Brummande ljud från kedjan

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Ämnet verkar lite intressant så....

Men inte för att jag vill kalla mig någon expert på kedjor och speciellt inte i det här fallet eftersom något liknade aldrig vållat mig några bekymmer. Så jag har aldrig haft anledning att grubbla på saken.

Men eftersom jag jobbat med maskiner i hela mitt liv och haft att göra med kedjor i alla möjliga sammanhang så vet jag att en kedja går aldrig tyst och ett jämt brummande ljud tolkar jag som helt normalt. Teoretiskt så skulle man kunna tänka sig att kvaliteten på kedjan avgör till viss del ljudnivån och om den är ordentligt smord som en O-ringskedja skall vara från början.

Men om du kör med låg belastning borde ljudnivån märkas mer och minskas när du gasar på då trycket mellan länkarna ökar. Du kan ju exprimentera med det och lyssna om du märker någon skillnad.

Så om kedjan löper som den ska i dreven och kedjan är spänd med rätt slack och ljudet är jämn i nivån bör det inte vara någon fara. Det är nog bara att gilla läget speciellt inte om det är piratdelar av kanske inte den bästa kvalisorten.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.