Tips inför drivpaketsbyte önskas!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Tips inför drivpaketsbyte önskas!

Inlägg av maua »

Hallå i regnrusket!

Jag ska till att byta drivpaket. Jag tänker köpa Honda orginal.

Jag har aldrig gjort det förut. Fallgropar man bör se upp med? Bak ser ju enkelt ut! Sitter framdrevet fast på något speciellt sätt (låsbrickor och dyl) Behövs inga specialverktyg gissar jag? Alla tips och råd är välkomna. Antagligen ger det sig när jag skruvat bort främre kåpan över drevet men jag tänkte ändå att det kan alltid vara bra med lite tips!

112 länkar har jag läst mig till att det ska vara men enl försäljaren på Honda så ska det vara rätt längd från början?

Maua
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det är inga svårigheter så du ger svaret själv när du skriver att det ger sig nog själv när du skruvar bort kåpan. Finns en låsbricka där och ett par bultar.
Bytte själv drivpaket nyligen och fick då rådet av killen på firman där jag hämtade grejorna att använda insexnyckeln att hålla emot med på stora drevet och skruva på muttern.
Sen naturligtvis för att undvika katastrof att vända låsbrickan på kedjelåset åt rätt håll.

Mvh
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Jag har bytt en gång. Men inte själv, eftersom jag åtminstone inbillar mig att Vara'n behöver en helnitad kedja och inte ett kedjelås.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Jag trodde också att det ska vara hel kedja men det kan väl inte vara ett problem? Kedjan måste väl gå över dreven med hjulet framskjutet så långt det går eller??
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Vad jag menade var att om jag hade bytt själv så hade det blivit med hjälp av ett kedjelås på nya kedjan. Och jag är inte säker på att ett kedjelås, till skillnad från ett nitat lås, håller de krafter som det ändå är frågan om. Det är möjligt att det håller. Men jag vill inte ta den risken att kedjan öppnar sig, vid kedjelåset, under färd och slår sönder delar av motorn.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Man brukar får låna nitverktyg av mc fiman om man köper en kedja.
Om dom inte låter dig sno med dig den kan du använda kedjelåset fåör att kör till firman o nita där.

Kedjelåsen brukar hålla hyfsat men om man planerar att ta ut många mil ur kedjan bör man byta det efter några tusen mil.
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Det är en vettig variant att åka och låta en mc-firma enbart nita. Det ska jag testa nästa gång. Det lär ju spara ett antal hundringar.
Skriv svar