Kortslutning i statorn = spännande symptom!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Kortslutning i statorn = spännande symptom!

Inlägg av maua »

Jag har haft ett lustigt (och läskigt )fenomen ett par gånger min hoj det sista. Första gången gick det bra, andra gången gick det inte så himla bra.

Första gången var det som att hojen nös till. Det lät som ett högt nysande och det kom en rökpuff som luktade bränd olja från vänster sida om motorn. Riktigt skumt tänkte jag. Stannade och tittade men kunde inte se något ovanligt. Hojen gick som den skulle. Min misstanke var att det var vevhusventilationen som satt igen och att det var en "propp"i den som släppte. Andra gången det hände, typ en vecka senare så hände samma sak men mycket värre. Ett story rökmoln av olja och en ordentlig nysning. Stannar och kollar. Hela sidan på främre cylindern är full av olja samt att jag ser att ventilkåpspackningen tryckt ur sitt spår. Spännande!! Det fick bli bärgare till honda. Diagnosen var att statorn kortslutit och antänt oljedimma i motorn som tryckt ut packningen! Så nu väntar hojen p en ny stator!! Tänkte att detta kan vara bra att dela med sig av då det är ett skumt symptom på en kortslutning av statorn!!
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Kortslutning i statorn = spännande symptom!

Inlägg av Jokern »

Det låter inte bekvämt
Hoppas inte det händer på min 07:a
Tack för att du delar med dig av din "upplevelse"


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Skriv svar