Kylarvätska
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Kylarvätska
Hur kan man säerhetsställa att vattnet cirkulerar som det ska och att vattenpumpen fungerar som det ska?
Re: Kylarvätska
Sitter på jobbet och funderar över vad som kan ha hänt med hojen. Många jag talat med tror att det kan ha med bensinflödet att göra. Kan det vara så att man råkat klämma någon slang kanske, kanske en vakuumslang. Får riva runt i kväll och kolla.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Kylarvätska
Mycket troligt att en slang vikt sig/kommit i kläm.
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Kylarvätska
ingen aning vad det är för bränslepump och vet inte om den är bytt sen tidigare. Köpte hojen för lite drygt en månad sedan.
Re: Kylarvätska
Ok ska kolla upp bränslepumpen, frågan är bara varför den nu helt plötsligt skulle ge sig. Hur kan man kolla så att den fungerar, finns det något sätt?
Re: Kylarvätska
sprang hem på lunchen förut och käkade, passade då på att prova att starta den för att om det var någon skillnad från i går. Nu startade hojen men efter att ha gått på tomgång några minuter så dog den. Det måste ju bara vara någon slang som sitter i kläm. Nu gäller det ju bara att hitta var.
Re: Kylarvätska
Plockade precis bort bränslefiltret och blåste i det, i början gick det inte sen när jag tog i så släppte det och det kom ut någon skit ur det. Nu går hojen igen!
En fråga bara, tycker att locket till vattenpumpen blir jäkligt varm, brukar den bli det?
En fråga bara, tycker att locket till vattenpumpen blir jäkligt varm, brukar den bli det?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kylarvätska
Den bör rimligen hålla samma temperatur som kylvätskan inuti. Dvs någonstans kring 80-90 grader.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kylarvätska
Kul om det bara är lite skit i systemet(filtret), hoppas hojen funkar nuDaimbag skrev:Plockade precis bort bränslefiltret och blåste i det, i början gick det inte sen när jag tog i så släppte det och det kom ut någon skit ur det. Nu går hojen igen!
En fråga bara, tycker att locket till vattenpumpen blir jäkligt varm, brukar den bli det?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: Kylarvätska
Tack för all hjälp!
Nu verkar det som om allt fungerar!! Efter att ha gjort rent bränslefiltret tog jag mig en sväng och hojen gick hur bra som helst. När jag kom tillbaka märkte jag att den läckte olja så det var bara att tömma på olja och kylarvätska, plocka bort oljekåpan och lägga på monteringspasta. I eftermiddag ska den fyllas på med olja och kylarvätska efter att tätningen torkat i 24 timmar sen blir det åka.
Nu verkar det som om allt fungerar!! Efter att ha gjort rent bränslefiltret tog jag mig en sväng och hojen gick hur bra som helst. När jag kom tillbaka märkte jag att den läckte olja så det var bara att tömma på olja och kylarvätska, plocka bort oljekåpan och lägga på monteringspasta. I eftermiddag ska den fyllas på med olja och kylarvätska efter att tätningen torkat i 24 timmar sen blir det åka.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Kylarvätska
Härligt när man får ordning på grejerna
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kylarvätska
@Daimbag
En stilla undran bara. Varför tömmer du kylarvätskan för oljeläckage?
När du bytte lamellerna trodde jag att du hade nåt krångel med kylare/kylvätska också.
En stilla undran bara. Varför tömmer du kylarvätskan för oljeläckage?
När du bytte lamellerna trodde jag att du hade nåt krångel med kylare/kylvätska också.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Kylarvätska
Ja det var en bra fråga. Det är så att skruvarna som håller fast locket till vattenpumpen går igen oljelocket och måste därför tömmas på Kylarvätska, och tas bort innan man kommer åt och kan ta bort oljelocket.
Re: Kylarvätska
Fick plocka isär allt igen efter att sett att det läckte olja. Köpte packningsklister på Jula (Avistion, form a gasket) men tro fan att det läcker lite ändå. Är det någon som vet något riktigt bra att täta oljelådan med?
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Kylarvätska
En ny fräsch packning.
Hogge
Hogge
Re: Kylarvätska
Måste väl finnas någon bra att täta med? Vart kan man beställa en ny packning annars?
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Kylarvätska
Packningsklister är bara ett komplement till en packning. En ny packning kan du köpa hos närmsta Honda återförsäljare.
Hogge
Hogge
Re: Kylarvätska
Beställde en ny packning i dag så det blir att göra om allt arbete igen för tredje gången. Dessutom måste jag få bort allt de gamla klistret som sitter där.
Fick ett grymt tips om man vill ha bort svåra fläckar, ta lite startgas och spraya lite och torka med trasa
Fick ett grymt tips om man vill ha bort svåra fläckar, ta lite startgas och spraya lite och torka med trasa
Re: Kylarvätska
Ok, nu är allt bortplockat igen och den nya packningen ska dit. Men först måste den gamla bort. Den sitter kan jag lova, finns det någon som har en bra idé hur man kan få bort den enkelt?