Trött Varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
TTG
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 23:36
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Furulund

Trött Varadero

Inlägg av TTG »

Nixen!!
Jag har en fråga främst till er som haft er Varadero sen den var ny eller nästan ny, men först lite bakgrund till frågan.
Idag fick jag möjlighet att provköra Fröken Varaderos tvillingsyster. Hon har tillbringat mesta delen av sitt liv i kloster och bara gått knappt 1000 mil. Alltså inte så erfaren som min Fröken.
Dom båda hojarna var alltså exakt lika på de flesta punkter. Syster Varadero hade originalblås och Fröken har ju Remus. Nu till frågan
Jag upplevde Syster som rätt mycket blekare och tröttare än Fröken. Hon axade rätt ok men utan sparken i häcken som Fröken levererar. Hon var nog tröttare i hela registret. Kan Remusblåsen göra så stor skillnad?
Eller är det så att dom här hojarna inte har lossnat riktigt redan vid 1000 mil? Fröken har nog iofs lite fräschare drivpaket men det borde inte göra så stor skillnad.
Vad tror ni?
Nästa fråga. Måste man på något vis bestycka om på en insprutare (som på en förgasarmotor) när man öppnar upp på insug och/eller utblås?
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Trött Varadero

Inlägg av V Saarela »

Kan vara att man också blir lurad av ljudet?....jag blir det i alla fall. Jag monterade en Akrapovic på min Honda 125 Innova och den gick direkt från 8 hästar till 30!!! :)

Generellt så brukar ett systembyte på en förgasare ge allt mellan 5-10% effektökning. På en insprutare så brukar effekten bli istället negativ.

Byte till öppnare avgas eller öppnare filter så brukar dom flesta hojarna klara. Har bara sett en som inte gjorde det efter bara systembyte(helsystem) och en bänkkörning, en Suzuki C1800. Öppnar i båda ändarna så kräver dock en pc.
Användarens profilbild
TTG
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 23:36
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Furulund

Re: Trött Varadero

Inlägg av TTG »

Tack för info om blåsen. Det var inte bara känslan eftersom det lät mindre. Den här hojen var betydligt tröttare. Några andra idéer? Kan den ff vara rå och behöver slitas in bättre? Vet ju att t.ex. Ducati förr lossnade och blev piggare och piggare fram till 5000 mil.
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Trött Varadero

Inlägg av Jokern »

Eftersom jag har haft 2 st insprutar, en 08:a o nu en 07:a, då kan jag säga att det är samma motor, men helt olika i verkligheten.
MIVV avgasrör på båda, men hur det än är, så känns o är 07:a mera "vild" än min gamla 08:a.
Vet ej varför, men konstigt är det ju.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Trött Varadero

Inlägg av V Saarela »

Kan ju vara helt enkelt bara så att.....den ena är smiskad från det den var ny och den andra riktigt försiktigt körd? Annars så har jag aldrig märkt på en Varadero att den skulle bli lite vassare och snålare på bensin vid vissa mil.(har haft ett antal nya) Däremot andra hojar, men det var nog länge sedan.......

Sen, inget ovanligt att typ hyrbilar etc brukar vara märkbart snabbare och snålare på soppa när dom är begade.
Skriv svar