Dual Brake system på grus?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Sparven
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 jul 2018, 23:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XTZ Super Tenere
Ort: Kumla

Dual Brake system på grus?

Inlägg av Sparven »

Kanske finns det någon tråd kring detta sen tidigare? Jag åker idag på en Yamaha men är sugen på en Varadero. Men jag känner lite oro med bromsarna då jag gillar att köra på grus. Går det bra att köra så iallafall eller kan man rent av bygga om bromssystemet? Kom gärna med tips o idéer så kanske det blir en Varadero

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Dual Brake system på grus?

Inlägg av Daniel »

Ingen annan har ju hunnit svara ännu, så jag hoppar in... Ärligt talat vet jag inte vad jag ska svara dig här....
Den lilla gruskörningen jag gjort har jag inte överhuvudtaget tänkt på min dual break. Jag har bromsat med foten och det har funkat bra och det har känt bra.

Sedan beror det kanske på hur hårt man pressar körningen och hur löst underlaget är.

Har du möjlighet att provköra en Varan för att rakt av testa?

Ekipaget väger ju ca 250 kr, så det är ju ingen endurocykel direkt, men vi här på forumet som har den, vi älskar den, naturligtvis.
Användarens profilbild
Sparven
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 jul 2018, 23:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XTZ Super Tenere
Ort: Kumla

Re: Dual Brake system på grus?

Inlägg av Sparven »

Tanken är inte att köra så väldigt aktivt på stigar osv. Jag får helt enkelt åka o känna på en. Lite svårt att provköra kanske. Men jag är ganska övertygad att jag kommer gilla den då jag väl kör den Får se om någon annan har mera erfarenhet kring grus åka. Jag har sett en del filmer o de ser ut att trivas på grus

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Dual Brake system på grus?

Inlägg av Ivar »

Varaderon är inte bäst på not män bra på allt.

Har åkt en del grus båda med och utan packning och det funkar alldeles utmärkt.
Beror ju lite på däck och tryck i däcken oxå.
Körde ett par säsonger på Heidanau K60 Scout. Jäkla vesen på asfalt män man har öronproppar i så det spelar liten roll.
Dom är bra båda på blöt och torr asfalt och man får bra gräpp i gruset.

Nu är jag inte helt säker män vad jag förstått med Hondas bromssystem använder man visst procent på bakbromsen när man bromser med framhjulet och bara bakbromsen när man andvänder bakbromsen.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Dual Brake system på grus?

Inlägg av Skye »

Användarens profilbild
Sparven
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 04 jul 2018, 23:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XTZ Super Tenere
Ort: Kumla

Re: Dual Brake system på grus?

Inlägg av Sparven »

Tackar så mycket för svar. Jag hade för mig att det fördelade bromskraften oavsett vilken man än bromsade med. Men är det som du skriver att det bara är så då man bromsar med fram så är det ju lugnt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Dual Brake system på grus?

Inlägg av Anders J. »

Jag har kört en hel del grus med min Varadero och det funkar bra så länge det inte är för stökigt. Tycker dual brake funkar mycket bra på grusväg. Det är ju ofta frambromsen man får förlita sig på när det går undan och jag tycker att dual brake stabiliserar hojen vid bromsning på grus - och det är ju inte så ofta man behöver låsa bakbromsen för att sladda i snäva kurvor med en Varadero :-)
/Anders J.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Dual Brake system på grus?

Inlägg av Jan-Olov »

Jag använder i stort sett endast handbromsen funkar kanon, även vid panikbromsning för rådjur i över 100km/h så kän dig trygg med kombibromsen på Varaderon.
jan-Olov
Skriv svar