Rengöra kedja

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
AndersA
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 11:23
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Bjärred

Rengöra kedja

Inlägg av AndersA »

Jag är ganska ny i den här världen, och har nu kört lite mer än hundra sköna mil på min Varadero.

Inser att det är dax att vårda kedjan, och har sökt info om tillvägagångssätt, både på nät och i butik.
Varianterna är många:
  • Rengörinsspray / Absolut ingen rengöringsspray ( den tränger genom o-ringarna och förstör smörjningen)
  • Kedjeborste / Tandborste / Bara mjuk trasa
  • Vilken typ av olja skall sprayas på
  • med mera, med mera
Som nybörjare är det lite svårt att veta vem man skall lyssna på :| .

Jag vill absolut inte starta ett religionskrig här, men det vore intressant att höra hur ni gör.

/Anders
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Rengöra kedja

Inlägg av shadowgunnar »

Använder en spray som heter HHS Drylube (köpt på wurth), sprayar på ca vart 100 mil och låter den torka. Den ger en färglös vaxliknande yta.
Har använt den i ca 10 år och den har fungerat bra. Ibland tvättar jag av kedjan med avfettning o pensel och låter den torka imnan jag sprayar på Dryluben.

Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Rengöra kedja

Inlägg av maua »

Fotogen och pensel funkar väldigt bra. Torka rent med tygtrasa och åtetsmörj med lämplig produkt. Jag gillar de vaxbaserade sprayerna. Det blir en vit klistrig yta som inte binder speciellt mycket smuts. Lättare oljor kastar gärna av kedjan och skitar ner. Lycka till!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Rengöra kedja

Inlägg av maua »

Blir det inte jäkligt mycket överskottsolja av de där? Antar att det handlar om att man måste justera in dom rätt. Jag har sett ett par med scott oiler där allt bakom framdrevet varit helt svart av olja :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Rengöra kedja

Inlägg av Fibern »

Där har du alldeles rätt maua. På min hembyggda smörjning har jag länge haft för tätt mellan dropparna. Har nu en inställning på kanske en droppe var fjärde-femte minut och det räcker gott på långstyrning. Fördelen med min o "bottes" är att de inte startas via tändningen. För kör du mest på asfalt behöver den inte vara på hela tiden.
Nackdelen med den sitter i mitt "RAM-minne". Glömmer att stänga ventilen då och då. :ffs
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Rengöra kedja

Inlägg av hogge »

Jag personligen tvättar aldrig kedjan. Tar endast bort geggan runt framdrevet en per säsong. Smörjer när rullarna börjar bli blanka med Castrol Kedjespray. Kedjan har nu rullat 2200 mil och är kanon. Rullar fint och inga kärvande länkar. Ej sliten heller om man drar den bakåt på bakdrevet. Tilläggas ska göras att jag kör inte mycket grusväg alls. högst 5%. Förr på tidigare hoja r tvätta jag alltid kedjan 1 gång per år men har ej märkt någon skillnad i funktion och hållbarhet än. Så jag fortsätter att inte tvätta för kommer det in rengöringsmedel i länken vid en skadad o ring så börjar den kärva snabbt. Bytar när det är tid. Är trots allt hyfsat billigt med drivpaket. Ca 2000 för ett Honda original. Rätt eller fel men så gör jag. Får se hur länge det håller.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Rengöra kedja

Inlägg av maua »

Det där är faktiskt ett vinnande koncept. Problemet är att jag gärna vill ha en ren look. Det är tillfredsställande :) men precis som du säger sångröst jag det sliter mer på kedjan att lösa all smuts och han tunt med smörja. Min kedja gnisslar och det sjunger lite om den i landsvägsfart. Tjejens CBF600 har en extremt svart och geggig kedja som ser ut som att den aldrig varit tvättad. Den löper hur fint som helst.
En annan teori som finns runt O-ringskedjor är att dom inte behöver smörjas över huvud taget under hela sin livstid. Det har jag svårt att inse hur det ska fungera. Eller vad säger du VS? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Rengöra kedja

Inlägg av Jokern »

Jag kör nog oxå mera Hogge-stil här..
Min kedja är fortfarande som ny efter att just rundat 3500 mil.
Jag torkar av kedjan och smörjer med nått klister vax, som jag inte kommer ihåg vad heter...
När jag byte bakdäck i förre veckan kolade jag över kedjan, den kändes bra i lederna och såg allmänt bra ut för att klara minst 3000 mil till..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Rengöra kedja

Inlägg av Muller2 »

Jag har under flera år tvättat min O-rings kedja med kerosene (på svenska fotogen eller lampolja)
Man dränker en trasa med kerosene och torkar av kedjan,är det för sörjigt så använder jag också en borste.
Smörjer sen med ett kedjevax ( jag smörjer insidan av kedjan) när kedjan fortfarande är varm för att få det att tränga in överallt.

Kedjan blir både snygg och välsmord :D
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Rengöra kedja

Inlägg av maua »

Så där gör jag också fast jag smörjer hela kedjan :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Rengöra kedja

Inlägg av Richaud »

Efter många många år av olika kedjehojjar (med lite olika kardanhojjar imellan ) har jag kommit fram till.

1. Kedjerengörningsspray funkar bra.
2 Dry lube skitar inte ner fälgen och funkar bra
3 spraya ca varannan tank och om kedjan är för skitig ta rengörningspryaen först...
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Skriv svar