2007 med sällan inträffande misständning/"nysning" och stop

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
monza
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

2007 med sällan inträffande misständning/"nysning" och stop

Inlägg av monza »

Hej
Jag har nu kört min 2007 Varadero några hundra mil o jag har nu noterat första saken jag är fundersam på:

Om jag varvar upp motorn snabbt o släpper gasen direkt så kan det bli ett ljud som jag tror kan vara en misständning men som låter som en rejäl nysning (!) o sen dör motorn.
Det är inga problem att starta upp igen men det som sagt, det går att provocera fram med just att varva till snabbt. Det är långt ifrån alla gånger det händer, men nån gång då och då. Det har hänt kanske 4-5 gånger på de ca 400 mil jag kört.
Det händer däremot ALDRIG under normal körning.

Nån som har nått förslag på vad det kan vara för nått?
// //
monza
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Re: 2007 med sällan inträffande misständning/"nysning" och stop

Inlägg av monza »

Jag svarar på min egna fråga:
Enligt Honda-verkstaden där jag ska lämna in hojjen i vår, beror det mest troligt på litet justeringsbehov av ventilerna men att även hur lång gångtid tändstiften har sedan förra bytet, kan bidra. Jag kan enligt dom lugnt köra vidare tills servicen i vår. Det blir inte mer än 50-100 mil till denna säsong.
Det föll på plats bra, då det är främst ventiler o kamkedja inkl sträckare jag vill få kollat.
// //
Skriv svar