Värme i handtagen

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Värme i handtagen

Inlägg av Daimbag »

Här kommer en liten fråga till ang värme till handtagen.
Det visade sig att när jag köpte hojen fungerade inte handtagsvärmen. Det kommer ström fram till rattkontrollen på styret, så frågan är om själva kontrollen gått sönder, är det vanligt på Varaderon? Jag försökte komma in i kontrollen men det verkar omöjligt.
Någon som har några erfarenheter av detta eller kanske någon bra ide hur jag kan gå vidare?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6171
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Fibern »

Vad jag vet så är det oftast själva folien med värmeslingorna som pajar. Nöts väl troligen upp av allt greppande i handtagen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Daimbag »

Ok då ska jag kolla upp det. Tack!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Värme i handtagen

Inlägg av V Saarela »

Fast, sannolikheten att båda folierna gått sönder är ju liten?
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Värme i handtagen

Inlägg av AndersG »

Även jag vet att jag har ström till kontrollen. Eftersom jag har värme i handtagen. Men inte så mycket längre.

Jag har provat att motionera alla kabelskor på vägen dit med 5-56. Men jag har inte provat att göra det samma med kontrollen. Fast det kanske vore en god idé. Jag inbillar mig i alla fall att lite ärg gör att mindre ström släpps förbi.

Så, min egentliga undran är om folierna kan bli lite "trötta". Så att de ger mindre värme.
Återkom gärna med resultat, Daimbag.

//a
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Daimbag »

Jag ska testa att mäta och se om jag får ström mellan kontrollen och folien, återkommer.
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Daimbag »

Nu har jag kopplat så att jag får ström till handtagen, men det verkar inte bli varmt ändå. Brukar det ta lång tid innan värmen kommer i handtagen?
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Värme i handtagen

Inlägg av AndersG »

Njae.
Slår jag på dem direkt tycker jag det brukar börja kännas då jag fått på mig hjälm och handskar.
//a
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Daimbag »

Ok, hade på dem 5 minuter men de var iskalla. Nog lika bra att montera bort dem.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Stefan »

@Daimbag, jag tror som du. Och helt otroligt är det väl inte att båda går, som jag förstått det kan det (lite beroende fabrikat) ligga trådar i stället för folie under gummit (så har det sett ut på mina två senaste), och där räcker det ju sannolikt att en tråd per handtag ger sig, så lär det vara kallt. Och, efter 5 minuter ska de definitivt gå att känna värme i. Det kan ju också vara så att förra ägaren kände att det ena gav upp, men sket i att byta, och så gav det andra upp senare, men innan du köpte knarren?
Dom är ju inte särskilt dyra heller, t.ex. Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/AT ... 000021585/

Under lusentappen finns det säkert mycket att välja på, men 300:- är ju inte mycket att snacka om :D

Jobbmässigt är väl fördelen att matningsspänning redan finns framdraget från de mer gömda regionerna på hojen, bara att följa inkommande sladd till reglaget, alt. skarva den, så största jobbet bör väl vara att bängla loss de gamla *yes*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daimbag
50cc
50cc
Inlägg: 55
Blev medlem: lör 30 maj 2015, 10:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Daimbag »

Jag lät dem sitta kvar. Kanske får bli ett projekt i framtiden att sätta på nya handtagsvärmare. Nu är det sommar och det ska vara varmt så det ska väl inte behövas några handtagsvärmare.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Värme i handtagen

Inlägg av V Saarela »

Jag har ju börjat ta hem värmare från Koso nu.

Förra veckan var det en kund(Lars från Boden om du råkar läsa detta) och hämtade ett par såna värmare till sin TA700. Hans gamla med rattkontroll(han trodde att det var den gamla modellen av Oxford som monterades när den var ny) hade slutat fungera.

Igår ringde han att Kosovärmarens kontakter till den gamla ratten hade råkat passa direkt, så han beslutade att köra så med dom och byta kontrollen senare. Värmarna funkade grymt bra och handtagen kändes av bra kvalite med bra grepp.
Dom ser ut såhär:
http://39833.shop.textalk.se/tillbehor/ ... ndtag-22mm
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Värme i handtagen

Inlägg av Vagabond »

KOSO - Namnet är nytt för mig men med tanke på utseende och förpackning så måste det vara de som tillverkar R&G's handtag och i så fall kan jag rekommendera dem.
Det sitter såna på min hoj och de funkar ypperligt.
Koso.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Värme i handtagen

Inlägg av V Saarela »

Där ser man. Zoomade in nån annanstans båda och....visst är det Koso i RG-lådan. Dock, orginalet borde ju annars vara dyrare?

Här har vi ju köpt med Oxford värmehandtag, kanske därför man inte känner igen märket. Koso är ett gammalt företag. Massor av värmehandtag men mest känd här för diverse mätare.
http://www.koso.com.tw/index.php
Skriv svar