Rasslande motor

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
barkem
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 okt 2019, 16:41
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V - 99
Ort: Varberg

Rasslande motor

Inlägg av barkem »

Hej allesammans,

Köpte min XL1000V-99 för drygt 1,5 år sedan. Körde den i drygt en månad innan den, på en lite längre resa, drabbades av problem. Kamkedjespännaren till främre cylindern pajade. Det resulterade i rejält böjda ventiler och märken i kolven. Beställde nya kamkedjespännare, ventiler och kolv, samt kollade om vevstaken av någon anledning skulle blivit deformerad. Vevstaken var bra. När hela motorn ändå var isär byte jag ram- och vevstakslager, övriga lager i motorn såg bra ut.

Nu har det gått ca 70 mil sedan jag skruvade ihop hojen igen. Jag har börjat märka att motorn börjat rassla i början under gaspådrag och hör även viss rassel när den går på tomgång. Minns inte om detta är normalt för varadero, med tanke på att den inte gått så mycket sen den skruvades ihop.

Börjat fundera på om kamkedjorna blev sträckta av detta och ifall det skulle vara dessa som ger upphov till ljudet. De automatiska kamkedjesträckarna borde väl till viss del kompensera för detta? Motorn går förövrigt utan problem och det är bra drag.

Dreven i ventilkåpan såg normala ut när jag satte ihop den. Självklart byte jag chims också, samt slipade in ventilsätena när de nya ventilerna åkte i.

Någon som kan styrka min teori om kamkedjan eller har en annan förklaring?

Miltalet är just nu runt 7000 mil.
Senast redigerad av barkem den sön 24 maj 2020, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Rasslade motor

Inlägg av Daniel »

Kan det vara rassel från cylinder nr 2...?!
barkem
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 okt 2019, 16:41
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V - 99
Ort: Varberg

Re: Rasslade motor

Inlägg av barkem »

Nej. Om du syftar på kamkedjespännare där, så byttes den i samband med den på främre cylinder
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Rasslande motor

Inlägg av Skye »

För några dagar sedan läste jag något i Internationella Varadero gruppen på facebook.

Något kan ju ha gått sönder när ventilsalladen skedde och någon del kan ha hamnat i växellådan och ligger där nu och skramlar.

kopplingsdrev.jpg
Denna fjäder hade lossnat från sitt fäste och flöt runt inne i växellådan men finns ju en hel del andra delar som oxå kan ha lossnat när lager och annat har bytts.
Kan vara ett långskott men skramlar det så har det nån del kanske hamnat i växellåda/vevhus då oljan spolar runt från motor, växellåda och tråg.

Bild

Finns lite fjädrar i växellådan
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar