stumt eller inte stumt

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

stumt eller inte stumt

Inlägg av Richaud »

Hej på er....
Förra veckan byttes styrlagret på hojjen o det kändes stumt o bra när jag körde..nu ikväll tyckte jag att jag fått tillbaka lite svajjig känsla när jag bromsar..

Lyfte upp han på centralstödet o rycker ibgafflarna..frågan är.

Skall det vara stumt eller skall det kunna röra sig ett par mm när jag rycker gafflarna mot mig? Det rör sig för mig och jag inbillar mig att det borde va stumt i fråga om att gafflarna o hela upphängningen borde väl inte röra sig åt det hållet..upp o ner enligt fjädringen ja men inte k hojjen s längdriktning? ?
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: stumt eller inte stumt

Inlägg av V Saarela »

Det ska vara stumt.(ska inte röra sig millimeter)

Vad som hänt i samband med monteringen vet jag inte men, nåt som "satt" sig i alla fall. Dock så är det ju inte lika stor process den här gången. Lossa sig fram till övre lagret och justera.
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: stumt eller inte stumt

Inlägg av Richaud »

Tack. .tänker klaga till verkstan iaf....
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: stumt eller inte stumt

Inlägg av V Saarela »

Ja självklart, fast reklamera, inte klaga....alla vi är ju människor och kan göra misstag :)

Det är ju annars en lätt sak att fixa själv, men man bör ju ändå definitivt inte fibbla i det själv. Skulle det vara nåt tokigt med grejjorna så gäller ju inte garantin på backjobbet
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: stumt eller inte stumt

Inlägg av Richaud »

Tack japp tänker reklamera mer än klaga;)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: stumt eller inte stumt

Inlägg av Richaud »

Var dit o han efterdrog.. köre 20 mil fick åka tillbaka då det var löst igen. Nu tycker jag dock att han dratt i lite för hårt.. är det nåt jag kan släppa en mm på utan specialverktyg? Ser ut som jag behöver en special mutterhylsa?
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: stumt eller inte stumt

Inlägg av V Saarela »

Börjar bli i nivå klaga :)
Lite märkligt tycker jag. Nåt galet monterat eller att man glömt vika upp låsbrickan som låser muttern?

Vet inte om det är rätt sätt men.....jag brukar dra åt hårt och sen släppa på "muttern" en liten bit tillbaka. Framgaffeln skall då vara i luften. Man kan då känna att den inte är, förutom glapp. att den inte heller är för hårt dragen. Efterkontrollera också när den sista muttern är på plats...

Finns ju ett specialverktyg för att dra åt muttern, jag brukar använda bara hammare och nåt lämpligt att knacka med(typ stor skruvmejsel eller nåt)

Samtidigt, nog bättre att du åker tillbaka dit? Är nåt galet gjort så kan det bli lite svårt att få det tillrättat om dom upptäcker att du varit och petat där.(få skulden för det)
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: stumt eller inte stumt

Inlägg av Richaud »

Mmm var tillbaka o han sade själv att han dragit liite för tightmen att iom den hade börjat glappa 2 ggr ville han se om det blir lösare igen så jag får köra lite o se....
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Skriv svar