kedjeproblem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

kedjeproblem

Inlägg av Kennert »

Hej
Har något konstigt med min kedja.
Får sträcka den ofta och när jag sträckte den nu och det var glapp enligt instruktion 35-45 mm. Efter en kort sträcka så började det låta som att något skrapa emot, inte hela tiden men ljudet kom med jämna mellanrum så jag förmodar att det var vid varje varv kedjan gick runt. När jag då kollade så var kedjan väldigt sträckt, knappt något spel alls. Jag kollade då så att justeringsmarkeringana var på samma ställe bägge sidorna och det var dom. Vad kan detta bero på? Är kedjan för sliten? det är precis på gränsen till rött på markeringen. Jag kollade även avståndet från fälgen till vaggan och det var inte samma avstånd bägge sidorna, skall det vara så? Dreven ser inte speciellt slitna ut.
Någon som har en bra förklaring på allt detta?

/Kennert
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Antar att du inte snurrade på hjulet när du kollade slacket. Kedjan är säkert ojämnt sliten, alltså olika spänning på olika ställen. Hitta stället där den är som mest spänd och justera där.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Kan nog vara så. Tack för tipset.
Såg nu även att kedjeskyddet hade hoppat ur sitt främre fäste, kan ha varit orsak till ljuden innan.
Dock tycker jag att kedjan låter mycket så det är väl dags att byta.

Är det lätt att byta drev och kedja själv?
Är väl något så när hyfsad på att meka själv.
Jag förmodar att det inte går att sätta dit en hel kedja? I så fall blir det väl ett kedjelås man nitar fast.


Kennert
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Jag har precis haft samma erfarenhet som du. Min kedja betedde sig på samma sätt. Det var en länk som hade skurit.
Om du ska ha en orginal O-ringskedja får du åka till en verkstad för att byta. Kedjan ska nitas och det gör man inte utan specialverktyg har jag fått förklarat för mig. Kedjelås har jag också fått förklarat för mig att man inte vill ha. Därför blev jag 2700:- fattigare på ett nytt drivpaket förra veckan.

Det var värt det kan jag säga. Blev en helt annan känsla. För det första blev jag av med allt kedje (o) ljud. Det byttes mot ett diskret vinande. Den blev mer körbar på låga varv. Mindre ryckig gång! Nu har jag misshandlat nya kedjan med att slita in den på 20 mil grusväg i helgen! Har även kört duktigt seriös offroad med den i helgen :) över träsk och upp för slänter i skogen. Allt på rätt köl!
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Har beställt ett drivpaket som kommer i veckan.
Är tydligen något som heter X-rings kedja vilket skall vara ännu bättre än O-ring, skyddar tydligen bättre mot smuts och vatten.
Enligt min MC firma så är det helt ok att ha kedjelås, tydligen delade meningar i denna fråga.
Något som kan vara bra att veta är att dom rekommenderar att byta framdrevet en gång extra under kedjans livslängd.
Detta förlänger tydligen kedjans livslängd.
Verkar logiskt då framdrevet slits fortare pga att det är så litet, snurrar ju betydligt fler varv än bakdrevet.

Ser fram emot en ny kedja.

/Kennert
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Kennert skrev:Har beställt ett drivpaket som kommer i veckan.
Är tydligen något som heter X-rings kedja vilket skall vara ännu bättre än O-ring, skyddar tydligen bättre mot smuts och vatten.
Enligt min MC firma så är det helt ok att ha kedjelås, tydligen delade meningar i denna fråga.
Något som kan vara bra att veta är att dom rekommenderar att byta framdrevet en gång extra under kedjans livslängd.
Detta förlänger tydligen kedjans livslängd.
Verkar logiskt då framdrevet slits fortare pga att det är så litet, snurrar ju betydligt fler varv än bakdrevet.

Ser fram emot en ny kedja.

/Kennert
Intressant: Hela livet har man alltid hört att man ska aldrig byta delar av drivpaketet, utan ska man byta, så måste man byta allt på samma gång(pga nött in i varann).
Jag har trotsat detta och bytt som jag tycker. Vad heter firman?

Kedjelås måste ju vara helt okej. Skulle det vara farligt, så skulle det så klart förbjudas. Tyvärr, så sker det ju en del incidenter med dom....oftast pga okunskap(läs, många hemmapulare monterar fel)

Däremot: jag har fått olustkänslor med bara tanken, så jag vill gärna personligen ha kedjan nitad av ett proffs.
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Firman heter Veronas mc och ligger i Ljungby
Jag kan verkligen rekommendera dom då jag tycker dom är kanonbra att ha att göra med.

/Kennert
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Kennert skrev:Firman heter Veronas mc och ligger i Ljungby
Jag kan verkligen rekommendera dom då jag tycker dom är kanonbra att ha att göra med.

/Kennert
Jag kan inte annat än att hålla med. Mycket bra, jag har handlat 3 hojar av dem inget stul.

Jan-Olov
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Kedjan på äntligen, var lite pyssel med att få dit kedjelåset då man vill försäkra sig om att det sitter ordentligt. Får väl se om jag sätter dit nitlåset senare.

:D
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

Jag såg för två somrar sedan att låsbrickan på kedjelåset hade hoppat av så med hjärtat i halsgropen nitade jag dit ett lås i stället och har sedan aldrig funderat på att använda kedjelås med låsbricka igen! Till saken hör att jag använde sådana lås på mina tidigare hojar utan problem!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Har aldrig nitat någon kedja utan kedjelås har alltid funkat utan problem. Använder vid montering av kedjelås en liten tving till hjälp för att trycka ihop O-ringarna.
Tror inte det är nödvändigt att nita kedjan om man håller sig till att köra på vägar och inte kör moto-cross.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar