Är det nån som har bytt luftfilter eller bara rengjort det med tryckluft ?
Min har ju "bara" kört 3100 mil som 08:a.
Jag har hittat på LOUIS och tänkte byta i samband med olja/filter..
Är det lönt att byta nu eller?
http://www.louis.de/_10d4d8c744661af567 ... =6&cmd.y=8" onclick="window.open(this.href);return false;
Luftfilter/renare
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Luftfilter/renare
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Luftfilter/renare
Hej Flemming
Ifølge vedligeholdelses skemaet i instruktionsbogen skal luftfilteret skiftes ved hver 18000 km, så hvis du ikke
har skiftet det før, så er det nok på tide .
Jeg skiftede til K&N-filter første gang mit skulle skiftes (altså ved 18000 km), det holder evigt og skal bare
vaskes (ikke renses med trykluft!), og olieres for hver 50000 km, så det kan godt svare sig i det lange løb .
Der er lidt mere luftgennemgang i K&N-filteret og jeg synes ligesom at min Varadero "trækker vejret" lidt
lettere efter jeg fik det i, men om det bare er "ren indbildning" ved jeg ikke .
http://www.knfilters.com/search/product ... od=HA-1003" onclick="window.open(this.href);return false;
Ifølge vedligeholdelses skemaet i instruktionsbogen skal luftfilteret skiftes ved hver 18000 km, så hvis du ikke
har skiftet det før, så er det nok på tide .
Jeg skiftede til K&N-filter første gang mit skulle skiftes (altså ved 18000 km), det holder evigt og skal bare
vaskes (ikke renses med trykluft!), og olieres for hver 50000 km, så det kan godt svare sig i det lange løb .
Der er lidt mere luftgennemgang i K&N-filteret og jeg synes ligesom at min Varadero "trækker vejret" lidt
lettere efter jeg fik det i, men om det bare er "ren indbildning" ved jeg ikke .
http://www.knfilters.com/search/product ... od=HA-1003" onclick="window.open(this.href);return false;
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Luftfilter/renare
Tak for svaret Bønne
Så må jeg nok lige kikke efter K&N filter.
Synes jo selv at den "gisper" efter vejret ved lidt hård træk i gasværket
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Så må jeg nok lige kikke efter K&N filter.
Synes jo selv at den "gisper" efter vejret ved lidt hård træk i gasværket
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Luftfilter/renare
Ja nått måste jag göra
Kan ju inte passa att du kan dra botten gas och dra förbi mig, fast du har en växel mindra
Så kanske med nytt luftfilter drar den lite snabbare vid full pådrag
Hoooooooooonda Kææft va det går....
Kan ju inte passa att du kan dra botten gas och dra förbi mig, fast du har en växel mindra
Så kanske med nytt luftfilter drar den lite snabbare vid full pådrag
Hoooooooooonda Kææft va det går....
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Luftfilter/renare
Byta mitt nu i höstas på 1800 mil i samband med vinterservice . Var rejält skitigt så byte var det dags för. Blev Honda original . Tror det kosta ca 370:- om jag inte minns fel.
Hogge
Hogge
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Luftfilter/renare
@Hogge:
Kände du någon skillnad?
Kände du någon skillnad?
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Luftfilter/renare
Nej Körde bara hem från Malmö. Men eftersom bytet skett i tid så tror jag inte jag märker nåt heller, men det känns bra i själen.
Hogge
Hogge
-
- 1200cc
- Inlägg: 6171
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Luftfilter/renare
@Jokern o Bönne.
Lite OT. Men bara lite.
Ni FÅR skriva "lit mer svenskt" om ni vill. Inget tvång. Bara så en annan "gammel" norrlänning ock kan läsa och förstå lite.
Lite OT. Men bara lite.
Ni FÅR skriva "lit mer svenskt" om ni vill. Inget tvång. Bara så en annan "gammel" norrlänning ock kan läsa och förstå lite.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Luftfilter/renare
öppet luftfilter(K&N) och öppet avgasrör mycket olämpligt utan justerin(läs powercommander)
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Luftfilter/renare
Deri har du ret Saarela, men jeg kører med original avgassystem. Og jeg tænkte ikke lige på at
det gør Flemming ikke.
Min Honda forhandler monterede K&N-filteret ved 18000 km service og han sagde god for det; den
smule mere luftgennemgang det har havde ingen praktisk betydning.
Sagen er selvfølgelig en anden hvis man også monterer et mere åben avgassystem.
det gør Flemming ikke.
Min Honda forhandler monterede K&N-filteret ved 18000 km service og han sagde god for det; den
smule mere luftgennemgang det har havde ingen praktisk betydning.
Sagen er selvfølgelig en anden hvis man også monterer et mere åben avgassystem.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Luftfilter/renare
Tack för tipset..
Jag skall handla hem ett "vanligt" först, sen för jag prata lite med han som brukar skruva på min hoj
Jag skall handla hem ett "vanligt" först, sen för jag prata lite med han som brukar skruva på min hoj
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Luftfilter/renare
Saarela.
Du bytte väl luft och buller på din XL700, hade du även Powercommander på den?
Skickat från en obestämd plats i värden!
Du bytte väl luft och buller på din XL700, hade du även Powercommander på den?
Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Re: Luftfilter/renare
@Nysse
Nej jag bytte bara avgassystem. Dock, hade jag också bytt till öppnare filter så hade jag även montera pc och ställt in via en bänkkörning.
Jag har fått lära mig av en erkänd motortrimmare(utbildade bl a folk på dynobänk) att dom flesta hojarna klarar ett system- eller filterbyte, men när man öppnar på båda sidorna så måste man också justera bränsle/luft.
Jag har sett ett antal sådana kurvor och har sett endast en gång en hoj som gick riktigt risigt med bara systembyte(C1800)
Annars så tycker jag att dom flesta insprutare går sämre och tappar lite effekt när man byter enbart öppnare system, medan en förgasare är tvärtom. Känns som att speciellt på en Varadero förgasare så vinner man en hel del på bränsleförbrukningen.
Nåja, man får inte glömma att det är ljudet som är det viktigaste....bara den är ju typ trettio kusar
Nej jag bytte bara avgassystem. Dock, hade jag också bytt till öppnare filter så hade jag även montera pc och ställt in via en bänkkörning.
Jag har fått lära mig av en erkänd motortrimmare(utbildade bl a folk på dynobänk) att dom flesta hojarna klarar ett system- eller filterbyte, men när man öppnar på båda sidorna så måste man också justera bränsle/luft.
Jag har sett ett antal sådana kurvor och har sett endast en gång en hoj som gick riktigt risigt med bara systembyte(C1800)
Annars så tycker jag att dom flesta insprutare går sämre och tappar lite effekt när man byter enbart öppnare system, medan en förgasare är tvärtom. Känns som att speciellt på en Varadero förgasare så vinner man en hel del på bränsleförbrukningen.
Nåja, man får inte glömma att det är ljudet som är det viktigaste....bara den är ju typ trettio kusar
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Luftfilter/renare
Ja då va det tid med olje o luft filter byte
Så det fixade jag på jobb en sådan härlig söndag med bra övertidsersättning
[image=500]http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/utadunyr.jpg[/image]
Jag gjorde den stora tabbe som säkert många har gjort : att "inte" sätta i oljepluggen innan man fyller på ny olja
Men det fixade sig ändå.
Sen var tanken jäklig bökig, för detta har jag inte gjort förut.
Men nu vet jag hur.
Filtret såg ju ganska använd ut
[image=500]http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/ytasabyq.jpg[/image]
Det nya från Louis.de passar bra men, man får kapa av dom 2 plast biter i front.
[image=500]http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/5uny6y5u.jpg[/image]
Så nu har jag väl bättre "go" i luftburken o bättre tomgång.
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Så det fixade jag på jobb en sådan härlig söndag med bra övertidsersättning
[image=500]http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/utadunyr.jpg[/image]
Jag gjorde den stora tabbe som säkert många har gjort : att "inte" sätta i oljepluggen innan man fyller på ny olja
Men det fixade sig ändå.
Sen var tanken jäklig bökig, för detta har jag inte gjort förut.
Men nu vet jag hur.
Filtret såg ju ganska använd ut
[image=500]http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/ytasabyq.jpg[/image]
Det nya från Louis.de passar bra men, man får kapa av dom 2 plast biter i front.
[image=500]http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/5uny6y5u.jpg[/image]
Så nu har jag väl bättre "go" i luftburken o bättre tomgång.
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Luftfilter/renare
Det nya från Louis.de passar bra men, man får kapa av dom 2 plast biter i front.
@Jokern
Det nya passar bra men du fick kapa av något. Hur tänkte du här?
Jag byta också mitt i höstas men jag bara stoppa det rakt i. Passa perfekt utan kapning.
Hogge
@Jokern
Det nya passar bra men du fick kapa av något. Hur tänkte du här?
Jag byta också mitt i höstas men jag bara stoppa det rakt i. Passa perfekt utan kapning.
Hogge