Sida 1 av 2

Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: tor 27 jul 2017, 14:31
av Nesse
Det började med att den krånglade lite när man startade med halvvarm motor, nu är det hela tiden. När jag trycker på startknappen sparkar den igång, men så fort jag släpper startknappen dör den. Nån gång emellanåt fungerar det klanderfritt. Det jag får göra är att dra in choken och tokvarva så fort den går igång, då kan jag klara av att hålla den vid liv. Den går lite orent några sekunder men sen, när man väl fått igång den, går den hur bra som helst. Är ute och kör, på väg till stugan i Norrland efter att varit över till Trondheim så jag har inte rivit något än, men i EM ska jag kolla kontakter mm, få har jag tillgång till verkstad. Är det någon som har nån idé? Eller känner igen symptomen?

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: fre 28 jul 2017, 12:49
av Nesse
Kan svara på min egen fråga. Har skruvat loss det främre tändstiftet och konstaterade att det verkar vara helt slut, så det blir förhoppningsvis två nya stift i morgon

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: mån 31 jul 2017, 17:45
av Daniel
Bra lärdom!!

Jag började tänka på bränsletillförsel, lufttillförsel eller tändning...
Gött att det var så "enkelt" som att byta stift!

:-D

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: lör 12 aug 2017, 20:24
av Nesse
Har bytt tändstiften men den beter sig fortfarande märkligt. Svårstartad, går igång men stoppar så fort jag släpper startknappen, med full choke så kan den hicka till och rusa igång. Verkar som strömmen bryts när man släpper startknappen. Ska rengöra alla kontakter i morgon men tror inte det är det eftersom när motorn är varm så startar den direkt, om det svalnat 10-15 så blir den knäpp igen... Någon som känner igen beteendet?

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 00:13
av Daniel
Nu måste jag säga att jag inte har en aning om hur motorcyklar är konstruerade och hur de funkar! :shock:

Men på min gamla SAAB gick det vid ett tillfälle liiite för lång tid mellan stiftbyte, så gnistan slog lite slumpartat i systemet... Detta märktes speciellt vid regn. Jag fick byta fördelare, rotor och tändkablar utöver stiftbytet!

Inte för att jag vet vilken typ av delar som kan har råkat illa ut, men min tanke är att när stiften är föööör dåliga slår gnistan "någonannanstans" och då "någonannanstans" inte är gjort för att hantera gnistor kan saker gå sönder. Tändkablar kan smälta, tändsystem kan få "svetsloppor" osv...

Som sagt - jag har ingen aning om var, men jag tror att det ändå KAN bli sådana fel..
Hoppas att jag har fel!!!

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 06:49
av Fibern
Nesse skrev:Kan svara på min egen fråga. Har skruvat loss det främre tändstiftet och konstaterade att det verkar vara helt slut, så det blir förhoppningsvis två nya stift i morgon
Bytte du "bara" två? Nog har väl även Varaderon har fyra stift, liksom Transalpen och A-twinnen.

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 09:26
av Peter
@Fibern. Varaderon har bara två stift.

Skickat från luren

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 09:55
av Fibern
Men alltså, varför har de andra två XL-maskinerna fyra? Märkligt.

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 09:56
av Peter
XL 700: har också bara två stift

Skickat från luren

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 11:46
av Fibern
Och tro mig, jag har letat motorspecifikationer för Varadero, men ingenstans hittar jag nåt om antalet stift.
Men nu vet jag, tack vare "uppslagboken" från Uddevalla.

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 12:34
av Skye
Kika på kabelanslutningarna runt start reläet och solenoid. Plast bränns då det är starka strömmar och gör rent kontakterna..

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: sön 13 aug 2017, 12:47
av Peter
Jo du @Fibern. Det ytterst lilla jag vet känns ju bra att förmedla
Men jag har fortfarande inte förstått vad det är som brummar

Skickat från luren

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: mån 14 aug 2017, 07:12
av Nesse
Ska riva lite med kontakter och ledningar... Men alltså det skumma är att den startar och går men så fort jag släpper startknappen dör den. Så kan den hålla på 4-10 försök för att sedan inte lägga av. Då ofta har jag lyckats rusa motorn så att när den dör när jag släpper knappen har den tillräckligt med varv för att när den får gnista igen klarar av att gå... Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt, kan ju vara nåt skumt med start och strömbrytaren på handtaget också...

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: mån 14 aug 2017, 08:33
av Fibern
När den lyckas gå igång och bli varm och fungera som den ska, som du skrev i första inlägget, gör den så fortfarande?
Jag undrar om det verkligen är tändningsproblem. Eller kan det ha med bränsleproblem att göra.
Som jag fattar din beskrivning, tänder den och orkar gå med hjälp av startmotorn, men dör när du släpper startknappen. Som om den får för lite soppa vid kall motor.
OBS! Jag kan väldigt lite om insprutare, vare sig det handlar om mc eller bil, men symtomen blir densamma som med gammeldags förgasare oavsett. De med fuel-injection har ju sensorer som känner av temp på både motor och insugningsluft och de ska ju samarbeta för bästa resultat.

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: mån 14 aug 2017, 11:03
av Skye
Kan vara bränslepumpsproblem. Ok, att förgasarpumpen har sina brister men även insprutningspumpar kan få fukt i sig och behöver få en genomgång och dräneras på främst vatten.

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: tis 15 aug 2017, 00:21
av Nesse
Ok... Tack för tipsen, har inte kört något än, började demontera värmeskölden på vänster ljuddämpare, den och väskan har en förkärlek att haka ihop...måste bockas lite. Ja när man fått igång den så verkar den gå bra, svarar på gasen osv... Ska göra rent i kontakter i morgon, blev en cykeltur utan motor idag i stället... Sen om det inte gör skillnad så skruvar jag med annat, måste skruva lite med Vtr: en innan besiktning också...

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: tis 15 aug 2017, 23:47
av Nesse
Funderar på det med bränslepump och problem med det... Borde inte FI lampan lysa om det uppstår några såna problem? Den lyser över huvudtaget inte. Har rotat med kablar idag, inga förändringar samma som tidigare. Funderar på att filma så ni kan bättre förstå vad som händer... Har testat om batteriet var problemet men det var det inte...

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: tis 15 aug 2017, 23:50
av Nesse
Har verkligen ingen lust att börja lyfta bort tanken och gå igenom allt det där med bränslepumen... Men men...

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: ons 16 aug 2017, 10:53
av Skye
Du behöver inte lyfta tanken. Däremot ta bort sadeln för att kolla stiften som sitter på solenoiden och ta bort hasplåt för att titta till bränslepump under motorn.

Del nummer 4 på sprängskissen
https://www.bike-parts-honda.com/pieces ... ADERO.html

Re: Halvakut startproblem Varadero 05

Postat: ons 16 aug 2017, 22:11
av Bønne
Skye skrev:Kan vara bränslepumpsproblem. Ok, att förgasarpumpen har sina brister men även insprutningspumpar kan få fukt i sig och behöver få en genomgång och dräneras på främst vatten.
Jeg har aldrig hørt om problemer med brændstofpumpen på en indsprøjtningsmodel. Ganske vist blev min egen skiftet ved 10000 km på garantien, fordi Honda Danmark troede det var den der skabte det velkendte startproblem (der hvor pumpen ikke kører og FI lampen ikke slukker), men det løste ikke problemet, så den har ikke fejlet noget. Den nye har kørt 138000 km nu uden problemer :lol:

Men når tændrørene var slut, hvordan har luftfilteret det så, og hvordan med ventilcheck, er det gjort efter schedulen?

Prøv også at give den en flaske indsprøjtningsrens, f.eks. Liqui Moly Fuel Injection Cleaner, det har jeg gode erfaringer med:

Bild
Nesse skrev:Funderar på det med bränslepump och problem med det... Borde inte FI lampan lysa om det uppstår några såna problem?
Nej, FI lampen lyser kun hvis der er fejl på et input (indsugningstemperarur, kølevandstemperatur, gasspjældsstilling, lambdasonde osv.), til ECU´en (motorstyringen), ikke ved fejl på outputmodtageren, det kan den ikke se.