Ryckigt på "låg" fart

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Ryckigt på "låg" fart

Inlägg av maua »

Generellt ska man se till att ha ett luftfilter i bra skick, bra tändstift, ett tätt avgassystem, en fungerande bensinpump och välsynkade förgasare! Det senare kan verkligen göra underverk! Se till att justera tomgångsskruven så att den får en lite fetare blandning på lågvarv. På min cykel gjorde det underverk. Min har börjat hoppa lite nu igen på låga varv men jag tror det kan bero på att luftfiltret behöver bytas igen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Ryckigt på "låg" fart

Inlägg av Peter »

Jag har nytt luftfilter och nya tändstift så jag tror nog förgasarna behöver en koll på min.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Ryckigt på "låg" fart

Inlägg av Bønne »

maua skrev:Generellt ska man se till att ha ett luftfilter i bra skick, bra tändstift, ett tätt avgassystem, en fungerande bensinpump och välsynkade förgasare!
Ja, det er altid en forudsætning for at cyklen går som den skal.

Men med et mere åbent luftfilter og/eller (især), lyddæmper kommer man ikke udenom en omdysning af karburatorerne/PowerCommander på en insprøjtningsmodel. Den ekstra luft der pga. højere gennemstrømning kan suges gennem motoren suger den selv, men benzinen er bestemt af dysestørrelse, nålehøjde og blandingsskruens indstilling, så det skal justeres i forhold til den øgede mængde luft.

Udover at cyklen ikke går optimalt pga. for mager blanding, risikerer man motorhavari pga. overophedning og unødvendigt slid. Og det er meget dyrere end en justering...
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
John
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 28 jun 2015, 17:40
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -01
Ort: Bromma

Re: Ryckigt på "låg" fart

Inlägg av John »

Hej på er,

Jag har en liknande situation men inte identisk och skulle behöva lite hjälp på traven vad som kan vara fel. Till och börja med så kan jag berätta har jag en Varadero -2001 med förgasare och har precis passerat 4000mil. Där mertalen av milen passerade när hojjen var ny av första ägaren och har de senaste 10åren knappt gått 1000mil, varav jag kört 400 i sommar :).

Nåja mitt problem ligger i att den går ryckigt och låter som om motorn får brist på någonting om det e luft gnista eller bensin vet jag ej är inte så vass på det mekaniska men det både hörs och känns. typ som om en cylinder misständer! Endast mellan 2000-3000 varv
Dessvärre så kommer det och går. Ibland är körande en riktig glädje och ibland hopplöst. Undviker helst så låga varv men svårt då jag ofta fastnar i köer (jobbar mitt i Stockholm).

Så vad har jag testat?

Bytt Batteriet (Biltema)
Bytt tändstiften till Iridium som jag läst om här på forumet
Nytt luftfilter (Honda orginal)

Köpte CRC Additive Gasoline cleaner på Jula vilket spännande nog i princip fick slut på problemet men när tanken var slut och jag hällde i fullt med ny soppa kom det igen! provade igen med ny flaska och felet försvann. Vågar inte hälla på fler då det kan vara skadligt för motorn om jag förstått rätt. Detta kanske kan ge någon en ledtråd vad som är fel? Spånande i att det kanske var Oktanhöjande?

Orginal Soppapumpen (Mitsubishi) sitter kvar på hojjen. Var inne på Hela Hojjen på Söder på jakt efter en utbytes pump men de sa att det inte är lösningen på felet jag beskriver.

Kan det vara soppapumpen ändå? Tror inte en Honda mekaniker kan mer om Varadero än gänget här inne! =)

Tack på förhand

//John
Varadero ägare sedan Juni =)
John
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 28 jun 2015, 17:40
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -01
Ort: Bromma

Re: Ryckigt på "låg" fart

Inlägg av John »

Hej och tack för svaret Skye, läst många av dina inlägg så vet att du vet vad du pratar om!

Ok då stryker jag soppapumps spåret helt.
Har varit lite sugen på MIVVarna som det skrivits om här på forumet, vore trevligt med mer ljud och skulle underlätta i stadstrafiken dessutom så alla facebookande bilister hör att jag kommer :). Fick precis en bra anledning att undersöka det närmare.
Ryckigheten är inte så farlig utan det som är jobbigast är just att det känns som om motorn misständer på de varvtalen. Men om det är normalt så är det inte mycket att göra annat än dina råd ovan. Att jag upplever det dåligt ibland och bra ibland kan det vara väderrelaterat? luftfuktigheten kanske?

Mvh, John
Skriv svar