Skye
Bytte du packningarna vid cylindrarnas utblås, eller sitter det en packning längre bort från cylindern i avgassystemet?
00 Varadero och hög förbrukning av olja
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Tack. Det var ett bra svar. Det är bra att få veta varför något är på ett visst sätt. Inte att det "ska" bara vara så.V Saarela skrev:.......större v-twinnar har högre tryck i vevhuset och mineral tål högre tryck än helsyntet. Delsyntet(blandning av hel-syntet och mineral)är närmare mineral.
Serendipity
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
@Daniel bytte den främre cylinder packningen eftersom den måste skruvas av för att få av grenröret.
Byta var fel ord, fanns inga packningar kvar alls
Byta var fel ord, fanns inga packningar kvar alls
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Skye
Oj, det lät som om det var hög tid att byta...
Kan tänka att den går bättre och tystare nu.
Oj, det lät som om det var hög tid att byta...
Kan tänka att den går bättre och tystare nu.
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Även den gamla har jag bytt på. Diametern skiljer sig mellan förgasarna och insprutningsmotorn varadero
http://varadero.skye.se/stor-service/
http://varadero.skye.se/stor-service/
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
@Daniel
Normalförbrukningen på en Varadero på ca 5-600 mil tycker jag ska vara noll, eller åtminstone att man inte ska behöva fylla på.
Jag fyller inte på i min förutom när jag varit i sydeuropa. Får då fylla på efter vägen ca 2 dl, men dom turerna brukar då vara +1000 mil och förbrukningen har jag märkt kommer efter ha kört i riktigt hett väder. Då har jag kört med Castrol Power1 10w40. Här uppe i Skandinavien fyller jag aldrig på.
Staffan som kör med Motul 5100 10w40 behövde inte fylla på(åkt med han bl a ner till Turkiet). I dagsläget har hans Varadero gått +20,000mil.
Jag ska nu iväg på en långtur igen är det tänkt. Första gången min Varadero fått Motul 5100 i sig....ska bli intressant och se om den klarar sig turen utan påfyllning.
Normalförbrukningen på en Varadero på ca 5-600 mil tycker jag ska vara noll, eller åtminstone att man inte ska behöva fylla på.
Jag fyller inte på i min förutom när jag varit i sydeuropa. Får då fylla på efter vägen ca 2 dl, men dom turerna brukar då vara +1000 mil och förbrukningen har jag märkt kommer efter ha kört i riktigt hett väder. Då har jag kört med Castrol Power1 10w40. Här uppe i Skandinavien fyller jag aldrig på.
Staffan som kör med Motul 5100 10w40 behövde inte fylla på(åkt med han bl a ner till Turkiet). I dagsläget har hans Varadero gått +20,000mil.
Jag ska nu iväg på en långtur igen är det tänkt. Första gången min Varadero fått Motul 5100 i sig....ska bli intressant och se om den klarar sig turen utan påfyllning.
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Jag får ta på mig skämskudden!
När jag köpte MC'n var oljan påfylld så att nivåglaset var täckt. Varje gång jag kollat har det varit fullt.
Nyligen servade jag MC'n. Jag tror inte att jag kollat oljan sedan dess......
När jag nu kom hem från Norgeresan var nivån i glaset på halv (eller ca 60%). Utan att tänka på att serviceteknikern naturligtvis fyllt på till denna nivå drog jag den förhastade slutsatsen att olja försvunnit på ett "okontrollerat" sätt. Nu hörde jag med honom och drog slutsatsen att allt är OK. Men för att hålla bättre koll kommer jag att på bestämd plats, kolla varm motor på centralstödet. Om jag kollar ofta under exakt samma förutsättningar så borde jag se förändring.
Lite pinsamt att inse att jag haft sååå dålig koll..!!
Men skönt att känna att cykeln antagligen är ok!!
När jag köpte MC'n var oljan påfylld så att nivåglaset var täckt. Varje gång jag kollat har det varit fullt.
Nyligen servade jag MC'n. Jag tror inte att jag kollat oljan sedan dess......
När jag nu kom hem från Norgeresan var nivån i glaset på halv (eller ca 60%). Utan att tänka på att serviceteknikern naturligtvis fyllt på till denna nivå drog jag den förhastade slutsatsen att olja försvunnit på ett "okontrollerat" sätt. Nu hörde jag med honom och drog slutsatsen att allt är OK. Men för att hålla bättre koll kommer jag att på bestämd plats, kolla varm motor på centralstödet. Om jag kollar ofta under exakt samma förutsättningar så borde jag se förändring.
Lite pinsamt att inse att jag haft sååå dålig koll..!!
Men skönt att känna att cykeln antagligen är ok!!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Kort fråga @V Saarela
Kan du ge oss lite info efter sommaren om dina intryck av Motul 5100? Den oljan verkar intressant.
Kan du ge oss lite info efter sommaren om dina intryck av Motul 5100? Den oljan verkar intressant.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Har väl kört på Motul 5100 sista 4 åren. När det börjar klonka i växellådan är det dags för oljebyte och har väl då rört sig över 20000 km även om serviceintervall säger oljebyte oftare. Filtrerna är såpass bra, oljan likaså.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Tack för info Skye. Det blir nog en Saarela-beställning med olja och drivpaket inför nästa säsong.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Jag har också kört på Motul dom sista åren och den funkar fint
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
00 Varadero och hög förbrukning av olja
Även jag kör på Motul 5100 och det fungerar bra. Det jag har märkt är att när jag kör i ett varmt Europa och en del bergspass så tar hojen lite olja.
Nästa resa till värmen med hojen ska jag prova 20W50 som Veijo nämnde tidigare i tråden.
Serendipity
Nästa resa till värmen med hojen ska jag prova 20W50 som Veijo nämnde tidigare i tråden.
Serendipity
Serendipity
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Hur "vet" jag om packningen mellan grenrör och cylinder behöver bytas?
Serendipity
Serendipity
Serendipity
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Det hörs, tro mig.
Om du har nere grenrör pga annat jobb, rekommenderar jag att byta packningar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Om du har nere grenrör pga annat jobb, rekommenderar jag att byta packningar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: 00 Varadero och hög förbrukning av olja
Alltså engelsmännen som har sitt motsvarande MOT till vår besiktning mäter tätheten i avgassystemet varje gåmg hojen besiktas. Den här packningen brukar få bytas och ombesiktning medföljer.
Därför engelsmännen modifierat en egen typ av packning i mässing så att problemet är borta att byta packning. Håller i ca 8 månader
Jag hörde aldrig något mer än tjoff, tjoff, tjoff som drog tjuvluft. Klämman var så hårt dragen som att tidigare ägare struntat att byta packning alls, bara för att få den tystare..
Därför engelsmännen modifierat en egen typ av packning i mässing så att problemet är borta att byta packning. Håller i ca 8 månader
Jag hörde aldrig något mer än tjoff, tjoff, tjoff som drog tjuvluft. Klämman var så hårt dragen som att tidigare ägare struntat att byta packning alls, bara för att få den tystare..