Vinterförvaring XL700VA enligt boken

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Vinterförvaring XL700VA enligt boken

Inlägg av cub »

Jag tänkte inför vintern byta olja bara för att och slog upp i manualen som följde med min sprillans nya hojj för att se hur mycket jag måste montera av för att lyckas med detta.

Det finns en del tillägnad just "Storage" i manualen och när jag läste den blev jag ganska trött. På den låter det som att jag förstört min TA nu när den fått stå i garaget i 1,5 månad utan att ha gjort alla 9 punkter på kontrollistan. Cylindrarna och tanken har troligen rostat sönder, däcken är deformerade och kylaren har fryst sönder..minst..

Allvarligt talat dock, hur mycket av det som står i listan *måste* man göra och vad är listat för att förhindra eventuella law suits i USA?

Att hälla olja in genom tändstifthålen t ex..i somras spenderade jag större delen av en dag att försöka montera bort så mycket så att jag skulle kunna skruva ut båda tändstiften..och gav till slut upp!

Mina tidigare hojjar har jag tömt förgasaren på bensin och det var allt. Laddat batteriet inför uppstart och i med ny bensin, tuta o köra. Det kanske inte är samma sak med nyare fordon?
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Re: Vinterförvaring XL700VA enligt boken

Inlägg av Ekman »

Hej! Jag har aldrig gjort som det står i böcker ang vinterförvaring på mina hojar som jag har o har avverkat genom åren. Det har hunnit bli 30 hojar nu :) Som stått både i kall som varmgarage. På många har jag tömt ur bensinen och på dom som har/hade tagit bort batteriet. Även bytt oljan. Inget mer. Och dom flesta har jag startat upp ibland under vintervilan. Många av mina vänner gör likadant om inte mindre :wink: Har fungerat för mig o kompisarna genom åren.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Vinterförvaring XL700VA enligt boken

Inlägg av jerkonetti »

Nåt som däremot har blivit sämre med åren är bensinens lagringstid. Numera har bensin kortare lagringstid än 3 månader! Därför kan man slå i lagringstillsatser i soppan innan man ställer bort hojen. (finns att köpa på de flesta biltillbehörsfirmor)Förhindrar att munstycken kleggar igen under vintern. Kolla gärna glykolen om den ska stå kallt. Jag brukar personligen höja däckstrycket också. Att kedjan är smord och en liten dusch med tunnflytande olja på ställen som kan rosta. Det var väl allt. Har genom åren inte haft några lagringsproblem (Här hemma har vi ju sommarförvaring av skotrar också) Om man inte räknar in lagring av whiskey - den brukar ta slut, förmodligen dunstar den.... :cry: /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Vinterförvaring XL700VA enligt boken

Inlägg av joeng38 »

Jag fyller upp full tank, stänger av och täcker över. Sen vrider på nyckeln när det är dags att köra. Har funkat. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Vinterförvaring XL700VA enligt boken

Inlägg av Tramsvalp »

cub skrev:Att hälla olja in genom tändstifthålen t ex..i somras spenderade jag större delen av en dag att försöka montera bort så mycket så att jag skulle kunna skruva ut båda tändstiften..och gav till slut upp!
Det räcker med ett stift per cylinder, och då går det ju lätt. Själv gör jag just inget eftersom jag kör då och då vintertid.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar