Bränslepump fråga

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Dextrosol
Trehjuling
Trehjuling
Hoj: Varadero 1000 -99

Bränslepump fråga

#1 Inläggav Dextrosol » fre 14 jul 2017, 23:25

Hittade lite om bränslepump när jag sökte men de var så gamla trådarna så skapar en ny.. Märkte att min pump slutat att "klicka" och visar tendenser på soppatorsk när man har mindre än 15L i tanken.

Jag slog lite på pumpen och då pumpade den lite sporadiskt för att sedan sluta fungera.. demonterade den, gav den 12V från batteriet, fortfarande inget liv, men så fräste den till och sköt en kondensator från sitt kretskort! Sen smattrade den som en kalasjnikov på brytarspetsarna...

Kan man köra motorcykeln nu så länge man har mkt soppa hela tiden? Eller behöver jag koppla bort pumpen och låta bensinen gå direkt vidare till förgasaren?

Beställde någon ny pump från Storbritannien, men om någon här har länk till något som fungerar från biltema eller liknande får ni gärna länka till den!

pierre
50cc
50cc
Ålder: 52
Hoj: Varadero XL1000 -01

Re: Bränslepump fråga

#2 Inläggav pierre » lör 15 jul 2017, 20:33

Funkar inte pumpen, så kommer det inte genom någon bensin. Koppla förbi pumpen så funkar det till det är ca 6-7 liter, har jag för mig, kvar i tanken. Vad det kan vara för fel på pumpen finns det det de som är mycket bättre på att lista ut, här på forumet.

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Ålder: 56
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

#3 Inläggav Peter » lör 15 jul 2017, 21:13

Jag köpte en Facet pump från England via Ebay. Den behöver kompletteras med en vinkelkoppling på ena sidan om du funderar på en sån. Men det går bra att göra en bypass och köra vidare så länge.
Jag körde till Lofoten och tillbaka utan pump. Tankar man efter runt 25 mil är det ingen fara. Jag körde vid nåt tillfälle drygt 30 mil. Men då var jag lite nervös

Skickat från luren

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Hoj: A-Twin XRV750 -00

#4 Inläggav Fibern » mån 17 jul 2017, 06:37

@Dextrosol
Det är kontakterna i pumpen som tar slut. Finns de som fixar detta med en diod över brytarna, men jag vet inte storlek eller typ.
Det finns pump hos Hela Hojen i Stockholm, till vettigt pris. 1120 kr. Finns även lösa kontaktbleck, lite pillrigt att byta, men går. Jag har haft loss dessa på min gamla pump.
http://shop.helahojen.se/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

pierre
50cc
50cc
Ålder: 52
Hoj: Varadero XL1000 -01

#5 Inläggav pierre » mån 17 jul 2017, 12:38

Har också bytt kontaktdonen på min pump. Som sagt, lite pillig lödning men det går. Jag hade dessutom en gammal kontaktor hemma med rätt storlek på blecken. Känner du en gammal elektriker, som samlat på allt, så är det inte omöjligt att han/hon har. Fast det är ju klart, det är ju enklast med en ny pump. Fibern tips verkar vara ett bra pris.

Dextrosol
Trehjuling
Trehjuling

#6 Inläggav Dextrosol » tis 18 jul 2017, 22:38

Tack för svaren! Tror dessvärre att laga den är kört, då den rykt rök, skjutit en kondensator.. Läste också lite om facet pumpen, men hade redan hunnit beställa en ny liknande som kommer snart me posten!

Angående min bensinkran, den stängde inte av sig när jag stängde av på den vänstra, såg att det fanns en på höger sida, kan det bli avstängt om man stänger den med kanske?

Har ju 25Liter bensin i tanken jag helst vill se stanna kvar i tanken när jag byter pumpen ...

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Ålder: 56
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

#7 Inläggav Peter » tis 18 jul 2017, 22:43

Kranarna är individuella och och måste stängas bägge två. Ner är öppen och åt sidan är stängd. Glöm inte att öppna dom igen!

Skickat från luren

Dextrosol
Trehjuling
Trehjuling

#8 Inläggav Dextrosol » ons 19 jul 2017, 11:25

Tack för snabbt svar, vill gärna slippa bada i bensin igen, men jag garderar mig nog med ett kärl för säkerhets skull, har 25L i tanken nu cirka hehe

Återgå till "Mek och teknik - Varadero"