Dynojet

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Torben
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 apr 2014, 21:20
Answers: 0
Hoj: Varadero 00
Ort: Varberg

Dynojet

Inlägg av Torben »

Börjar få varanen som jag vill efter lite pyssel! Topsellers dyna, nedflyttade fotpinnar, sänksats samt Hagondämpare ! Har dock fortfarande lite ryckig gång vid vissa varvtal liksom många andra! Tyckte att det blev något bättre då jag enbart tankade 98 oktan (men det kan vara inbillning) Min 00:a har ju förgasare och jag har ej kontrollerat luftskruvarna ännu den kanske är snålställd? Vill ha orginalljuddämparna kvar och funderar på om det är någon ide att dynojetutrusta förgasarna och ev. byta luftfilter KN? Har någon erfarenhet av detta så är jag tacksam för tips!

Hälsningar Torben i Varberg
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Dynojet

Inlägg av maua »

Om en dynojet ska ge effekt så måste du byta burkar också. Jag kan däremot varmt rekommendera dig att åka till någon som är erkänt duktig på att synka förgasarna. Det har gjort underverk för gången på min hoj. Mina behövde justeras lite men ffa så ställdes lågfartsskruven ut lite så att den fick en fetare blandning. Helt plötsligt så går den att köra på tvåan i lågfart utan några ryck alls i princip. Jag lät Honda i Mölndal göra jobbet. Duktiga killar i den verkstaden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
shodan
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 18:40
Answers: 0
Hoj: varadero XL 1000-08
Ort: Hässleholm

Re: Dynojet

Inlägg av shodan »

Har en 08 som jag tyckte darade i låg, fart varv. Har nu bytt till KN, powercommander som jag bänkat och nya dämpare. Går bättre men darrar fortfarande på låg fart, lågt varv. Vad kan ni rekomendera för växlingsintervall på en varadero?
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Dynojet

Inlägg av Bønne »

Hej Shodan

Du har fået PowerCommander monteret og justeret den i testbænk :?: Men det fungerer ikke helt godt :?:
Da har du to muligheder:

1. Gå tilbage til den der har justeret den og reklamér.

2. Gå selv i gang, prøv evt. med følgende map:

Bild

Det er ikke helt perfekt i bunden endnu, men meget bedre end det min blev justeret til i testbænk :!:
Ham der justerede den sagde at han ikke kunne måle den ved lave omdrejninger, det blev på gehør :!:
Men der er forskel på at have den i bænk og køre på vejen :!:

Jeg har også K&N-filter i, men originale dæmpere, hvilke dæmpere har du :?: Er de mere åbne
end de originale skal den nok have lidt mere benzin end i mit map, men du kan prøve det, evt.
bare som udgangspunkt.

HUSK at gemme det map du har nu, så kan du altid gå tilbage. Lige sådan hvis du ændrer i mappet, så
gem først :!:

God fornøjelse *thumb_up*

(Redigeret 1/9-2014, fandt et program der kunne kopiere fra PC og konvertere til billede *thumb_up* )
Senast redigerad av Bønne den ons 15 apr 2015, 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
shodan
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 maj 2014, 18:40
Answers: 0
Hoj: varadero XL 1000-08
Ort: Hässleholm

Re: Dynojet

Inlägg av shodan »

Hej Bönne såg ditt inlägg idag ska fundera på detta. Mina dämpare är Leo Vince låter bra. Cykeln går bra axar bra och bra vrid, det är just det ryckika vid lågt varv, hastighet som är irriterande.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Dynojet

Inlägg av Bønne »

Ja, det var det samme med min, irriterende, for det var jo netop derfor jeg monterede PC´en, for at få det væk. Men det blev meget bedre med ovenstående map. Har justeret lidt yderligere, så nu er det endnu bedre, jeg lægger mit nye map ind senere, jeg skal lige køre med det et par dage :D

Du kan jo i mellemtiden prøve at kopiere dit nuværende map ind her, så kan vi sammenligne (selv om mapping er individuelt). Jeg bruger et lille program der hedder "Greenshot", der kan downloades gratis på nettet. Jeg tager en kopi af det område jeg vil have, gemmer det på computeren som JPG.-billede, uploader det til en medieside (jeg bruger Facebook), og indsætter det så i tråden som billede.

PS.
Jeg har i går snakket med mekanikeren som justerede min. Vi blev enige om, som kompensation for at jeg selv har måtte justere færdig men har betalt ham for det, at vi kører min vintercykel (Africa Twin), på bænken på et tidspunkt. Den er jeg nemlig også ved at justere efter jeg har skiftet lyddæmper (Mivv med DB-killer monteret! :lol: ). Men "hjernen" til hans testbænk var gået død og var sendt til rep., så den skal han have tilbage først :D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar