Vägrar starta

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Har kollat stiften Skye, allt verkar i sin ordning. Har nu fått bort tanken och se om jag kan mäta strömmen som går från tändningslåset. Det verkar omöjligt att trasig in i låset, finns inget verktyg som verkar passa om det inte är så att det är utslitet.
51-an
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 11:36
Answers: 0
Hoj: 2-Hjulingar

Re: Vägrar starta

Inlägg av 51-an »

Hej Daimbag!
Det var bra då är säkringen i startreläet hel även säkringen A i säkringsboxen.
Nu skall du mäta mellan -på batteriet och kontakten till tändningsnycklen.
Skiljer du på kontakten skall du mäta på den röda kablen du skall inte mäta på den kontakten som går till tändningsnycklen,Har du 12Volt där??.
Fan det är ju SVERIGES nationaldag nu blir det WHISKY.

Ha det bra.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Jag är inte riktigt med matchen där 51-an, alltså på + eller - på batteriet? och till kontakten till tändningen, stämmer det?
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Nu har jag fått bort tanken och hittat kabeln som går från tändningslåset. Hur mäter jag för att kolla om det finns ström där?
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Nu har jag mätt från batteriet till sladden som går till kontakten som går till tändningslåset och det kommer ström hela vägen fram. Jag måste ta mig in i tändningslåset.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vägrar starta

Inlägg av Stefan »

Inte för att jag vet hur låset är kopplat på din hoj, men rimligen bör du väl ha plus upp till låset, och plus ut från det när nyckeln är till? Om du kan identifiera vem som är vem av sladdarna, så kan väl ett sätt vara att i kontakten från hojen, bara bygla över samma kontakter som tändningslåset sluter som ett test? Om det funkar då, men inte med låset inkopplat, så är du ju sannolikt på rätt spår eftersom kablaget mellan lås och kontakt så kort ut på Skyes skiss. Men, om det fortfarande inte vill sig, känns det för mig som idé att vänta med låset och felsöka vidare.

Bara en tanke i all välmening :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Uppdatering:
Nu har jag kommit fram till tändningslåset och jag får ström från + på batteriet till röd/svart ingång i t-låset, men från - till röd kabel är det heldött. Märkligt...
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Med lite meck hittade jag ett ställe på den röda kabel som visade att det fanns ström. Fan! Blir inte klok på detta.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vägrar starta

Inlägg av Fibern »

Har du ström fram till ingående kabel till tändlås? Kommer du åt kablarna i tändlåset? Okej. Vrid då på till tändläge, inte startläge, och mät på utgående kabel/kablar. Får du inget utslag där för ström till tändning och belysning, då är felet i tändlåset. Ovanligt men förekommande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
51-an
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 11:36
Answers: 0
Hoj: 2-Hjulingar

Re: Vägrar starta

Inlägg av 51-an »

Hej Daimbag!
Fibern har helt rätt du mäter från batteriets - pol till tlåsets ingående kabel röd där skall du ha 12volt.
Mät volt du får ingen ström om du inte har någon belastning.
Sen följer du Fiberns beskrivning.
Ha enbra dag.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vägrar starta

Inlägg av Fibern »

@Skye
Är det inte så att om startmotor-reläet pajat så ska lysen och blinkers ändå fungera? Eller har Varaderon ett huvudrelä som slår på när startmotorn går igång och servar utrustning utöver startmotor?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Skulle man kunna testa med ett Startrelä från en annan hoj? Har en kompis som har en Honda Magna ungefär samma årsmodell, tänkte om det var samma till många modeller.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Vägrar starta

Inlägg av Bønne »

Skye skrev:Det är här startreläet kommer in. Gäller att mäta från rätt pol från den. När du slår på tändningen öppnar startreläet strömmens väg till batteriet.
Stop, stop, det er fejl det!
Det er startknappen der tricker startrelæet der så giver strøm til starteren ved at forbinde de to poler i relæet, det har intet med tændingen at gøre.
At hovedsikringen (30A), sidder på startrelæet har intet med selve relæet at gøre, den kunne have siddet hvor som helst, da den i realiteten bare er monteret på ledningen fra batteriet til tændingslåsen.
Daimbag skrev:Uppdatering:
Nu har jag kommit fram till tändningslåset och jag får ström från + på batteriet till röd/svart ingång i t-låset, men från - till röd kabel är det heldött. Märkligt...
Forbindelsen fra + på batteriet går via 30A sikringen på startrelæet til tændingslåsen, det er den røde ledning. Den rød/sorte ledning er fra tændingslåsen og til sikringerne, dvs. at har du spænding (Volt, V), på den rød/sorte (og på sikringerne), da er tændingslåsen ok (husk at sætte Voltmeteret på Lik-Volt). Med andre ord, slå tændingen på (nøglen på ON), sæt minus-ledningen fra Voltmeteret på minus på batteriets minus-pol, hold plus-ledningen fra Voltmeteret på sikringerne, har du 12 Volt (ca.), dér, da er tændingslåsen i orden. Har du 12 V på begge sider at sikringerne, da er sikringerne også ok.

Nu finder du en grøn ledning (stelledning), et sted på cyklen, gerne et sted hvor den er skruet på stellet med en bolt. Sæt minus-ledningen fra Voltmeteret på kabelskoen, ikke på bolten, og hold igen plus-ledningen fra Voltmeteret på sikringerne, har du ingen spænding dér er det din stelforbindelse der er dårlig. Har du spænding der er det en anden sag, da må vi tage det der fra.

Stelforbindelsen har tre steder der typisk kan give problemer:
1. Forbindelsen på selve minus-polen på batteriet.
2. Den anden ende at minus-kablet fra batteriet, er skruet på motoren bagerst på højre side.
3. Der hvor stelledningerne samlet er skruet på stellet (tror det på din er i forbindelse med spændingsregulatoren på højre side af cyklen, lige ved bremsevæske beholderen til bagbremsen).

Check de 3 steder og rens og smør om nødvendigt.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Vägrar starta

Inlägg av Bønne »

Nej, ingen dobbelfunktion dér. Den røde ledning er direkte forsyning til tændingslåsen, via den indskudte 30A hovedsikring (derfor er det klart at går sikringen/brud på den røde ledning, da forsvinder tændingen). Hovedsikringen har intet med startrelæet at gøre, den er bare monteret dér for at have den tæt på batteriet. I realiteten kunne den have siddet frit på den røde ledning.
De andre sikringer sidder efter tændingslåsen og sikrer de forskellige komponenter afhængig af strømforbrug; det går jo ikke at sikre en forbruger på eksempelvis 7A kun via hovedsikringen på 30A, derfor må der en 10A sikring på før denne forbruger.

Her på ledningsdiagrammet ses batteri og starterrelæ i øverste højre hjørne, som det ses er starterrelæ og hovedsikring to uafhængige dele, de har bare fælles forsyning fra pluskablet fra batteriet. Den røde ledning fra sikringen er som sagt forsyning til tændingslåsen, den rød/hvide er ladeledning fra spændingsregulatoren/generatoren, altså den der lader batteriet op.

Bild

Den grøn/røde og den rød/gule på startrelæet er dem der, via startknappen, tricker relæet (spolen), som så giver spænding til startmotoren.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Vägrar starta

Inlägg av Bønne »

Okay, lidt svært at se på det billede, så her er et udklip af diagrammet:

Bild

Og hele kredsen med tændingslås og sikringer:

Bild
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Det var en bra förklaring Bonne! Ska ut och kolla strax
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Nu har jag mätt från batteri till röd/svart kabel på tändningslåset och det ger utslag.
Har mätt från säkring till - på batteriet och det ger utslag.
Har mätt från säkring till jordkontakter och det ger utslag.
Vad gör jag nu?
51-an
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 02 aug 2012, 11:36
Answers: 0
Hoj: 2-Hjulingar

Re: Vägrar starta

Inlägg av 51-an »

Hej Daimbag!
Vad gör jag nu??.
Jo du gör som Fibern skrev 06,26 Du mäter från batteriets - pol till röd kabel t-låset.
Hur många volt har du där,här är det inte utslag som gäller bara volt.
Sen slår du på t-nycklen till on hur många volt har du då mellan - batteriet och utgående kablar 2-st.

Ha det bra.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Jag löste problemet!!
Efter att i stort sett gett upp, tänkte jag att jag kollar över strömmen som går till styret. Jag började med kablarna som går in i startknappen/avstängningsknappen. Öppnade och gjorde rent, sprayade kontaktspray osv, vred på nyckeln och det började lysa! Det var nära att tårarna kom när jag såg att hojen fick liv igen.
Montera tillbaka allt och fyllde på med bensin och den starta på första försöket!
Vet egentligen inte exakt vad felet var men det måste ha suttit i kontakten till startknappen.
Synd att man inte titta där först, men det är ju inte lätt att veta. Nu är alla kontakter fina och polerade i alla fall.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Vägrar starta

Inlägg av Daimbag »

Tack för all hjälp!!! Ni är grymma!!
Skriv svar