Hej vänner.
Idag var jag ute i garaget och skulle kolla lite luftfilter mm.
Tog bort kåpor, bågar och skruvade loss tanken.
Efter att ha kopplat bort bensinslangen och de andra slangarna upptäckte jag när jag lyfte tanken att det satt ännu en bensinkran på andra sidan också.
Intresant, det har jag inte varit med om förut. Tog bort den slangen också och lyfte bort tanken, inga problem.
Men när jag höll på och skruva med locket till luftfiltret kom jag på att bägge bensinkranarna var stängda! Så här har jag kört hela tiden, med stängda bensinkranar.
Det rann ju inte ut någon bensin, så de måste ju stänga som det är tänkt.
Eftersom jag inte har någon verkstadshandbok och inte ville skruva isär kranarna och titta hur det fungerar så kanske det är någon här som kan tala om hur bensinkranarna fungerar.
Man kan tydligen köra med dom i stängt läge?
Är det någon här som har skruvat i detta och kan tala om för mig hur det fungerar.
Egentligen spelar det ju ingen roll, hojen fungerar ju. Men jag är alltid nyfiken att veta hur saker och ting fungerar.
Annars får jag tappa ur bensinen och kolla, för nu är jag väldigt nyfiken.
/Sanny
Bensintank Varadero -00
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Det låter suspekt. Du ska inte kunna köra med båda bensinkranarna stängda. I alla fall inte mer än några hundra meter på vad som finns i förgasarna. Stängda är de i horisontellt läge. Det internationella forumet har pratat mycket om att många Varaderos har levererats med en av kranarna i stängt läge. Vilket är illa nog.
- ralsbo
- 50cc
- Inlägg: 88
- Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
- Hoj: Honda Crosstourer
- Ort: Alingsås
- Kontakt:
Javisst låter det konstigt.
Men bägge kranarna stod i horisontellt läge och har så gjort så länge jag har haft hojen. När jag kopplade loss bensinslangarna rann det inte ut någon bensin alls från tanken.
Eller kan det vara som så att jag har Sveriges bensinsnålaste Varadero, 350 mil på det som finns i förgasarna.
Nä, jag får nog tappa ur tanken och kolla hur saker och ting fungerar, detta är mycket intressant tycker jag.
Men bägge kranarna stod i horisontellt läge och har så gjort så länge jag har haft hojen. När jag kopplade loss bensinslangarna rann det inte ut någon bensin alls från tanken.
Eller kan det vara som så att jag har Sveriges bensinsnålaste Varadero, 350 mil på det som finns i förgasarna.
Nä, jag får nog tappa ur tanken och kolla hur saker och ting fungerar, detta är mycket intressant tycker jag.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Har inte Varadero vacuum- eller elstyrda kranar, ev med primerläge? Låter stenålder att behöva öppna manuellt...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Om jag fattar manualen rätt så är bensintillförseln vacuumstyrd, och bensinen kommer till förgasarna enbart när motorn startas eller är igång. Men det förutsätter att kranarna är ON, d v s i i lodrätt läge. Och därför kan kranarna lämnas i ON läge hela tiden. OFF läge använder man bara i serviceläge när slangarna behöver tas bort. Att som i detta fall ha dem i OFF läge, och inget rinner ut när slangarna tas bort, samtidigt som det går att köra med kranarna OFF låter mycket mystiskt.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Borttaget.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp