Startovillig efter några veckors vila

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Startovillig efter några veckors vila

Inlägg av Olle Å »

Vet inte om detta problemet är specifikt för mig , men det gäller min nuvarande TA och även den gamla Dominatorn som var likadan.
När de har stått i några veckor, så var de nästan hopplösa att starta. Om jag då innan startförsök gav en liten dos startsprej så funkade det direkt.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Startovillig.

Inlägg av GeCe † »

Är obekant med problemet. Mina TA:n har alltid startat snällt. :?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6171
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Startovillig.

Inlägg av Fibern »

Jag har då upptäckt att har min TA stått ett tag, 3-4 veckor eller längre så kräver han choke. men attans om jag rör gasen, då funkar det inte. Vet inte varför den gör så, men choken tycks vara viktig.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Startovillig.

Inlägg av Tramsvalp »

Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA, så kan det ta en stunds malande med startmotorn innan soppan kommer fram.
Ingen gas = bättre vacuum i kranen, och bättre sug i den "miniatyrförgasare" som choken är.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Startovillig.

Inlägg av Olle Å »

Jäklar, visste inte att soppakranen är vacuumstyrd. Påminner mig om ett problem jag även hade på en Suzuki 850 Gs, där fick jag byta några slangar. Tack
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Startovillig.

Inlägg av AeroSol »

Tramsvalp skrev:Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA
Det är väl bara TA from 2000- som har vacuumstyrd kran. De äldre TA (87-99) har väl manuell kran med ett vred?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Startovillig.

Inlägg av botte »

Jag har inte sådana problem men det kan bero på att jag har manuell bensinkran som jag aldrig kommer ihåg att stänga (blev tvungen ut och provstarta).
Längtar ut nu men det är lite för mycket vinter om man inte kör dubbat.
Det är aldrig för sent att börja om!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6171
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Startovillig.

Inlägg av Fibern »

AeroSol skrev:
Tramsvalp skrev:Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA
Det är väl bara TA from 2000- som har vacuumstyrd kran. De äldre TA (87-99) har väl manuell kran med ett vred?
Även de kranarna kan vara vaacumstyrda. Min förra, en Suzuki -83:a hade sån.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Startovillig.

Inlägg av Tramsvalp »

Fibern skrev:
AeroSol skrev:
Tramsvalp skrev:Det här vet du väl redan, men om förgasarna hunnit torka ut, och med vacuumstyrd bensinkran som på TA
Det är väl bara TA from 2000- som har vacuumstyrd kran. De äldre TA (87-99) har väl manuell kran med ett vred?
Även de kranarna kan vara vaacumstyrda. Min förra, en Suzuki -83:a hade sån.
Även TA med manuell bensinkran är vacuumstyrda, vad jag kan se i Haynes och microfiche. Kranen är mest för att få ett reserv-läge. Normalt ska det alltså vara onödigt att stänga kranen manuellt, det sköter vacuumventilen.

På 650-modellerna har reserven ersatts av en tankmätare, och därför behövs ingen manuell kran på dem.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar