Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Inlägg av Bønne »

Det er et kendt problem på Varadero med indsprøjtning, men også på andre Honda´er og også på andre mærker.

Nej, det er ikke HISS´en der laver problemet, dersom man kan slå dødemandsknappen til og fra og da fungerer det, uden at man har rørt nøglen. Problemet ligger i startsekvensen for motorstyringen (ECU´en). Når nøglen drejes og der kommer tænding på, så indlæser ECU´en en række parametre, bl.a. krumtap og knastaksel possitioner, hvorefter startsekvensen sættes igang (hvor bl.a. benzinpumpen kører). Hvis et af parametrene af en eller anden grund ikke bliver læst korrekt ind, ses det som en fejl og startsekvensen sættes ikke igang. Det vil med andre ord sige at det ikke er en konkret fejl, men kun en indlæsningsfejl.

Min Varadero har gjort det siden den var ny, men det er meget forskelligt hvor længe der er imellem, nogen gang et par gange om dagen, andre gange med måneders mellemrum. Den har nu gået 163000 km og hver gang har den endt med at starte. Jeg plejer gerne at tørne motoren ved et enkelt tryk på startknappen (derved får parametrene en ny possition), og derefter slå tændingen fra på dødemandsknappen og så slå den til igen. Så indlæser ECU´en parametrene igen og som regel sættes startsekvensen derefter igang og den kan startes. Når den først er startet, stopper den ikke igen, da det kun er ved check af parametrene inden start at problemet viser sig.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Inlägg av Daniel »

Nu har jag sprutat medel i tändningslåset (oxide-nånting som ska vara bra för elektriska kontakter) och testat och åkt en massa ärenden... ännu så länge fungerar tändningssekvensen perfekt!
:clap
Men jag ska komma ihåg Bönnes tips också - ifall det strular igen kan det vara bra att ge tändsystemet nya parametrar!
*thumb_up*

TACK alla för bra input!!!!!
Hoppas att detta problem nu är ur världen...
:rock-on
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Ibland jobbar inte bränslepumpen upp tryck inför start

Inlägg av Bønne »

Daniel skrev:Hoppas att detta problem nu är ur världen...
Ja, kun tiden vil vise det, da det er et periodisk problem. Som sagt har der nogen gange gået måneder imellem at min har gjort det. Og hvis det var oxidation i tændingslåsen, da har min været oxideret fra ny... :?
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar