Har du kvar kitet? Min grabb har köpt en TA och kopplingen slirarV Saarela skrev:(om nån annan har funderingar på att byta koppling så har jag från EBC kit med standardlameller och extraförstärkt fjäderkit.)
Koppling
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- MC-resor
- Trehjuling
- Inlägg: 14
- Blev medlem: lör 01 apr 2017, 11:28
- Hoj: Transalp XL600V-92
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Koppling
-
- 1200cc
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Koppling
@Mc-resor
Titta i denna tråd. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=30&t=2716
eller direkt på denna http://39833.shop.textalk.se/
Titta i denna tråd. http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=30&t=2716
eller direkt på denna http://39833.shop.textalk.se/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Koppling
@c-resor
Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
- MC-resor
- Trehjuling
- Inlägg: 14
- Blev medlem: lör 01 apr 2017, 11:28
- Hoj: Transalp XL600V-92
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Koppling
Det är en 1994. Ingår det fjädrar i det här kitet? http://39833.shop.textalk.se/kopplingsk ... -1987-1999V Saarela skrev:Det går säkert att sy ihop nåt med EBC eller TRW. Vad är det för TA och årsmodell?
Jag brukar köra på biltemas halvsyntetiska MC-olja. Funkar det till de här lamellerna?
Re: Koppling
Fjädrar tillkommer. Ett kit kostar 119:- http://39833.shop.textalk.se/kopplingsk ... -1987-1999
Bör bytas samtidigt.
Lamellerna är korkbaserade och dom flesta stora märkena rekommenderar delsyntet så, nämnda Biltemas funkar utmärkt till den. Lamellerna ska ligga ett dygn i oljebad(samma olja som man sen ska köra med) innan man monterar dom.
En grej(eftersom du köpt den nyss)
Normalt så räcker det med att byta bara lameller och fjädrar. Börjar kopplingen att slira så ska man inte köra med den. Fortsätter man att köra så är risken stor att man även bränner stålskivorna. Vet du med dig att den är inte fortsatt körd med slirande koppling så räcker det med detta. Misstänker du att den är kör med slirande koppling så.....är det lämpligt att kolla upp även stålskivorna(blånader/skevhet)
Skivorna är annars inte dyra till TA:n. (Ett kit från tyska TRW går på ca 380:-)
Bör bytas samtidigt.
Lamellerna är korkbaserade och dom flesta stora märkena rekommenderar delsyntet så, nämnda Biltemas funkar utmärkt till den. Lamellerna ska ligga ett dygn i oljebad(samma olja som man sen ska köra med) innan man monterar dom.
En grej(eftersom du köpt den nyss)
Normalt så räcker det med att byta bara lameller och fjädrar. Börjar kopplingen att slira så ska man inte köra med den. Fortsätter man att köra så är risken stor att man även bränner stålskivorna. Vet du med dig att den är inte fortsatt körd med slirande koppling så räcker det med detta. Misstänker du att den är kör med slirande koppling så.....är det lämpligt att kolla upp även stålskivorna(blånader/skevhet)
Skivorna är annars inte dyra till TA:n. (Ett kit från tyska TRW går på ca 380:-)