Sida 1 av 1

Re: Bränslepump fråga

Postat: ons 19 jul 2017, 11:34
av Peter
Bra ide! 25 liter är väldigt mycket på ett garagegolv

Skickat från luren

Re: Bränslepump fråga

Postat: ons 19 jul 2017, 11:56
av Fibern
Har Varaderon två bränslekranar? Av vilken anledning? Den har väl fortfarande bara en pump.

Re: Bränslepump fråga

Postat: ons 19 jul 2017, 12:54
av Peter
Tanken är så utformad att det inte kan rinna igenom från bara en kran.

Skickat från luren

Re: Bränslepump fråga

Postat: ons 19 jul 2017, 14:40
av Fibern
Okej. Hade ingen aning om det.

Re: Bränslepump fråga

Postat: tis 25 jul 2017, 17:17
av Dextrosol
Angående kranen så går det en slang från varje sida om tanken
Sen så går dom ihop och blir till en slang innan bränslefiltret och vidare till bränslepumpen..

Nu till en liten grej, bytte pumpen, först hoppade den inte igång, men sen startade den, mätte spänningen från kontaktstycke från bågen, fick de bara till cirka 8-9 volt - skumt och givetvis får pumpen samma volt när jag mätte över den, fast den pumpar, dock cirka ett klick varannan / tredje sekund, men det kanske ska vara så? Den förra pumpade mkt oftare, men sen dog den ju också för mig..

Jag prövade o ge den 12v från batteriet men samma intervall på pumpandet så det kanske ska vara så?

Verkar bökigt o riva kabelhärva o så, dessutom måste ju bågen vara på också för att ge spänning där.

Borde jag koppla en switch separat till pumpen o säkra av vid batteriet - eller funkar det med 8-9volt där? Skumt att det blir sånt spänningsfall...

Re: Bränslepump fråga

Postat: tis 25 jul 2017, 18:20
av Fibern
@Dextrosol
Pumpen får troligtvis sin el-impuls från en av tändspolarna, eller något annat i tändsystemet,, via ett relä före pumpen. Att jag tror det beror på att den startar inte förrän motorn går. Räcker inte med enbart. påslagen tändning Och den ska inte pumpa kontinuerligt. Den inbyggda fjädern ska inte släppa ihop brytarna förrän trycket (= nivån i flottörhuset) sjunkit. Därför dessa intervall med klickningar.
Huruvida den bara ska ha 8-9 volt vet jag däremot inte, men går pumpen med originalkoppling så...kör på.

Re: Bränslepump fråga

Postat: tis 25 jul 2017, 20:45
av Dextrosol
Aha ja den kanske pulsar lite på ngt sätt - låter det vara osagt men fungerar gör det nu iallafall!

Re: Bränslepump fråga

Postat: sön 12 nov 2017, 18:06
av Kurvalskaren
Vet inte om någon här har svar men mina bensinkranar var stängda ändå forsade bensinen ut..... Kan det bli fel på själva kranarna att de inte stänger korrekt?

Re: Bränslepump fråga

Postat: sön 26 nov 2017, 08:10
av Syrsan
Jag har haft problemet med bensinpumpen och har bytt den till en Facet. Först angående bensinkranarna: som Peter skriver ovan så är de stängda när man vrider åt sidan, viktigt här är att man skall både känna och höra att det klickar till i själva kranen - då är det stängt. Har själv badat i bensin på hrund av nästan stängd kran så detta är testat på riktigt så att säga.
Avseende vad/vem som styr pumpen så sitter det ett relä under instrumentpanelen som har hand om det hela, funkar bara, som skrivet ovan, när motorn är igång.
Problemet som jag fick ett antal gånger är att det bildas en loppa på brytarspetsarna i pumpen. Fixas genom att skruva isär och försiktigt, med en kniv, pilla bort och sedan skruva ihop igen. Helt humorbefriad syssla ute på landsvägen eller på en skogsstig men det går. By-pass operationen funkar också.
Det jag gjorde var att beställa en Facet bensinpump med tillhörande vinkelanslutning, finns på Rugged Roads. Sedan var det bara att skruva bort den gamla, modifiera befintligt fäste. Hur man gör detta kan man läsa här: Facet fuelpump installerad
Vill man se hur mina brytarspetsar såg ut kan man se lite bilder här: Brytarspetsar

/Roger