Elproblem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
eriklj
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 13:31
Answers: 0
Ort: Göteborg, XL 650 V1

Elproblem

Inlägg av eriklj »

Hej!

Jag har just installerat värmehantag, GPS, intercom och ett eluttag i min transa.
Jag har dock ett stort problem, inget fungerar!
Jag har mätt upp ledningarna och de är ok, men ingenting vill drivas av min fina elektricitet.

Någon som har några ideer?

(jag tar strömmen direkt från batteriet till allt utom värmehantagen, som får sin via bromsljusets positiva pol samt jord i ramen)
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Elproblem

Inlägg av AeroSol »

Hmm... Svårt att säga vad som är fel med de uppgifter du lämnat. Du får berätta lite mer. Hur har du mätt upp kablarna, sitter de i serie eller parallellt, har du nån säkring, hur ser jordpunkten ut etc.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 679
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Elproblem

Inlägg av Jan-Olov »

Kolla hela vägen tillbaka. Batteriet säkringen ( är den hel) eventuell relä (slår den till) .
Tillbaka kolla hela vägen till jordningen ( är det plåtrent). Hittar du inget kolla kabelskorna att det inte kommit isolering emellan. Har du något att mäta med en lampa med lösa trådar gå bra. Sätt båda änadarna på var sin pol den ska lysa håll kvar minuspolen och prova båda sidorna på säkringen det ska lysa märt i GPS utaget den ena ska lysa hels den mittersta. Lyser det är det ok. Sätt den ena lösa ändan till lanpan på plusspolen och mät på din jordpungt det ska lysa, mät i GPS utaget på den andra polen det ska också lysa. Där det inte lyser så har du felet på föregående mätpungt om inte någon ledning är klämd så att den gått av. Detta var många ord men följer du så måste det gå att hitta.
jan-Olov
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Elproblem

Inlägg av Tramsvalp »

När jag kopplade extraljus försökte jag jorda i ramdelen framför styrhuvudet, men det gick inte. Ingen jordkontakt. Antar att den delen är fastskruvad mot lackerade ytor.

(Passar på att nämna att man inte bör jorda i styrkronorna. Då går strömmen genom styrlagren, ev med dålig kontakt och förstörda lager som följd.)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
eriklj
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 13:31
Answers: 0
Ort: Göteborg, XL 650 V1

Re: Elproblem

Inlägg av eriklj »

Tackar för tipsen,

Jag skall förtydliga mig lite.
Till allt utom värmehantagen tar jag ström från batteriet, både positiv och negativ pol.
Nät jag mäter på dessa kablar så finns spänning, ca 12 volt (mätt med multimeter) men intercomsystemet som sitter här vill inte fungera.
Likaså strejkar GPSen som är kopplad på samma sätt.
Båda är inkoppplade med säkring, som är hel.

Handtagen är som sagt kopplade bromsljusets positiva pol precis bakom gasen. Negativt har jag kört i en skruv framme vid vindrutan.
Även här kan jag mäta upp spänning, men det vill ändå inte fungera.

Två nya frågor jag kom att tänka på,

1. Alternativa jordningskablar som är lätt tillgängliga framme på styret?
2. Kan batteriets kondition påverka? Det har stått i varmgarage hela vintern utan underhållsladdnig. Dock startar transan utan problem på detsamma batteri.

Eller om någon vänlig skäl har någon annnan bra ide så mottages de tacksamt.

Tack för infon om styrlager Tramsvalp! Mina är helt nya, och det vore ju trist att förstöra dem!

Tacksam för alla svar! Min transa ser så ledsen ut i garaget, naken utan kåpor och kablar överallt...
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 679
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Elproblem

Inlägg av Jan-Olov »

Lite svårt när man inte ser det hela men försök i stället med en glödlampa, ta en på 10 till 15W för en multimeter mäter spänningen inte hur mycket kraft det ligger bakom (EMK elektomototoriska kraften) jag har lurat mig många gånger på det. Det kan vara en dålig anslutning eller liknande.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 679
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Elproblem

Inlägg av Jan-Olov »

Hur har det gått, löste det sig.
jan-Olov
eriklj
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 13:31
Answers: 0
Ort: Göteborg, XL 650 V1

Re: Elproblem

Inlägg av eriklj »

Det sket sig totalt...

Jag hade effekt, nog för att driva en 40W lampa, polariteten var korrekt, men ändå ville inget fungera.
Jag gjorde om allt kablage jag gjort, och satte även in ett relä som drar från bakljuset, men även detta krånglade.
Efter detta fick jag ett psyk-bryt och slet ut allt kablage och kopplade in skiten direkt på bakljuskontakten tills vidare.
Så nu har jag fått köra i helgen och nu i veckan, men i påsk blir det nytt försök med bättre kabeldragning, så får vi se hur det går.

Premiärturen var dock fantastisk kan jag säga!
Skriv svar