Gött att det funkar igen!
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
Skumt elfel.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Skumt elfel.
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Re: Skumt elfel.
Hej! Dålig kontakt är förmodligen orsaken! Om inte elkablar med mycket ström (Ampere) sitter mycket bra anslutet för god överföring av ström till startmotorn i detta fall, så blir det sämre o sämre kontakt till slut börjar strömmen smälta metallerna precis som vid en elektrisk svetsning.
Kolla att kontakterna sitter bra fast, dra hårt i dem.
Peppe
Kolla att kontakterna sitter bra fast, dra hårt i dem.
Peppe
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Skumt elfel.
Skönt att du fått till det Elfel är inget kul, det vet jag av egen erfarenhet...
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Skumt elfel.
Sitter på något liknande med min gamla men nyinköpta förstahoj.
Är inge vidare när det kommer till el så rätta mig gärna och förklara som om jag är riktigt trög.
Föregående ägare hade precis innan affären kastat i ett nytt biltema batteri men det laddades inte upp vid körningen hem, vid varje stopp så var det dött.
Rev loss och kontrollera anslutningar och funktionen vid magnetventilen. Mätt med multimeter vid alla anslutningar och delar mellan generator, regulator och batteriet.
Har fått konstiga värden, ibland laddar det och ibland inte.
Vid regulatorn hade det vid ett av stiften från generatorn blivit något överslag och brunnit ihop. Testade regulatorn enligt " onclick="window.open(this.href);return false; där jag fick godkända värden, puh verkar bara vara kontakten som pajat. Se bild. Passa på att plocka loss generatorkåpan och ta en titt, blev lite uppgiven när jag hitta oljaskvättar där i.
Åkte till kenneths MC och prata med dom samt visa lite bilder, såg normalt ut. Har en hel del att lära mig om cyklar.
De trodde att endast kontakten kan vart problemet men fick ett tips om hur jag ska felsöka generatorn. Beställt en ny kontakt och gjorde en McGyver lösning med isoleringstejp och stift för att testa funktinen på laddningen. Tipset på hur jag skulle mäta upp fick jag inte att fungera riktigt. Gör säkert fel... Skulle mäta upp spänningen i kontakten från generatorn som sitter i den lilla gummihylsan nån decimeter innan regulatorn. Prova att starta och koppla ihop allt, verkar som det laddas nu.
Påbörjade en loggbok för spänningen för att se hur det verkar närmsta dygnet.
Är inge vidare när det kommer till el så rätta mig gärna och förklara som om jag är riktigt trög.
Föregående ägare hade precis innan affären kastat i ett nytt biltema batteri men det laddades inte upp vid körningen hem, vid varje stopp så var det dött.
Rev loss och kontrollera anslutningar och funktionen vid magnetventilen. Mätt med multimeter vid alla anslutningar och delar mellan generator, regulator och batteriet.
Har fått konstiga värden, ibland laddar det och ibland inte.
Vid regulatorn hade det vid ett av stiften från generatorn blivit något överslag och brunnit ihop. Testade regulatorn enligt " onclick="window.open(this.href);return false; där jag fick godkända värden, puh verkar bara vara kontakten som pajat. Se bild. Passa på att plocka loss generatorkåpan och ta en titt, blev lite uppgiven när jag hitta oljaskvättar där i.
Åkte till kenneths MC och prata med dom samt visa lite bilder, såg normalt ut. Har en hel del att lära mig om cyklar.
De trodde att endast kontakten kan vart problemet men fick ett tips om hur jag ska felsöka generatorn. Beställt en ny kontakt och gjorde en McGyver lösning med isoleringstejp och stift för att testa funktinen på laddningen. Tipset på hur jag skulle mäta upp fick jag inte att fungera riktigt. Gör säkert fel... Skulle mäta upp spänningen i kontakten från generatorn som sitter i den lilla gummihylsan nån decimeter innan regulatorn. Prova att starta och koppla ihop allt, verkar som det laddas nu.
Påbörjade en loggbok för spänningen för att se hur det verkar närmsta dygnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Skumt elfel.
Super, tack så mycket.
Kontrollera lite mer precis och ser att laddningspänningen skenar. Stängde av hojen när jag var på 17+V över batteriet.
Så tyvärr är det väl regulatorn ändå..
Läst lite i de äldre trådarna om den, är det så dyrt eller finns det ett billigare alternativ?
Mer värt att kolla skrot eller beställa något på eBay måtro?
Min plan var ju att bränna mil i helgen
Kontrollera lite mer precis och ser att laddningspänningen skenar. Stängde av hojen när jag var på 17+V över batteriet.
Så tyvärr är det väl regulatorn ändå..
Läst lite i de äldre trådarna om den, är det så dyrt eller finns det ett billigare alternativ?
Mer värt att kolla skrot eller beställa något på eBay måtro?
Min plan var ju att bränna mil i helgen
Re: Skumt elfel.
Du har pm!