Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Hej,

Förra helgen var det dags för vårens översyn av trotjänaren.
Jag dammade av hojen, monterade batteriet och startade. Efter ett par hostningar gick den igång, men så såg jag att det rann bensin under hojen...

Det rann bara när bensinpumpen jobbade, så jag började felsöka. Glädjen var stor när jag efter mycket om och men hittade en sprucken slang, naturligtvis under förgasarna (mycket svårt att komma åt...).
Bränsleslang.jpg
Igår bytte jag den spruckna slangen (se bild) och skruvade tillbaka alla delar. Nöjd med insatsen sätter jag mig på hojen och provstartar, samma resultat, det rinner soppa ur en dräneringsslang på vänster sida vid "växelpedalen". Denna gång rann det ur slangen istället för längs med som var fallet innan slangbytet.
Om jag förstått rätt är det en dräneringsslang från förgasarna. Det i sin tur kanske betyder att förgasarna flödar, eller kan det vara något annat som strular? Är det någon som har tips på åtgärd, känner mig inte övermotiverad att riva allt igen...

Tacksam för svar!
Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Japp, jag monterade de två slangarna på tanken "närmast sadeln". Men när jag "felsöker" så ser jag att det inte är därifrån som bensinen kommer, utan från "drain tubes" (se bild).
Slang.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Masterjojo »

Inte helt ovanligt fenomen på förgasarhojar. Om du har bensin i förgasarna under förvaringen så kan vissa delar svälla lr erja. Kan fungera att knacka på dom annars så får du plocka ner dom. Brukar funka bättre med soppa utan etanol inblandning. Har haft samma sak på farsans hoj flera vintrar.

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Hej Johan, och tack för snabbt svar.

Jo, det är väl det jag misstänkte, att man får skylla sig själv för att man inte tömmer systemet inför vinterförvaringen...
Tack för tipset att knacka på förgasarna, ska försöka göra det utan att börja demontera allt, igen...

Tänker jag rätt att det kan vara flottörerna som "hängt sig" och matar ut soppan? Eller tror Du det kan det vara choken som hängt sig på nått vänster? Eller nått annat.....

/Peter
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Masterjojo »

Stämmer att det oftast är flottören. Kan fungera att hindra bränslepumpen från att gå också så att man tvingar ner nivån i förgasarna med. Man får leka sig fram lite så brukar det fungera. Lycka till :-)

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Tack för tipsen, det är bara ut och ge sig på´t igen!!!
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Uppdatering.

Nu i helgen har det knackats på flottörhusen utan resultat...

Efter lite funderingar kläcktes den (på ritbordet) briljanta lösningen:
Bort med bränsleslangen från bensinpumpen och in med tryckluft. Jag växlade några gånger mellan bränsleslangen och dräneringsslangen för att just "rucka loss" flottören/ventilen. När det gjorts lyftes tanken på igen och jag startade upp hojen. Det tog dessvärre inte många sekunder innan dräneringsslangen gjorde sitt jobb - Soppan rann ut som en vårflod...

Så nu är jag tillbaka på ruta 1.
Om ingen har någon bättre idé återstår väl bara att riva halva motorn för att komma åt förgasarna?
Det är nog inget jag tror jag törs göra själv då det känns som en större operation?
Så, är det någon som har några timmar över nästa helg, eller kan rekommendera någon "kunnig" i/runt Uppsala så tar jag tacksamt emot tips!

/Peter
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Hej Skye!

Näe, inga problem alls med bränslepumpen, den går som den ska!

Du skriver att "Flottörerna kan du tömma om du tar bort tanken. Bara att skruva så töms dom."
Jag är inte riktigt med på vad Du menar med "skruva". Jag förstår inte hur det skulle vara möjligt att skruva loss flottörhusen när enbart tanken tagits bort. Det är fortfarande fruktansvärt trångt och svårt/omöjligt att komma åt. Jag trodde jag var tvungen att ta bort tanken, luftfilter (hela svarta lådan) och lyfta ut förgasarna för att komma åt, eller missförstår jag Ditt tips?

Skönt att höra att Du trots haveri av soppapumpen inte fastnade i Danmark! *thumb_up*
“Improvise, Adapt and Overcome!"

/Peter
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Jimmy.s »

tryckluft in i förgasare tror jag är rent av obra då det är låga tryck dessa matas med (bränsle), risken är nog stor att du skadar något om du blåser till med fullt tryck, Har du antagligen ej gjort men lika bra att nämna.
Jag tror du får bita i det sura och riva isär, troligtvis en nålventil som hängt sig för flottörnivån borde ju inte ändras så mycket över vintern?

Ska väl tilläggas att jag ej vet hur dessa förgasare på varaderon är uppbyggda då jag aldrig behövt forska i detta ämnet.
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Jo Jimmy S, jag försökte ta det lite lugnt med tryckluften, så det ska nog vara OK (den startade i alla fall efteråt).
Tror som Du skriver att det inte finns annan utväg än att riva förgasarna (flottörhusen). Det blir till att studera manualen så man inte behöver demontera mer än nödvändigt. :conf:

Dags att beställa nya packningar till flottörhusen så man har dem till helgen. Någon som har tips på leverantör till vettig peng?

/Peter
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av V Saarela »

Här en bild på hur din knasare ser ut:
Bild

Flottörhuste nr 3. Den skruv som skye snackar om är då nr 14. Packningen(som du nu funderar på att beställa) är nr 20. Den är av gummi så den kan du återandvända. För övrigt så behöver du inga packningar om du ska ta lös koppen. Koppen demonteras genom att skruva lös skruvarna nr24

Nålventilen som öppnar och stänger bränslet är nr 19. Den sitter fast/demonteras genom att sprinten dras ut på flottörerna nr 2.

Lite märkligt att ventilen skulle ha ärjat fast efter en vinterförvaring. Skulle den gjort det så tycker jag att den borde ha ändå lossnat efter lite knackande enligt förslag.(jag har alltid haft bensin i mina maskiner över vinterförvaring och ännu har ingen fastnat)

Så.....den kan ju bara ha helt enkelt "lossnat" från hållaren i flottören och sitter på sniskan/ha fastnat.(....förutsätter också att du kopplat rätt slangar och har koll på att det verkligen är en slang från flottören som läker.....och andra sidan.....kan ju inte heller vara nåt annat)
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Jimmy.s »

ja du får nog helt enkelt ta och lossa flottörhuset, blåsa i bränsle slangen (med munnen nu ;) ) och sen lyfta flottören och se om den täpper till flödet, flottörnivån borde ju inte bli fel kan man tycka men kolla den med när du ändå håller på.
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Uppdatering.

Idag har hojen plockats ned i jakten på förgasarna. De påträffades djupt under tanken *thumb_up* och kunde lyftas ur efter mycket huvudkliande...

Det mesta är nu rengjort. Flottörerna och husen hade en grönaktig beläggning (som alger på ett akvarium) men det lossnade lätt.

Men...

Det som förbryllar mig är själva flottör-/nålventilerna (nr 19 på V Saarelas utmärkta sprängskiss).
Själva ventilen ser ut som en liten missil (se bild), med en liten metallpinne som sticker ut i bakkant. På den ena ventilen går det att trycka in metallpinnen i ventilen emedan den andra sitter helt fast.
Nålventil.jpg
Nu ligger den som "kärvar" i lösningsbad för att se om det släpper. Men vilken funktion har "fjädringen"? Kan det vara så att det har varit anledningen till att förgasaren flödat okontrollerat???

Tack för all hjälp hittills, men jag är inte i mål, ännu.... 8)
/Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Uppdatering.

Positivt: Äntligen har flottörnålens/ventilens "fjädrande stift" gett med sig och går att trycka in. :D

Negativt: Är ute i landet denna vecka och reser så jag får vänta till helgen för att börja pussla ihop hojen.
OM jag får ihop den, men förgasarna fortfarande flödar, då hittar Ni min hoj ganska snart under "bortskänkes" på Blocket :)

/Peter
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6172
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Fibern »

Var det så att den fjädrande pinnen satt fast i något/helt intryckt läge, så har du förmodligen svaret på varför den flödade.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Stefan »

Å andra sidan, sen där ser ju inte ut att kosta många kronor... Kanske värt att byta ut den, för att säkerställa att den inte kärvar ihop igen? Det kan ju sitta skit kvar i den, och så kul var det ju tydligen inte att få isär grejerna :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Jimmy.s »

Grattis, alltid kul att hitta den felande länken :)
Jag hade nog satsat på 2 nya när det ändå är nere, har den ena kärvat så kan lika gärna den andra ha en hel del oxid/skit i sig med, om det nu går att få tag i dom snabbt o smidigt vill säga, denna tiden på året ska ju maskinen rulla ;)
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Uppdatering.

Fibern - Flottörventilen hade fastnat i fullt utdraget läge, konstigt då jag trodde den "stängde" i det läget...

Är nu äntligen hemma, för första gången på 2 veckor, så på med blåstället :D
Allt på plats, vätskenivån i kylaren återställd, batteriet laddat, bränslekranarna på och nyckeln i tändningslåset och.... Förgasarna flödar INTE!!! :clap

Men... Den startar inte...

Jag gissar att det kan vara den beryktade bränslepumpen som spelar mig ett glatt spratt. Så det är väl bara att ta bort skyddet för pumpen och koppla direkt via batteriet för att se om det är pumpen eller nått "styrrelä" som behagar skoja till det. Om det nu är bränslematningen som är obefintlig, så betyder ju det att förgasarproblemet fortfarande kan vara kvar, då flottörerna inte fyllts än... När får man vara glad??? :cry:

/Peter
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6172
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Fibern »

Tråkigt Peter, bara du inte ger upp. Målet är kanske nära. Lycka till. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Amatör
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 apr 2014, 14:04
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Uppsala

Re: Bränsleläcka! Förgasarproblem?

Inlägg av Amatör »

Uppdatering.

Tyvärr är jag inte hemma mer än på helgerna, och knappt det, så det går inte fort framåt. Men jag hade i alla fall konstaterat att bränslepumpen tackat för sig. Jag beställde och fick ett "reparationskit för bränslepumpskontakt" (istället för att beställa en ny pump för ca 2000:-). Reparationskitet beställdes av NCCR AB i Delsbo som stod för bra pris (195:-) och snabb leverans! Url: http://ebutik.nccr.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så i söndags monterades den gamla delen bort, och den nya löddes o skruvades på plats. Så var det dags för ett startförsök, igen, men med samma trista resultat...
Startmotorn snurrar på, soppapumpen levererar bränsle (jag testade och tog bort bränsleslangen mellan pump och förgasarna, och det pumpade friskt), men inget brum-brum :cry:

Man ska alltid fokusera på det positiva (om det nu finns nått?), och det verkar som om förgasarna slutat flöda då inget läckage kunde skönjas.

Så nu till helgen tänkte jag gå vidare i följetongen med att kolla tändstiften (hade naturligtvis ingen tändstiftsnyckel hemma i söndags) och ev byta till NGK dpr8eix-9 som jag förstått kan väcka liv i bockstensmannen...

Ber om ursäkt att det dröjt mellan uppdateringarna och hoppas komma med enbart positiva nyheter efter nästa helg!

/Peter
Skriv svar