Sida 1 av 2

Koppling

Postat: tis 16 jun 2015, 20:01
av Daimbag
Ett nytt litet bekymmer dök upp nu när jag var ute och körde.
Det verkar vara någonting med kopplingen, den har börjat ta väldigt långt ut och när jag gasar ordentligt känns det ungefär som att koppling ligger i lite. Hojen varvar över och orkar inte riktigt dra hojen.
Kan det vara lameller?

Re: Koppling

Postat: tis 16 jun 2015, 20:04
av Jokern
Misstänksam på det



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Koppling

Postat: tis 16 jun 2015, 20:11
av Stefan
Eller det mest uppenbara, en vajer som sitter för spänt alt. feljusterat handtag? (om nu inte varan har hydraulisk koppling, då går ju alt. 1 bort)

Re: Koppling

Postat: tis 16 jun 2015, 20:57
av Daimbag
Det är nog läge att byta. Köper man en hel sats eller ska man köpa löst?

Re: Koppling

Postat: tis 16 jun 2015, 22:22
av AndersG
Har du färsk och "rätt" olja? För jag antar att du har våtkoppling.

Re: Koppling

Postat: tis 16 jun 2015, 22:52
av hogge
1. Som a-gra skrev är oljan viktig! Många biloljor är en katastrof för en våt mc koppling
2. Kolla vajerns justering är rätt.
3. Annars återstår nog bara byte av lameller. Men kör lugnt så den inte slirar för då blir stållamellerna blåanlöpta pga stark värmeutveckling vid slirning. Kan även slå sig och bli skeva. Har du tur så behövs bara lamellerna bytas men kolla även kopplingsfjädrarna så att dom är ok och att inte stållamellerna har slagit sig för då får du en koppling som hugger.
Lycka till
Hogge

Re: Koppling

Postat: ons 17 jun 2015, 21:57
av Daimbag
Nu har jag bytt olja och oljefilter, den går bra mycket bättre rent generellt men den slirar fortfarande på kopplingen. Får nog byta lameller.
Är den någon som gjort det själv och kanske harnågon instruktion hur man går till väga?

Re: Koppling

Postat: ons 17 jun 2015, 22:36
av hogge
Helt rätt Skye
Har du slagit i en bilolja så tar det nog ett tag innan det sköljs bort från lamellerna. Finns friktionsdämpande tillsatser i en bilolja som inte är hälsosam för en mckoppling.
Hogge

Re: Koppling

Postat: ons 17 jun 2015, 23:17
av Daimbag
Ok kanske får avvakta ett tag för se om det blir bättre.
I värsta fall får jag byta, såg ju inte så lurigt att göra själv, men frågan är hur mycket det skiljer sig på min hoj.

Re: Koppling

Postat: ons 17 jun 2015, 23:56
av hogge
En våtkoppling ser i stort sett likadan ut på alla så det är inget konstigt att byta själv.
Hogge

Re: Koppling

Postat: tor 18 jun 2015, 09:46
av V Saarela
Man brukar ju tyvärr få ta lös lamellerna o tvätta dom om man kört med totalt fel olja.

Lamellpaket kan man dela in i tre delar, lameller, stålskivor samt fjädrar. Kostnadsmässigt ligger dom typ(utan att kolla/räkna exakt) 45%, 45% samt 10%. Normalt så räcker det med att bara byta lamellerna. På det så köper man också nya fjärdrar som brukar kosta bara hundralappen och vara lite extraförstärkta(om man köper pirat)Dock, fortsätter man att köra med slirande koppling så brukar också stålskivorna "brännas"

Re: Koppling

Postat: mån 22 jun 2015, 13:54
av Daimbag
Beställde nya lameller, 895:- gick det på. Beställde aldrig fjädrar då jag hoppas de som redan sitter på ska fungera. Själva bytet är jag inte så orolig för om man nu inte sätter lamellerna i fel ordning eller så. Jag måste tömma kylarvätskan först och det funderar jag fortfarande på vart det kan vara enklast att tömma.
hade hoppats på att få lamellerna i dag men de kommer troligtvis i morgon. Hoppas jag ska hinna kolla på det då, annars får jag ta det på söndag eller måndag efter jag kommit hem från Frankrike.

Re: Koppling

Postat: mån 22 jun 2015, 14:41
av V Saarela
Det rekommenderas att alltid byta fjärdrar också.

(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)

Re: Koppling

Postat: mån 22 jun 2015, 21:50
av Åke J
Tömma kylarvätskan, behöver man verkligen det?

Re: Koppling

Postat: tis 23 jun 2015, 06:08
av V Saarela
@Åke nej, det behöver man inte......

Re: Koppling

Postat: sön 28 jun 2015, 18:30
av Daimbag
Ok nu är lamellerna på plats! Har fyllt på olja och nu är det bara kylarvätskan kvar. Det står att man ska fylla 2,8 liter, fick i nästan 1 liter sen är det stopp. Antagligen ligger det luft i systemet. Har testat att starta och fylla på igen men det rinner över direkt, även på andra sidan. Vad gör jag??

Re: Koppling

Postat: tis 24 okt 2017, 22:38
av MC-resor
V Saarela skrev:(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)
Har du kvar kitet? Min grabb har köpt en TA och kopplingen slirar

Re: Koppling

Postat: ons 25 okt 2017, 06:02
av Fibern
@Mc-resor
Titta i denna tråd. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=30&t=2716
eller direkt på denna http://39833.shop.textalk.se/

Re: Koppling

Postat: ons 25 okt 2017, 15:28
av V Saarela
@c-resor

Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?

Re: Koppling

Postat: tor 26 okt 2017, 18:51
av MC-resor
V Saarela skrev:Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
Det är en 1994. Ingår det fjädrar i det här kitet? http://39833.shop.textalk.se/kopplingsk ... -1987-1999
Jag brukar köra på biltemas halvsyntetiska MC-olja. Funkar det till de här lamellerna?