Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: september 2017
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#1 Inläggav Kurvalskaren » tor 12 okt 2017, 22:50

Hej! Köpte en Varadero 00 i våras som endast gått 2900 mil på alla år. Nu har jag kört den 400 mil i sommar utan större problem. Men den har varit lite konstig ibland och i morse på väg till jobbet började den efter en kort sträcka gå ojämt för att plötsligt dö. Den startade igen med tvekan och verkade gå endast på en cylinder. Lyckades vända tillbaka mot hemmet men i låg fart. Stannade på en trottoar ett tag och väntade en stund. Sedan gick den igång normalt och jag kunde köra till jobbet. Det jag noterade, och detta har hänt två gånger förut, är att klocka och trippmätarna hade ställt sig på noll ungefär som om strömmen brutits. Batteriet är nytt. Det händer även att den baktänder vid motorbroms men den har aldrig stannat som den gjorde idag. Vet ju att bränslepumpen är en svag punkt och en del säger att den bara behövs när man kör på reserven. När jag läser här på forumet verkar många ha liknande problem, el eller bränsleproblem. Min har ju gått väldigt lite varje år och förre ägaren hade bara kört typ 700 mil på nio år. Kanske gör att saker och ting torkar och kloggar igen. Någon som har några goda råd om var man ska börja leta?

Användarvisningsbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 217
Ålder: 50
Blev medlem: maj 2017
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#2 Inläggav Skye » fre 13 okt 2017, 09:32

Ger pumpen upp, så flödar ingen soppa igenom. Spelar ingen roll om det är fullt eller lite i tanken.
Går att göra en "bypass" av pumpen, du koppar utloppet från pumpen direkt på bränslefiltret. Då drivs det av självtryck och du behöver liknande reservnivå i tanken. För att slippa bärgare och kunna ta sig hem. Se upp så att det inte blir veck på slangen och det går att köra hur länge som helst, bara du vet när det är dax att tanka med ca 5 Liter kvar. Är därför pumpen behövs, att få de sista litrarna.

Vad som händer är att brytarspetsarna i pumpens motor slits snett. Detta är det som händer dig och pumpen stannar. De kommer att slitas ännu mer och är en varningssignal på att du antingen ska köpa ett nytt kit med brytarspetsar och löda dit eller skaffa en ersättningspump.

Skulle rekommendera facet-pump för att slippa byta slangdimension.
http://varadero.skye.se/facet-fuelpump-installerad/

Bild

Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: september 2017
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#3 Inläggav Kurvalskaren » fre 13 okt 2017, 10:38

Tack för svar och tips Skye. Men vad tror du om att den stannade och sedan tvekade på starten, ungefär som att batteriet var dålig och att sedan trippmätare och klocka hade nollställts? Känns som det skulle kunna vara något elfel eller en kombo av bränsle/elfel. Vad kostar den bränselpump du bytte till och vet du var man kan köpa?

Användarvisningsbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 217
Ålder: 50
Blev medlem: maj 2017
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#4 Inläggav Skye » fre 13 okt 2017, 11:10

Varaderon beter sig så ibland när det blir överslag i batteriet. Kolla om du har polerna på batteriet hårt dragna.

Läser du länken jag skickade med, så hittar du oxå var man kan köpa

Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: september 2017
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#5 Inläggav Kurvalskaren » fre 13 okt 2017, 12:10

Toppen tack Skye! Ska kolla polerna då det var förre ägaren som bytte batteriet. Ska läsa lite noggrannare när jag kommer hem från jobbet. Finns det något sätt man kan kolla pumpens funktion så man inte byter i onödan? Eller kanske lika bra att byta eftersom det är en svaghet på denna modell.

Användarvisningsbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 217
Ålder: 50
Blev medlem: maj 2017
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#6 Inläggav Skye » fre 13 okt 2017, 14:47

Du kommer ändå få skruva isär pumpen och se att kontakterna bränt snett

Titta i denna tråd, den förklarar pumpen.
viewtopic.php?f=55&t=3878

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 3860
Ålder: 56
Blev medlem: december 2010
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#7 Inläggav Peter » fre 13 okt 2017, 23:27

Jag körde ett helt år utan pump varav en Lofotentur. Det gick i 30 mil utan att få stopp. Fast då var man lite nervös innan man hittade en mack.
Nu kör även jag med en Facetpump och är helnöjd

Skickat från luren

Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: september 2017
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

#8 Inläggav Kurvalskaren » lör 14 okt 2017, 14:21

Tack för hjälpsamma svar. Känns ändå bättre att byta pumpen men kan ju vara en idee att koppla förbi denna först för att se om hojen stannade av någon annan orsak. Innan man plockar bort pumpen måste man stänga bensinkranarna och då lyfta på tanken?


Återgå till "Mek och teknik - Varadero"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst