Hej!
Har en TA som är vält i mycket låg fart. En del kylarvätska rann ut. Har kontrollerat kylaren och alla slangar och de är ok. Dock är det mycket svårt att fylla på kylarvätska. Den lägger sig bara i kröken i behållaren och kommer inte in i systemet. Vad gör jag för fel.
Fylla på kylvätska
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Kylvätska
Fyll på medans den är igång så pumpen snurrar, luftfickor? Bara en fundering.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil
Re: Kylvätska
Du ska kunna fylla på kylarvätska utan att den ska "fastna", dvs om du fyller på på rätt ställe. De flesta cyklar ska fyllas på i expansionskärlet men det finns även cyklar där du fyller direkt i kylarelementet, kolla i din instruktionsbok eller se efter om du har ett "påfyllningslock" i ditt kylarelement.
Lycka till!!
Lycka till!!
BMW 1200GS-08
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Kylvätska
Normalt fyller man på i expansionskärlet när det behövs.
Men vid vätskebyte, eller om det har kommit in luft i systemet, så gör man så här:
Kall motor.
Fyll först på i kylaren, ända upp. Du får nog ta bort högerkåpan för att komma åt.
Fyll sedan till maxmärket i expansionskärlet.
Sätt inte tillbaka locken än.
Starta, låt gå ett par minuter och varva upp ett par gånger för att få bort luft i systemet, Stäng av motorn.
Fyll på i kylaren igen, ända upp, och till maxmärket i expansionskärlet, om det behövs.
Sätt tillbaka locken.
Klart.
Undrar dock var det rann ut, kylsystemet ska ju vara tätt förutom övertrycksventilen i kylarlocket...
Men vid vätskebyte, eller om det har kommit in luft i systemet, så gör man så här:
Kall motor.
Fyll först på i kylaren, ända upp. Du får nog ta bort högerkåpan för att komma åt.
Fyll sedan till maxmärket i expansionskärlet.
Sätt inte tillbaka locken än.
Starta, låt gå ett par minuter och varva upp ett par gånger för att få bort luft i systemet, Stäng av motorn.
Fyll på i kylaren igen, ända upp, och till maxmärket i expansionskärlet, om det behövs.
Sätt tillbaka locken.
Klart.
Undrar dock var det rann ut, kylsystemet ska ju vara tätt förutom övertrycksventilen i kylarlocket...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp