Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start
Postat: fre 08 jun 2018, 12:38
Det er et kendt problem på Varadero med indsprøjtning, men også på andre Honda´er og også på andre mærker.
Nej, det er ikke HISS´en der laver problemet, dersom man kan slå dødemandsknappen til og fra og da fungerer det, uden at man har rørt nøglen. Problemet ligger i startsekvensen for motorstyringen (ECU´en). Når nøglen drejes og der kommer tænding på, så indlæser ECU´en en række parametre, bl.a. krumtap og knastaksel possitioner, hvorefter startsekvensen sættes igang (hvor bl.a. benzinpumpen kører). Hvis et af parametrene af en eller anden grund ikke bliver læst korrekt ind, ses det som en fejl og startsekvensen sættes ikke igang. Det vil med andre ord sige at det ikke er en konkret fejl, men kun en indlæsningsfejl.
Min Varadero har gjort det siden den var ny, men det er meget forskelligt hvor længe der er imellem, nogen gang et par gange om dagen, andre gange med måneders mellemrum. Den har nu gået 163000 km og hver gang har den endt med at starte. Jeg plejer gerne at tørne motoren ved et enkelt tryk på startknappen (derved får parametrene en ny possition), og derefter slå tændingen fra på dødemandsknappen og så slå den til igen. Så indlæser ECU´en parametrene igen og som regel sættes startsekvensen derefter igang og den kan startes. Når den først er startet, stopper den ikke igen, da det kun er ved check af parametrene inden start at problemet viser sig.
Nej, det er ikke HISS´en der laver problemet, dersom man kan slå dødemandsknappen til og fra og da fungerer det, uden at man har rørt nøglen. Problemet ligger i startsekvensen for motorstyringen (ECU´en). Når nøglen drejes og der kommer tænding på, så indlæser ECU´en en række parametre, bl.a. krumtap og knastaksel possitioner, hvorefter startsekvensen sættes igang (hvor bl.a. benzinpumpen kører). Hvis et af parametrene af en eller anden grund ikke bliver læst korrekt ind, ses det som en fejl og startsekvensen sættes ikke igang. Det vil med andre ord sige at det ikke er en konkret fejl, men kun en indlæsningsfejl.
Min Varadero har gjort det siden den var ny, men det er meget forskelligt hvor længe der er imellem, nogen gang et par gange om dagen, andre gange med måneders mellemrum. Den har nu gået 163000 km og hver gang har den endt med at starte. Jeg plejer gerne at tørne motoren ved et enkelt tryk på startknappen (derved får parametrene en ny possition), og derefter slå tændingen fra på dødemandsknappen og så slå den til igen. Så indlæser ECU´en parametrene igen og som regel sættes startsekvensen derefter igang og den kan startes. Når den først er startet, stopper den ikke igen, da det kun er ved check af parametrene inden start at problemet viser sig.