Halvakut startproblem Varadero 05
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Funderar på det med bränslepump och problem med det... Borde inte FI lampan lysa om det uppstår några såna problem? Den lyser över huvudtaget inte. Har rotat med kablar idag, inga förändringar samma som tidigare. Funderar på att filma så ni kan bättre förstå vad som händer... Har testat om batteriet var problemet men det var det inte...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Har verkligen ingen lust att börja lyfta bort tanken och gå igenom allt det där med bränslepumen... Men men...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Du behöver inte lyfta tanken. Däremot ta bort sadeln för att kolla stiften som sitter på solenoiden och ta bort hasplåt för att titta till bränslepump under motorn.
Del nummer 4 på sprängskissen
https://www.bike-parts-honda.com/pieces ... ADERO.html
Del nummer 4 på sprängskissen
https://www.bike-parts-honda.com/pieces ... ADERO.html
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Jeg har aldrig hørt om problemer med brændstofpumpen på en indsprøjtningsmodel. Ganske vist blev min egen skiftet ved 10000 km på garantien, fordi Honda Danmark troede det var den der skabte det velkendte startproblem (der hvor pumpen ikke kører og FI lampen ikke slukker), men det løste ikke problemet, så den har ikke fejlet noget. Den nye har kørt 138000 km nu uden problemerSkye skrev:Kan vara bränslepumpsproblem. Ok, att förgasarpumpen har sina brister men även insprutningspumpar kan få fukt i sig och behöver få en genomgång och dräneras på främst vatten.
Men når tændrørene var slut, hvordan har luftfilteret det så, og hvordan med ventilcheck, er det gjort efter schedulen?
Prøv også at give den en flaske indsprøjtningsrens, f.eks. Liqui Moly Fuel Injection Cleaner, det har jeg gode erfaringer med:
Nej, FI lampen lyser kun hvis der er fejl på et input (indsugningstemperarur, kølevandstemperatur, gasspjældsstilling, lambdasonde osv.), til ECU´en (motorstyringen), ikke ved fejl på outputmodtageren, det kan den ikke se.Nesse skrev:Funderar på det med bränslepump och problem med det... Borde inte FI lampan lysa om det uppstår några såna problem?
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Jag har fått information om just bränslepumpen på en 2005. Den behövde dräneras på vatten så den ville inte starta alls
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Ok. Tack alla, dränering av pumpen, får se hur man kan göra det, service och ev filterbyte blir i vinter, eller kanske rent av nu eftersom den ändå krånglar...
Någon som har dränerat pumpen som har koll? Eller är det att demontera den först?
Någon som har dränerat pumpen som har koll? Eller är det att demontera den först?
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Önsketänkande...
Då vatten är tyngre än bensin kan man hoppas att det finns dränage i botten...
Eller så kör du i rejält med etanol eller K-sprit i tom tank...
Då vatten är tyngre än bensin kan man hoppas att det finns dränage i botten...
Eller så kör du i rejält med etanol eller K-sprit i tom tank...
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Jo, men det er jo ikke en fejl på pumpen der er skyld i at der er vand i benzinen/tanken...Skye skrev:Jag har fått information om just bränslepumpen på en 2005. Den behövde dräneras på vatten så den ville inte starta alls
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Nä, men pumpen glappar och inte suger in bränsle. Vatten i bensinen var väl inte problemet, bara en möjlig lösning
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Pumpen pumper vel ligegodt vand som benzin, sålænge det ikke er vapor, det kan den ikke pumpe... men motoren kan selvfølgelig ikke køre på vand
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Då har du nog missuppfattat vad jag skrivit om. Jag har inte hävdat att det är vatten i bensinen. Det är vatten i elektroniken på själva pumpen. Dräneringen kan sluta tätt och då börjar pumpens själva elektronik och strömmar bete sig underligt, vilket medför att inte bensin pumpar
Jag fick en bild en gång, men var den har blivit av vet jag inte. Men det var helt rostigt i kretsarna till pumpens kabelanslutningar. Ett möjligt fel även här i denna tråd.
Men felet avhjälps inte av sig själv, det måste börja skruvas för att hitta fel, tanken behöver dock inte lyftas.
Är liknande mitt fel med statorns kablar, som skapade följdfel och fick ingen rätsida på det.
Kan meddela att gammel Selma, går som förr om än inte bättre
Jag fick en bild en gång, men var den har blivit av vet jag inte. Men det var helt rostigt i kretsarna till pumpens kabelanslutningar. Ett möjligt fel även här i denna tråd.
Men felet avhjälps inte av sig själv, det måste börja skruvas för att hitta fel, tanken behöver dock inte lyftas.
Är liknande mitt fel med statorns kablar, som skapade följdfel och fick ingen rätsida på det.
Kan meddela att gammel Selma, går som förr om än inte bättre
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Ja, det har jeg misopfattet så.
Det er klart at vand i el-delene vil give problemer.
Det er klart at vand i el-delene vil give problemer.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Ok, gubbar, jag tror jag förstår vad ni menar, i morgon är det fredag och då är det fredagsmys i garaget efter jobbet. Tack för alla kloka tankar så länge, hoppas det är något med pumpen...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Re: Halvakut startproblem Varadero 05
Tur jag har fler motorcyklar. Har inte löst problemet än, kommer att plocka ner det mesta i vinter för att få ordning på startproblemet. Kommer att gå igenom alla elkontakter, knappar, pumpar och annat som kan strula...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F