Låter riktigt kul det där!
Jag gissar att man måste korta kedjan? Annars kunde det ju vara ett lämligt modd inför en grusbusarhelg eller liknande!
Fram drev Varadero
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Fram drev Varadero
Återupplivar den här gamla tråden då samma funderingar har kommit tillbaka. Jag hade glömt av att det inte fanns plats för större drev fram...
Finns det någon här som har erfarenhet av att ta ner varvtalet något på en femväxlad Vara? Jag tycker absolut inte att hojjen är väldigt slö med orginaldrevning så jag skulle gärna offra lite acc mot lägre varvtal på touring.
Finns det någon här som har erfarenhet av att ta ner varvtalet något på en femväxlad Vara? Jag tycker absolut inte att hojjen är väldigt slö med orginaldrevning så jag skulle gärna offra lite acc mot lägre varvtal på touring.
Re: Fram drev Varadero
Nu i helgen så var jag uppe i Pajala på en sk träff. Umgicks lite med bl a Varderofolk.
Vi kom in i omdrevning på förgasarvarianten så jag började vid hemkomst kolla upp lite. Utväxlingen på gamla och nya Varaderon är ju exakt densamma upp till femte växeln. Kedja och drev är densamma(17/47/112). Som konstaterats så går inte framdrev att sätta ett större.
För att få ner den "en kugg fram" så motsvarar väl det cirka 2-3 kugg bak, närmare tre än två gissar jag(går att räkna ut exakt, nån som ids)
Verkar som, går man ner till 45 kugg så räcker standardkedjan med 112 länkar. Nu vet jag inte om en gammal halvsliten kedja(som sträckts ut) blir för lång om nu nån skulle vilja testa hur det blir. Går man ner till 44 kuggar(vilket jag rekommenderar) så är det 110 länkar som verkar gälla.
Vi kom in i omdrevning på förgasarvarianten så jag började vid hemkomst kolla upp lite. Utväxlingen på gamla och nya Varaderon är ju exakt densamma upp till femte växeln. Kedja och drev är densamma(17/47/112). Som konstaterats så går inte framdrev att sätta ett större.
För att få ner den "en kugg fram" så motsvarar väl det cirka 2-3 kugg bak, närmare tre än två gissar jag(går att räkna ut exakt, nån som ids)
Verkar som, går man ner till 45 kugg så räcker standardkedjan med 112 länkar. Nu vet jag inte om en gammal halvsliten kedja(som sträckts ut) blir för lång om nu nån skulle vilja testa hur det blir. Går man ner till 44 kuggar(vilket jag rekommenderar) så är det 110 länkar som verkar gälla.
Re: Fram drev Varadero
Hittade en gammal tråd...
Jag är lite nyfiken på om någon faktiskt testat att ändra drevstorleken...?!
Innan jag monterade min växelindikator höll jag hela tiden på att försöka peta in "7an". Jag tror att hojjen lätt skulle klara 45 kugg bak...
Förhoppningsvis duger nuvarande kedja säsongen ut, men om jag ändå kommer att byta, så har jag ju en bra möjlighet att justera detta.
Jag är lite nyfiken på om någon faktiskt testat att ändra drevstorleken...?!
Innan jag monterade min växelindikator höll jag hela tiden på att försöka peta in "7an". Jag tror att hojjen lätt skulle klara 45 kugg bak...
Förhoppningsvis duger nuvarande kedja säsongen ut, men om jag ändå kommer att byta, så har jag ju en bra möjlighet att justera detta.