Island om någon vecka! vad behöver jag tänka på?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
gasldv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 21:13
Answers: 0

Island om någon vecka! vad behöver jag tänka på?

Inlägg av gasldv »

Har gjort servat båda varanerna, TKC80-däcken sitter på, en bränslepump från mekonomen är under inköp (ifall att...). Vi har inte haft varadero så länge, vet inte riktigt hur dom jobbar under press och stress? Kommer Island vara som ett grönbete för dom?

Finns det fler "bränslepumpar" som man borde tänka på?

En fråga som jag kanske borde tänkt på... hur kör man egentligen dåliga grusvägar och lite offroad med en 250kilos hoj? När folk frågar säger jag jämt att det bara gäller att gasa så mycket det går men när allt kommer omkring så är jag ju ganska rädd den!

//Eric
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Allt står i den eminenta boken Iceland Overland, där beskrivs det mesta om körning på island och även de olika rutternas svårighetsgrad, vart det finns bensin mm mm. Har du inte skaffat den så tycker jag du snabbt ska försöka lägga beslag på en sån. Jag har en över som kom efter en omorganisation hos de jag beställde mitt exemplar ifrån i våras, tydligen visste de inte vad som var skickat och inte. Jag har en ev spekulant som ska få helgen ut att bestämma sig, annars kommer den ut som kortauktion på xrv750.net, blir bättre och billigare att göra så än att skicka tillbaka boken och få tillbaka pengarna.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

TKC 80 bak håller väl 500 mil, typ (rätta mig om jag har fel).
Så däckbyte på Island är inte osannolikt, men det finns väl alltid nåt som passar.
Eller kanske det går att maila nån handlare på Island att de beställer hem ett par TKC 80 (eller Metzeler Karoo), om du tror att ni kör såpass mycket. Framdäcket håller längre.

Är på vippen att dra till Island själv, det blir inte i år dock. Men själva resesnacket är det bättre att vi tar i din Restips-tråd http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=466 :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar