XL 700: har också bara två stift
Skickat från luren
Halvakut startproblem Varadero 05
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Och tro mig, jag har letat motorspecifikationer för Varadero, men ingenstans hittar jag nåt om antalet stift.
Men nu vet jag, tack vare "uppslagboken" från Uddevalla.
Men nu vet jag, tack vare "uppslagboken" från Uddevalla.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Kika på kabelanslutningarna runt start reläet och solenoid. Plast bränns då det är starka strömmar och gör rent kontakterna..
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Jo du @Fibern. Det ytterst lilla jag vet känns ju bra att förmedla
Men jag har fortfarande inte förstått vad det är som brummar
Skickat från luren
Men jag har fortfarande inte förstått vad det är som brummar
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Ska riva lite med kontakter och ledningar... Men alltså det skumma är att den startar och går men så fort jag släpper startknappen dör den. Så kan den hålla på 4-10 försök för att sedan inte lägga av. Då ofta har jag lyckats rusa motorn så att när den dör när jag släpper knappen har den tillräckligt med varv för att när den får gnista igen klarar av att gå... Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt, kan ju vara nåt skumt med start och strömbrytaren på handtaget också...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
När den lyckas gå igång och bli varm och fungera som den ska, som du skrev i första inlägget, gör den så fortfarande?
Jag undrar om det verkligen är tändningsproblem. Eller kan det ha med bränsleproblem att göra.
Som jag fattar din beskrivning, tänder den och orkar gå med hjälp av startmotorn, men dör när du släpper startknappen. Som om den får för lite soppa vid kall motor.
OBS! Jag kan väldigt lite om insprutare, vare sig det handlar om mc eller bil, men symtomen blir densamma som med gammeldags förgasare oavsett. De med fuel-injection har ju sensorer som känner av temp på både motor och insugningsluft och de ska ju samarbeta för bästa resultat.
Jag undrar om det verkligen är tändningsproblem. Eller kan det ha med bränsleproblem att göra.
Som jag fattar din beskrivning, tänder den och orkar gå med hjälp av startmotorn, men dör när du släpper startknappen. Som om den får för lite soppa vid kall motor.
OBS! Jag kan väldigt lite om insprutare, vare sig det handlar om mc eller bil, men symtomen blir densamma som med gammeldags förgasare oavsett. De med fuel-injection har ju sensorer som känner av temp på både motor och insugningsluft och de ska ju samarbeta för bästa resultat.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Kan vara bränslepumpsproblem. Ok, att förgasarpumpen har sina brister men även insprutningspumpar kan få fukt i sig och behöver få en genomgång och dräneras på främst vatten.
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Ok... Tack för tipsen, har inte kört något än, började demontera värmeskölden på vänster ljuddämpare, den och väskan har en förkärlek att haka ihop...måste bockas lite. Ja när man fått igång den så verkar den gå bra, svarar på gasen osv... Ska göra rent i kontakter i morgon, blev en cykeltur utan motor idag i stället... Sen om det inte gör skillnad så skruvar jag med annat, måste skruva lite med Vtr: en innan besiktning också...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Funderar på det med bränslepump och problem med det... Borde inte FI lampan lysa om det uppstår några såna problem? Den lyser över huvudtaget inte. Har rotat med kablar idag, inga förändringar samma som tidigare. Funderar på att filma så ni kan bättre förstå vad som händer... Har testat om batteriet var problemet men det var det inte...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Har verkligen ingen lust att börja lyfta bort tanken och gå igenom allt det där med bränslepumen... Men men...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Du behöver inte lyfta tanken. Däremot ta bort sadeln för att kolla stiften som sitter på solenoiden och ta bort hasplåt för att titta till bränslepump under motorn.
Del nummer 4 på sprängskissen
https://www.bike-parts-honda.com/pieces ... ADERO.html
Del nummer 4 på sprängskissen
https://www.bike-parts-honda.com/pieces ... ADERO.html
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Jeg har aldrig hørt om problemer med brændstofpumpen på en indsprøjtningsmodel. Ganske vist blev min egen skiftet ved 10000 km på garantien, fordi Honda Danmark troede det var den der skabte det velkendte startproblem (der hvor pumpen ikke kører og FI lampen ikke slukker), men det løste ikke problemet, så den har ikke fejlet noget. Den nye har kørt 138000 km nu uden problemerSkye skrev:Kan vara bränslepumpsproblem. Ok, att förgasarpumpen har sina brister men även insprutningspumpar kan få fukt i sig och behöver få en genomgång och dräneras på främst vatten.
Men når tændrørene var slut, hvordan har luftfilteret det så, og hvordan med ventilcheck, er det gjort efter schedulen?
Prøv også at give den en flaske indsprøjtningsrens, f.eks. Liqui Moly Fuel Injection Cleaner, det har jeg gode erfaringer med:
Nej, FI lampen lyser kun hvis der er fejl på et input (indsugningstemperarur, kølevandstemperatur, gasspjældsstilling, lambdasonde osv.), til ECU´en (motorstyringen), ikke ved fejl på outputmodtageren, det kan den ikke se.Nesse skrev:Funderar på det med bränslepump och problem med det... Borde inte FI lampan lysa om det uppstår några såna problem?
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Jag har fått information om just bränslepumpen på en 2005. Den behövde dräneras på vatten så den ville inte starta alls
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Ok. Tack alla, dränering av pumpen, får se hur man kan göra det, service och ev filterbyte blir i vinter, eller kanske rent av nu eftersom den ändå krånglar...
Någon som har dränerat pumpen som har koll? Eller är det att demontera den först?
Någon som har dränerat pumpen som har koll? Eller är det att demontera den först?
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Önsketänkande...
Då vatten är tyngre än bensin kan man hoppas att det finns dränage i botten...
Eller så kör du i rejält med etanol eller K-sprit i tom tank...
Då vatten är tyngre än bensin kan man hoppas att det finns dränage i botten...
Eller så kör du i rejält med etanol eller K-sprit i tom tank...
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Jo, men det er jo ikke en fejl på pumpen der er skyld i at der er vand i benzinen/tanken...Skye skrev:Jag har fått information om just bränslepumpen på en 2005. Den behövde dräneras på vatten så den ville inte starta alls
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Nä, men pumpen glappar och inte suger in bränsle. Vatten i bensinen var väl inte problemet, bara en möjlig lösning
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Pumpen pumper vel ligegodt vand som benzin, sålænge det ikke er vapor, det kan den ikke pumpe... men motoren kan selvfølgelig ikke køre på vand
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Då har du nog missuppfattat vad jag skrivit om. Jag har inte hävdat att det är vatten i bensinen. Det är vatten i elektroniken på själva pumpen. Dräneringen kan sluta tätt och då börjar pumpens själva elektronik och strömmar bete sig underligt, vilket medför att inte bensin pumpar
Jag fick en bild en gång, men var den har blivit av vet jag inte. Men det var helt rostigt i kretsarna till pumpens kabelanslutningar. Ett möjligt fel även här i denna tråd.
Men felet avhjälps inte av sig själv, det måste börja skruvas för att hitta fel, tanken behöver dock inte lyftas.
Är liknande mitt fel med statorns kablar, som skapade följdfel och fick ingen rätsida på det.
Kan meddela att gammel Selma, går som förr om än inte bättre
Jag fick en bild en gång, men var den har blivit av vet jag inte. Men det var helt rostigt i kretsarna till pumpens kabelanslutningar. Ett möjligt fel även här i denna tråd.
Men felet avhjälps inte av sig själv, det måste börja skruvas för att hitta fel, tanken behöver dock inte lyftas.
Är liknande mitt fel med statorns kablar, som skapade följdfel och fick ingen rätsida på det.
Kan meddela att gammel Selma, går som förr om än inte bättre
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Ja, det har jeg misopfattet så.
Det er klart at vand i el-delene vil give problemer.
Det er klart at vand i el-delene vil give problemer.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.