Bensintank Varadero -00

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Bensintank Varadero -00

Inlägg av ralsbo »

Hej vänner.
Idag var jag ute i garaget och skulle kolla lite luftfilter mm.
Tog bort kåpor, bågar och skruvade loss tanken.
Efter att ha kopplat bort bensinslangen och de andra slangarna upptäckte jag när jag lyfte tanken att det satt ännu en bensinkran på andra sidan också.
Intresant, det har jag inte varit med om förut. Tog bort den slangen också och lyfte bort tanken, inga problem.
Men när jag höll på och skruva med locket till luftfiltret kom jag på att bägge bensinkranarna var stängda! Så här har jag kört hela tiden, med stängda bensinkranar. :shock:
Det rann ju inte ut någon bensin, så de måste ju stänga som det är tänkt.
Eftersom jag inte har någon verkstadshandbok och inte ville skruva isär kranarna och titta hur det fungerar så kanske det är någon här som kan tala om hur bensinkranarna fungerar.
Man kan tydligen köra med dom i stängt läge?
Är det någon här som har skruvat i detta och kan tala om för mig hur det fungerar.
Egentligen spelar det ju ingen roll, hojen fungerar ju. Men jag är alltid nyfiken att veta hur saker och ting fungerar.
Annars får jag tappa ur bensinen och kolla, för nu är jag väldigt nyfiken.
/Sanny
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Det låter suspekt. Du ska inte kunna köra med båda bensinkranarna stängda. I alla fall inte mer än några hundra meter på vad som finns i förgasarna. Stängda är de i horisontellt läge. Det internationella forumet har pratat mycket om att många Varaderos har levererats med en av kranarna i stängt läge. Vilket är illa nog.
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av ralsbo »

Javisst låter det konstigt.
Men bägge kranarna stod i horisontellt läge och har så gjort så länge jag har haft hojen. När jag kopplade loss bensinslangarna rann det inte ut någon bensin alls från tanken.
Eller kan det vara som så att jag har Sveriges bensinsnålaste Varadero, 350 mil på det som finns i förgasarna. :lol:
Nä, jag får nog tappa ur tanken och kolla hur saker och ting fungerar, detta är mycket intressant tycker jag.
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Meddela vad du kommer fram till. Mycket konstigt. Eller så har du en superturbobensinpump som suger ut bensin genom stängda kranar :)
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Har inte Varadero vacuum- eller elstyrda kranar, ev med primerläge? Låter stenålder att behöva öppna manuellt...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Tramsvalp skrev:Har inte Varadero vacuum- eller elstyrda kranar, ev med primerläge? Låter stenålder att behöva öppna manuellt...
Vad jag förstått så skal inte kranarna röras anat än vid servic eller långförvring.

Jan-Olov
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Om jag fattar manualen rätt så är bensintillförseln vacuumstyrd, och bensinen kommer till förgasarna enbart när motorn startas eller är igång. Men det förutsätter att kranarna är ON, d v s i i lodrätt läge. Och därför kan kranarna lämnas i ON läge hela tiden. OFF läge använder man bara i serviceläge när slangarna behöver tas bort. Att som i detta fall ha dem i OFF läge, och inget rinner ut när slangarna tas bort, samtidigt som det går att köra med kranarna OFF låter mycket mystiskt.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Borttaget.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar