Oljeläckage

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Leif Lindeskov
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 16 maj 2020, 21:57
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 650 -05
Ort: Kristinehamn

Oljeläckage

Inlägg av Leif Lindeskov »

Har en Transalp 05:a som läcker olja, hittar inte var det kommer ifrån. Trodde det kom vid oljefiltret, bytte olja och filter, men ingen skillnad. Tror det kan komma från oljetrycksgivaren, är det någon här som råkat ut för något liknande?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Oljeläckage

Inlägg av Fibern »

Jag har kört -96:a Transalp sex år och nu -00:a Africa Twin i fyra och aldrig sett en enda droppe under någon av dessa. Varken vid varm eller kall motor. Då har du otur.
Om det är oljetrycksgivaren, sitter väl den på sidan intill oljefiltret. Det borde lätt kunna ses om det är läckage vid den. Är det så, känn efter om den sitter löst. Annars är det nog bara att byta.
Det kan komma fler som läst detta och som har ide'er eller varit med om liknande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Leif Lindeskov
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 16 maj 2020, 21:57
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 650 -05
Ort: Kristinehamn

Re: Oljeläckage

Inlägg av Leif Lindeskov »

Har tvättat rent och dragit till oljetrycksgivaren men det läcker ändå. Ser ut att läcka vid vattenpumpen, men det är olja och inte kylarvätska som läcker.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Oljeläckage

Inlägg av Fibern »

Då har troligen o-ringen i pumphuset märkligt nog på något sätt skadats. Har service av kylsystemet gjorts nyligt?
Vad jag inte vet, är om vattenpumpens inre del ligger i oljebad. Borde inte det, då det bara går en slang ut från densamma.
Däremot verkar den inte vara svår att ta lös. Inre delen av pumpens runda kropp har en o-ring som tätar i hålet på blocket, men där tycker jag inte det ska kunna komma olja. Har du kollat så du inte har olja i kylvätskan?
Jag hoppas någon fler kan bistå med teknisk support, då jag själv inte haft anledning att utforska den delen specifikt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Oljeläckage

Inlägg av Skoogsnisse »

På undersidan av vattenpumpen finns ett dräneringshål som olja eller kylvätska kommer ut om det om tätningarna på pumpaxeln läker.
Om det är kylvätska som läker måste pumpen bytas om det är olja som läker tror jag att det går att byta axeltätningen.
vpump.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Oljeläckage

Inlägg av Fibern »

Du har nog rätt Skogsnisse. Visst sitter den ena slangen i locket och den andra, som jag kan se på bild i Haynes, sitter i pumphuset. Då är det o-ringen i pumpens förlängda del som går in i blocket, som är otät.

@Leif Lindeskov, Om du inte redan hunnit, töm hojen på olja och kylvätska och demontera pumpen för att byta o-ringen. Lilla hålet är till att indikera vatten- eller olje-läckage.
Den borde vara lätt att lossa och locket behöver inte tas loss. Bara de två bultarna (främre och bakre) behöver lossas för att dra ut hela pumpen. Öppnar du locket, bör den o-ringen också bytas.
När pumpen ska på plats, observera läget på pumpaxelns skåra, så att den står i rätt läge till drivsidans tapp.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar