Vatten i tanken?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Vatten i tanken?

Inlägg av maua »

I morse när jag skulle till jobbet ville hojen inte gå som den skulle. Den har stått ute ett par nätter och natten mellan söndag och måndag regnade det ordentligt här i GBG under några timmar.

Min misstanke är att jag fått vatten i tanken antagligen via tanklocket som läcker genom packningen? Jag kan tycka att det luktar bensin i garaget när man kommer dit och det kan ju tyda på att det läcker ut ångor och därmed att det skulle kunna läcka in vatten. Vi körde hem från Jönköping i hällregn i söndags men hojen gick kanonbra. Tankade i Bollebygd och den gick bra hela vägen hem efter det också. Därav min teori om att något har hänt när den stått still här hemma. Hade jag fått vatten i bensinen vid tankningen hade den ju gått dåligt direkt. Hojen startar med choke och går bra om jag inte rör gasen. Om jag gasar till bluddrar den och vill dö. Den går att varva upp hyffsat om jag smyger upp gasen. Gasar jag till igen så hostar den och bluddrar och vill dö. Utan choke går den knappt alls. Jag har hällt i K-sprit nu i kväll och låtit den gå lite i förhoppning om att det ska ta med sig vattnet ut. Den går på båda cylindrarna så det är inte kondens i en tändhatt. Men jag har faktiskt inte kollat. Borde jag kanske göra det?

Frågan är hur jag dränerar förgasarna smidigast? Jag ser var skruvarna sitter i nederkant av förgasarna. Det sitter ju slangar i underkant också som går ihop i ett Y och fortsätter ner till samma ställe som de andra dräneringsslangarna på vänster sida (gissar jag?). Om jag öppnar skruvarna i botten av förgasarna, rinner soppan ut i slangen då eller rinner det ur skruvhålet? Hoppas att en dränering löser problemet men det ser trångt ut att komma åt förgasarna måste jag säga!

Skye, du var ju där och rev när din gick dåligt. Hur kommer man åt lättast? Vore tacksam för tips!
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Vatten i tanken?

Inlägg av Vagabond »

Jag hade kollat tändhattar/tändstift, om inte annat så för att kunna utesluta det. Jag har varit med om liknande uppträdande som försvunnit efter byte av tändstift.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vatten i tanken?

Inlägg av maua »

Får riva i helgen och kolla. Stiften är nya men det hjälper ju inte om det är vatten i hattarna.

Hällde i k sprit igår och lät den gå lite. Startade upp den i morse och då gick den bra på choke. Rörde inte gasen men efter ca 20 sekunder började den gå dåligt igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vatten i tanken?

Inlägg av Fibern »

Det låter precis som bränsleproblem, kolla bränsletillförsel. (pump)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vatten i tanken?

Inlägg av maua »

Pumpen fungerar och det är full tank ! Men det klart. Om pumpen har pajat och hindrar soppa från att rinna igenom så går den ju så klart dåligt. Men då borde den inte gå alls tycker jag. Ska kolla den. Har en dyr relativt ny Hardypump på så är garanti på den fortfarande.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vatten i tanken?

Inlägg av maua »

Jag slapp riva allt då det verkar som att K-spriten gjorde sitt jobb alternativt värmen som fått vattnet att dunsta bort. Hojen går som den ska igen. Sjukt nöjd med det :)
Skriv svar