Vet inte om detta problemet är specifikt för mig , men det gäller min nuvarande TA och även den gamla Dominatorn som var likadan.
När de har stått i några veckor, så var de nästan hopplösa att starta. Om jag då innan startförsök gav en liten dos startsprej så funkade det direkt.
Startovillig efter några veckors vila
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Startovillig efter några veckors vila
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Startovillig.
Är obekant med problemet. Mina TA:n har alltid startat snällt.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Startovillig.
Jag har då upptäckt att har min TA stått ett tag, 3-4 veckor eller längre så kräver han choke. men attans om jag rör gasen, då funkar det inte. Vet inte varför den gör så, men choken tycks vara viktig.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Startovillig.
Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA, så kan det ta en stunds malande med startmotorn innan soppan kommer fram.
Ingen gas = bättre vacuum i kranen, och bättre sug i den "miniatyrförgasare" som choken är.
Ingen gas = bättre vacuum i kranen, och bättre sug i den "miniatyrförgasare" som choken är.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Startovillig.
Jäklar, visste inte att soppakranen är vacuumstyrd. Påminner mig om ett problem jag även hade på en Suzuki 850 Gs, där fick jag byta några slangar. Tack
Om vägen är för dålig, byt hoj.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Startovillig.
Det är väl bara TA from 2000- som har vacuumstyrd kran. De äldre TA (87-99) har väl manuell kran med ett vred?Tramsvalp skrev:Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Startovillig.
Jag har inte sådana problem men det kan bero på att jag har manuell bensinkran som jag aldrig kommer ihåg att stänga (blev tvungen ut och provstarta).
Längtar ut nu men det är lite för mycket vinter om man inte kör dubbat.
Längtar ut nu men det är lite för mycket vinter om man inte kör dubbat.
Det är aldrig för sent att börja om!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Startovillig.
Även de kranarna kan vara vaacumstyrda. Min förra, en Suzuki -83:a hade sån.AeroSol skrev:Det är väl bara TA from 2000- som har vacuumstyrd kran. De äldre TA (87-99) har väl manuell kran med ett vred?Tramsvalp skrev:Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Startovillig.
Även TA med manuell bensinkran är vacuumstyrda, vad jag kan se i Haynes och microfiche. Kranen är mest för att få ett reserv-läge. Normalt ska det alltså vara onödigt att stänga kranen manuellt, det sköter vacuumventilen.Fibern skrev:Även de kranarna kan vara vaacumstyrda. Min förra, en Suzuki -83:a hade sån.AeroSol skrev:Det är väl bara TA from 2000- som har vacuumstyrd kran. De äldre TA (87-99) har väl manuell kran med ett vred?Tramsvalp skrev:Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA
På 650-modellerna har reserven ersatts av en tankmätare, och därför behövs ingen manuell kran på dem.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp