Vägrar starta

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vägrar starta

Inlägg av Fibern »

Har du ström fram till ingående kabel till tändlås? Kommer du åt kablarna i tändlåset? Okej. Vrid då på till tändläge, inte startläge, och mät på utgående kabel/kablar. Får du inget utslag där för ström till tändning och belysning, då är felet i tändlåset. Ovanligt men förekommande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
51-an
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 11:36
Answers: 0
Hoj: 2-Hjulingar

Re: Vägrar starta

Inlägg av 51-an »

Hej Daimbag!
Fibern har helt rätt du mäter från batteriets - pol till tlåsets ingående kabel röd där skall du ha 12volt.
Mät volt du får ingen ström om du inte har någon belastning.
Sen följer du Fiberns beskrivning.
Ha enbra dag.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vägrar starta

Inlägg av Fibern »

@Skye
Är det inte så att om startmotor-reläet pajat så ska lysen och blinkers ändå fungera? Eller har Varaderon ett huvudrelä som slår på när startmotorn går igång och servar utrustning utöver startmotor?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Skulle man kunna testa med ett Startrelä från en annan hoj? Har en kompis som har en Honda Magna ungefär samma årsmodell, tänkte om det var samma till många modeller.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Vägrar starta

Inlägg av Bønne »

Skye skrev:Det är här startreläet kommer in. Gäller att mäta från rätt pol från den. När du slår på tändningen öppnar startreläet strömmens väg till batteriet.
Stop, stop, det er fejl det!
Det er startknappen der tricker startrelæet der så giver strøm til starteren ved at forbinde de to poler i relæet, det har intet med tændingen at gøre.
At hovedsikringen (30A), sidder på startrelæet har intet med selve relæet at gøre, den kunne have siddet hvor som helst, da den i realiteten bare er monteret på ledningen fra batteriet til tændingslåsen.
Daimbag skrev:Uppdatering:
Nu har jag kommit fram till tändningslåset och jag får ström från + på batteriet till röd/svart ingång i t-låset, men från - till röd kabel är det heldött. Märkligt...
Forbindelsen fra + på batteriet går via 30A sikringen på startrelæet til tændingslåsen, det er den røde ledning. Den rød/sorte ledning er fra tændingslåsen og til sikringerne, dvs. at har du spænding (Volt, V), på den rød/sorte (og på sikringerne), da er tændingslåsen ok (husk at sætte Voltmeteret på Lik-Volt). Med andre ord, slå tændingen på (nøglen på ON), sæt minus-ledningen fra Voltmeteret på minus på batteriets minus-pol, hold plus-ledningen fra Voltmeteret på sikringerne, har du 12 Volt (ca.), dér, da er tændingslåsen i orden. Har du 12 V på begge sider at sikringerne, da er sikringerne også ok.

Nu finder du en grøn ledning (stelledning), et sted på cyklen, gerne et sted hvor den er skruet på stellet med en bolt. Sæt minus-ledningen fra Voltmeteret på kabelskoen, ikke på bolten, og hold igen plus-ledningen fra Voltmeteret på sikringerne, har du ingen spænding dér er det din stelforbindelse der er dårlig. Har du spænding der er det en anden sag, da må vi tage det der fra.

Stelforbindelsen har tre steder der typisk kan give problemer:
1. Forbindelsen på selve minus-polen på batteriet.
2. Den anden ende at minus-kablet fra batteriet, er skruet på motoren bagerst på højre side.
3. Der hvor stelledningerne samlet er skruet på stellet (tror det på din er i forbindelse med spændingsregulatoren på højre side af cyklen, lige ved bremsevæske beholderen til bagbremsen).

Check de 3 steder og rens og smør om nødvendigt.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Vägrar starta

Inlägg av Bønne »

Nej, ingen dobbelfunktion dér. Den røde ledning er direkte forsyning til tændingslåsen, via den indskudte 30A hovedsikring (derfor er det klart at går sikringen/brud på den røde ledning, da forsvinder tændingen). Hovedsikringen har intet med startrelæet at gøre, den er bare monteret dér for at have den tæt på batteriet. I realiteten kunne den have siddet frit på den røde ledning.
De andre sikringer sidder efter tændingslåsen og sikrer de forskellige komponenter afhængig af strømforbrug; det går jo ikke at sikre en forbruger på eksempelvis 7A kun via hovedsikringen på 30A, derfor må der en 10A sikring på før denne forbruger.

Her på ledningsdiagrammet ses batteri og starterrelæ i øverste højre hjørne, som det ses er starterrelæ og hovedsikring to uafhængige dele, de har bare fælles forsyning fra pluskablet fra batteriet. Den røde ledning fra sikringen er som sagt forsyning til tændingslåsen, den rød/hvide er ladeledning fra spændingsregulatoren/generatoren, altså den der lader batteriet op.

Bild

Den grøn/røde og den rød/gule på startrelæet er dem der, via startknappen, tricker relæet (spolen), som så giver spænding til startmotoren.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Vägrar starta

Inlägg av Bønne »

Okay, lidt svært at se på det billede, så her er et udklip af diagrammet:

Bild

Og hele kredsen med tændingslås og sikringer:

Bild
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Det var en bra förklaring Bonne! Ska ut och kolla strax
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Nu har jag mätt från batteri till röd/svart kabel på tändningslåset och det ger utslag.
Har mätt från säkring till - på batteriet och det ger utslag.
Har mätt från säkring till jordkontakter och det ger utslag.
Vad gör jag nu?
51-an
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 11:36
Answers: 0
Hoj: 2-Hjulingar

Re: Vägrar starta

Inlägg av 51-an »

Hej Daimbag!
Vad gör jag nu??.
Jo du gör som Fibern skrev 06,26 Du mäter från batteriets - pol till röd kabel t-låset.
Hur många volt har du där,här är det inte utslag som gäller bara volt.
Sen slår du på t-nycklen till on hur många volt har du då mellan - batteriet och utgående kablar 2-st.

Ha det bra.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Jag löste problemet!!
Efter att i stort sett gett upp, tänkte jag att jag kollar över strömmen som går till styret. Jag började med kablarna som går in i startknappen/avstängningsknappen. Öppnade och gjorde rent, sprayade kontaktspray osv, vred på nyckeln och det började lysa! Det var nära att tårarna kom när jag såg att hojen fick liv igen.
Montera tillbaka allt och fyllde på med bensin och den starta på första försöket!
Vet egentligen inte exakt vad felet var men det måste ha suttit i kontakten till startknappen.
Synd att man inte titta där först, men det är ju inte lätt att veta. Nu är alla kontakter fina och polerade i alla fall.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Tack för all hjälp!!! Ni är grymma!!
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Vägrar starta

Inlägg av Laffe »

Jo, det finns mycket samlad kunskap om våra hojar här. Blir ofta imponerad av hur sakkunniga medlemmar här är.
Har ju själv inte kunnat bidra med nån input i det här fallet, men vad kul att det gick att lösa


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
51-an
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 11:36
Answers: 0
Hoj: 2-Hjulingar

Re: Vägrar starta

Inlägg av 51-an »

Hej Daimbag!
Jag GRATTAR dig,det är nämligen så att start/stopp ligger efter t-låset.
Ha en bra kväll och bra liv.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Vägrar starta

Inlägg av Bønne »

Det var så lidt.
Og tillykke med at fejlen er fundet *thumb_up* .

Må have været noget ir i styrkontakterne da (selvom det ikke passer helt med
at uret fungerer, men ikke lamperne... :?: ... men hovedsagen er at den fungerer nu :clap ).

Håber du blev lidt klogere på el-måling på cyklen også :D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Vägrar starta

Inlägg av Jokern »

Gott att höra
Nu är du väl ute o kör med ljuset tänt hela natten


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
51-an
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 11:36
Answers: 0
Hoj: 2-Hjulingar

Re: Vägrar starta

Inlägg av 51-an »

????
Skriv svar