Du har fått några bra tips ovan. Bl a att testa med penna etc om skivan är sne.
Jag antar nu att med skakar så pulserar även bromshandtaget. "Mindre skevheter" kan dock vara lite svårt att på fri hand känna om skivan är sne, tycker jag iallafall. Företag brukar ställa på tex en balanserare och sen använda indikatorklocka.
Skeva skivor brukar i nio av tio fall bero på:
- den är helt enkelt skev och körd. Orsaker till det finns ju några stycken.
samt det näst vanligaste
- att nitarna kärvar.(Med det så behöver dom ju inte sitta lösta, bara att dom är "lika")
Nitarna är sk "flytande bromsskivor". Hur dom fungerar, (istället för att skriva text om det) så är det nog enklast om du googlar "Flytande bromsskivor"
Vibrationer - misstänkt skeva bromsskivor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Vibrationer - misstänkt skeva bromsskivor
En hurtig, men ikke så præcis, måde at checke om skiverne er skæve, er at hæve forhjulet fra jorden, dreje hjulet rundt og så lytte efter slæbelyden fra klodserne (de vil altid slæbe lidt på skiverne). Er slæbelyden konstant, eller varierer den? Varieren lyden kan det være indikation af at skiverne er skæve.
Men en anden ting; hvordan er forakslen spændt? Der er en fast procedure og momenter for tilspænding af forakslen og følges den ikke, kan det måske give anledning til vibrationer.
Proceduren er som følger (forudsætter at alt er løst som hvis forhjulet har været demonteret):
1. Spænd akselbolten i højre side med 59 Nm.
2. Spænd de to 8 mm unbrakobolte nederst i højre forgaffelben med 22 Nm.
3. Drej forhjulet rundt og stop det hårdt med forbremsen et par gange hver vej, dette "justerer" venstre gaffelben på plads. Spænd derefter de to 8 mm unbrakobolte i bundet af venstre gaffelben med 22 Nm.
Men en anden ting; hvordan er forakslen spændt? Der er en fast procedure og momenter for tilspænding af forakslen og følges den ikke, kan det måske give anledning til vibrationer.
Proceduren er som følger (forudsætter at alt er løst som hvis forhjulet har været demonteret):
1. Spænd akselbolten i højre side med 59 Nm.
2. Spænd de to 8 mm unbrakobolte nederst i højre forgaffelben med 22 Nm.
3. Drej forhjulet rundt og stop det hårdt med forbremsen et par gange hver vej, dette "justerer" venstre gaffelben på plads. Spænd derefter de to 8 mm unbrakobolte i bundet af venstre gaffelben med 22 Nm.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Vibrationer - misstänkt skeva bromsskivor
TACK!!!
V Saarela
Nu har jag googlat flytande bromsskivor och lärt mig lite till...
Jag hittade inte så mycket om nitarna som verkar vara nyckeln i funktionen. De både håller fast, men tillåter glid. De verkar kunna bytas ut om de glappar fööör mycket.
Jag tror nog att jag helt enkelt får köra "learning by doing" genom att ge mig på mc'n när jag felsöker. Det är lättare för mig att förstå om jag får grejja, istället för att läsa...
Jag har fått flera tips som spontant känns väldigt bra!
Bönne
Hehehe Jag får erkänna att jag fick läsa två gånger innan jag förstod Danskan.
Att titta på framaxeln blir "plan B", men jag ska absolut lyssna till (miss)ljud när jag drar runt framhjulet.
Det lär väl bli en del snurrande både för att lyssna och att rita blyerts...!
V Saarela
Nu har jag googlat flytande bromsskivor och lärt mig lite till...
Jag hittade inte så mycket om nitarna som verkar vara nyckeln i funktionen. De både håller fast, men tillåter glid. De verkar kunna bytas ut om de glappar fööör mycket.
Jag tror nog att jag helt enkelt får köra "learning by doing" genom att ge mig på mc'n när jag felsöker. Det är lättare för mig att förstå om jag får grejja, istället för att läsa...
Jag har fått flera tips som spontant känns väldigt bra!
Bönne
Hehehe Jag får erkänna att jag fick läsa två gånger innan jag förstod Danskan.
Att titta på framaxeln blir "plan B", men jag ska absolut lyssna till (miss)ljud när jag drar runt framhjulet.
Det lär väl bli en del snurrande både för att lyssna och att rita blyerts...!
Re: Vibrationer - misstänkt skeva bromsskivor
Det finns några filmer på youtube hur man får diskarna att flyta bättre. Sök "free bobbins"
Re: Vibrationer - misstänkt skeva bromsskivor
Toppen mel!!!
Då fick jag nog sista pusselbiten...!
Dags att köpa lite mer bräcleen på biltema verkar det som!
Då fick jag nog sista pusselbiten...!
Dags att köpa lite mer bräcleen på biltema verkar det som!
Re: Vibrationer - misstänkt skeva bromsskivor
Idag inhandlade jag 6 sprayburkar bromsrengöring på Biltema.
Rent och fint ska det bli...
Rent och fint ska det bli...
Re: Vibrationer - misstänkt skeva bromsskivor
Häromdagen gjorde jag ett försök till bromsskiverengöring. Der gick åt två burkar biltemas bromsrengöring...
Jag gjorde enligt youtubeexemplen, men mina nitar ville inte rotera sådär lätt. De fick övertalas att snurra. Sedan blev det betydligt bättre med bromsen, så jag tror att detta var problemet. Men för att det ska bli perfekt kommer jag nog att göra om det...
Tack för goda råd allihop!!!!
Bromsrengöring kostade 199kr istället för nya skivor och klossar.
Jag gjorde enligt youtubeexemplen, men mina nitar ville inte rotera sådär lätt. De fick övertalas att snurra. Sedan blev det betydligt bättre med bromsen, så jag tror att detta var problemet. Men för att det ska bli perfekt kommer jag nog att göra om det...
Tack för goda råd allihop!!!!
Bromsrengöring kostade 199kr istället för nya skivor och klossar.