Ojämn gång.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Ojämn gång.

Inlägg av Jan-Olov »

Jag tycker att Varaderon går ojämt på lägre varv 2-2700 ungefär.
Min fundering är är detta för lågt varvtat att köra på eller är det något fel,
Hojen arbetar på helt annat varv än min förra Dragstar 1100 därför känner jag mig osäker. Tomgången ligger på strax över 1000 så rimligt vis så skall det inte vara något problem. Finns det någon som känner sig manad att komma lite synpunkter tack.

Jan-Olov
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Inlägg av Kennert »

Jag tycker min Varadero är ungefär likadan omkring dessa varvtal, nu har jag förgasarvarianten så det kanske skiljer något mellan förgasare och insprutning. Känns lite ojämn precis som du säger så det kanske är motortypen som beter sig så. Provkörde en ny Varadero i dag och jag upplevde nog den ungefär likadan, kändes så i alla fall.

//Kennert
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Jag tror att problemet är generellt på stora twinnar. Det blir bättre om du trimmar med en Powercomander om du har insprut. På förknasarmodellen hjälper det med ett effektavgas samt ombestyckning av förgasarna. Samma gäller på insprutaren när det gäller bättre avgas. Jag har ingen egen erfarenhet av detta men det är vad jag läst mig till. Min är lite ryckig också men jag har vant mig att hantera denna "feature"
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

När ni skriver ojämn...Menar ni som att det känns som den ibland missar i tändningen?
I så falla har jag samma fenomen.
Skulle gärna vilja ha bort detta....
Varadero -99
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

sabang skrev:När ni skriver ojämn...Menar ni som att det känns som den ibland missar i tändningen?
I så falla har jag samma fenomen.
Skulle gärna vilja ha bort detta....
Ja lite åt det hållet, men även som jag körde med för hög växel. Att köra sakta måse bara kunna gå anars är något fel och behöva bygga om på en så pass ny hoj skall ine behövas. Motor garantin försvinner om jag förändrar.

Jan-Olov
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Inte fel på hojarna. Problemen ligger mer i att få hojarna godkända med buller, miljö mm.

Med tanke på hur det är på bilar idag kan jag bara föreställa mig vilket jobb som måste ligga bakom för att få en så liten motor med relativ hög effekt som en hoj har godkänd.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Bmw gs hojar har samma liksom dom flesta andra en och två cyl. hojar.
Du kan prova och höja tomgången så minskar man risken att drabbas av förnedrande vurpor vid typ garagevändningar - jag har vant mig men varit nära att kyssa asfalten i såna lägen.

Störst risk är det med kall nystartad motor.

Jag har pc3 av andra anledningar men det är ingen medicin mot detta.

Man får leva med sånt eller köpa en radfyra.
Africatwinnen och transalpen saknade detta nästan helt men dom har dubbla stift i varje burk som minimerar risken för hjärtinfarkt.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag fick tippset att använda rengöring av insprutningen, vilket jag gjort så nu får vi se hur det går. Jag har kört några mil i dag och tyckte det blev bättre men frammtiden får utvisa om det blir riktigt bra.

Jan-Olov
Skriv svar