Rinner soppa ur dräneringsslang vid toppfyllning, normalt?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
monza
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Rinner soppa ur dräneringsslang vid toppfyllning, normalt?

Inlägg av monza »

Hejsan
Min 2007´s Varadero droppar det ur en dräneringsslang under motorn, nu när jag toppfyllt bensintanken.
Är det någon normal funktion så jag ska hålla mig från att toppfylla, jag tänker att det ändå är ur en dräneringsslang som det droppar, eller är något knas? Det droppar oavsett om motorn är på eller av, eller om jag använder sidostöd eller centralstöd.

Nu när jag kört 3 mil och maskinen stått ett tag så har det slutat att droppa.

Mvh
// //
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Rinner soppa ur dräneringsslang vid toppfyllning, normalt?

Inlägg av Fibern »

Låter inte normalt. Drän-slangen ansluter ju till "överspill-rännan" uppe under locket. Fast det kan finnas en naturlig förklaring. Toppfyller du och bränslet i tappen är kallt,kommer sen i värmen att expandera lite och spillet rinner över i rännan. Hade du hojen i solen efter tankning? Det borde dock upphöra efter en stund.
Det finns ju dessutom en ventilationsslang (åtminstone på XRV) men om den kan innebära läckage vet jag inte.
Droppar det fortfarande bör det nog felsökas.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
monza
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Re: Rinner soppa ur dräneringsslang vid toppfyllning, normalt?

Inlägg av monza »

Sådärja. Då vet jag hur dräneringen är ansluten till tanken. Tackar :)
Nej, den stod inte i solen utan det var när jag tankade i morse i de isande fjällvindarna som jag sedan efter ca 5 km konstaterade att det droppade ur dräneringen (en slang under motorn). Men det kan iofs vara så att det runnit efter dräneringsslangen men inte inifrån densamma så att läckaget är någon annanstans ifrån.
Klurigt när det det inte droppade när jag tankade vid köpet. Jag fyllde upp då också men "bara" över tank-delningen eller vad jag ska kalla det. Nu var första gången som jag fyllde ända upp-upp.

Det blir väl ett å annat läckage att räkna med när den gått ca 30 mil på senaste 5 åren... Jag väntar på att packboxarna i framgaffeln ska börja pocka på uppmärksamhet. :)
// //
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Rinner soppa ur dräneringsslang vid toppfyllning, normalt?

Inlägg av Jan-Olov »

Som jag mins det så står det angivet i boken att man inte bör fylla över röret i tanklocket. För att testa att det är den slangen, blås i den som det rinner ur så vet du att det är det överfyllningen som rinner.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Rinner soppa ur dräneringsslang vid toppfyllning, normalt?

Inlägg av Stefan »

Som Jan-Olov säger, fyll bara upp till underkant på det korta "röret" i tanköppningen. Annars rinner det snart ut i "ytterskalet" på tanken och tar vägen ut genom dräneringsslangen. Har allt hänt när jag lyft tanken för jobb under den :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
monza
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Re: Rinner soppa ur dräneringsslang vid toppfyllning, normalt?

Inlägg av monza »

Stefan skrev:Som Jan-Olov säger, fyll bara upp till underkant på det korta "röret" i tanköppningen. Annars rinner det snart ut i "ytterskalet" på tanken och tar vägen ut genom dräneringsslangen. Har allt hänt när jag lyft tanken för jobb under den :)
*thumb_up*
// //
Skriv svar