Hastighetsmätare - Problem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Stejoh
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 22:11
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Borlänge

Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Stejoh »

Hej! Hoppas att du kan hjälpa mig med tips om hur jag kommer vidare för att fixa min hastighetsmätare:

Mätaren fungerar ok i ca 2 minuters körning, sedan börjar den dippa för att slutligen sluta på noll. Vid motorbromsning så ökar mätaren till ungefär verklig hastighet för att sedan dyka falla emot noll igen :?

Detta har jag gjort:
  • Demonterat höger plastskydd för att frigöra blå kontakt (3P). Mätt upp spänningen(tändning på) mellan Svart/Brun och Grön/Svart = batterispänning
    Demonterat instrumentpanel och kontrollerat kontakt mellan Rosa/Grön sladd i blå kontakt (3P) och kontaktdon som ansluter instrumentbräda.
Kvar att göra:
  • Mäta nivå från hastighetssensor (tändningen på, snurra bakhjulet sakta, mc på centralstöd) genom att mäta i blå kontakt (3P) mellan Rosa/Grön och Grön/svart = skall ge utslag 0-5V.
Info: När hastighetsmätaren slutar fungera slutar också trippmätaren att fungera.

Jag börjar misstänka att det är någonting fel på batteriet eller jordning. Blir inte klok på att mätaren reagerar på motorbromsning.

Vad tror du? Byta batteri, byta hastighetssensor, etc?

Tack på förhand!

/Stefan
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Jokern »

Va jag just tänker här är :

1)Kolla wire så inte den är i 2 delar(hittade denna förklaringen på nätet :

there is a cable running from outside of your front wheel usually on the left hand side if looking from the front, this has a small screw head on it and seems to just blend into the front side of middle of wheel unscrew this and see if the cable inside is free running or not if you turn it round it should acctually send your speedometer a small impulse to send it moving round, next check if cable centre will pull out of outers, if this is right then you have a snapped speedometer cable and will have to replace it. this is quite complicated to do as you will have to take front light off to gain access to the other half of your cable, only a small screw holding that on again, but as i say bit of a bugger to get to, hope this helps you? )

2) Prova ett annat batteri.

3) Plocka av censor och rengör.Denna skall ge 0-5 volt puls när den jobbar. Gör den inte det, bytta..

Hoppas att nått hjälpte dig.
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Stejoh
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 22:11
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Borlänge

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Stejoh »

Tack Flemming för snabbt svar!

Nr 2 skall jag prova, har en kompis med en Vara, då,kan jag spara kostnaden om det inte är batteriet.
Nr 3 skall jag också prova, laddat ner instruktion för hur jag tar bort tanken.

Nr 1 förstår jag inte riktigt, hastighetsmätaren är ju elektrisk och jag har inte sett någon wire. Får kolla igen.

Fortsättning följer, återkommer efter 1-3

// Stefan
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Donner »

Wire = Kabel ;)
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Stefan »

Njaa... tror nog texten avser wire ändå :conf:
"see if the cable inside is free running or not if you turn it round it should acctually send your speedometer a small impulse to send it moving round"

Har svårt att se hur man genom att vrida en kabel, skulle få mätaren att göra utslag. Gissar på att det handlar om något olika årsmodeller.

Eller missar en ren ironi här?

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Donner »

Aha....skumt läste kanske lite dåligt men nu läste jag front wheel och snapped cable, kanske det är en vajer som går till en impulsgivare som i sin tur skickar signalen till h-mätaren? Hmm tror inte det är till rätt hoj faktiskt, kan vara till en gammal modell och då bör ju vajern gå hela vägen från hjul till h-mätare.
I samma text läste jag att givaren skulle ge mellan 0-5v därav missförståndet, ber om ursäkt för det :oops:

Utan att vara säker på nåt :roll: så hade jag letat efter en givare vid främre drevet, där Honda brukar sätta den, och kolla så kablar och givare sitter som dom skall. Min tanke är att en lös givare kanske kan få detta fenomen.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Stejoh
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 22:11
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Borlänge

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Stejoh »

Hej igen, tack för engagemanget!

1. Ingen "wire" på min vara -04. Hade faktiskt önskat en en sådan just nu, då hade felet varit logiskt, vilket det inte är.

2. Lånade ett batteri, mätaren funkade ett tag, på alla växlar utom 4:an då mätaren alltid dök till noll - logiskt = nej. Sedan dalade mätaren ner till noll (efter ca 5 min) och förblev där. Stänger jag av hojen och väntar ett tag, för att sedan starta och köra iväg så funkar mätaren i 30 sek.

Jag går nu för sista försöket och kör Donners och Flemmings förslag, ur med givaren, rengör, kolla anslutning och o-ring. Funkar inte det blir det Fottas MC nästa (Ludvika).

Fortsättning följer!

// Stefan
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Stefan »

Stefan, jobbigt med sådana där ologiska knas, lite som de intermittenta, bökiga att felsöka.

Utan att kunna Varadero alls, så skulle jag rent generellt gissa att givaren för hastighet består av någon form av induktiv givare som gentemot ett tandhjul avger ett pulståg, som via kablaget skickas till någon form av CU (Control Unit), och i densamma ger en utsignal som får den hastighetsmätare du ser att visa ett värde i form av Km/h.
Givet att kablaget mellan enheterna (givare, CU och visare) är som det ska, vilket du ju verkar ha mätt upp OK, så ser jag egentligen (återigen ur ett mer generellt perspektiv) fyra möjliga felkällor.

1. Givare och tandhjul spelar inte ihop. Är båda oskadda och sitter fixerade gentemot varandra på ett bra sätt?

2. Givaren har helt enkelt lessnat och lirar lite som den själv vill.

3. CU har vissnat. Det känns dock mindre troligt, jag skulle bli förvånad om nämnda CU BARA hanterar detta, och vore den paj, borde det ju visa sig på andra sätt.

4. Själva mätaren har fått spunk. Känns ju dock inte alltför troligt heller.

Tyvärr finns ju också risken att kablaget mäter korrekt vid stillastående, men spökar vid gång :ffs :?

Återigen, jag kan inte Varadero, bara mina tankar ur ett mer generellt perspektiv från både bil- och MCvärlden. Mest för att knuffa på DINA tankar lite, som sannolikt spinner lite nu :naughty:
(Så kan det bli för mig i alla fall, man grottar och grottar, och till slut ser man inte skogen för alla träd :conf: )

Hoppas du löser det, och beskriver det här, androm till varnagel och lärdom *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Jimmy.s »

Stejoh skrev:Blir inte klok på att mätaren reagerar på motorbromsning.


/Stefan
Det där låter ju väldigt skumt,vad är det som händer vid motorbroms som kan påverka?
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av zodiak06 »

G-kraft! Och momentskiftningar vilket genererar vibrationer som kan få elektronik att få spel.
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Jimmy.s »

Jag har tyvärr inget kretsschema för insprutaren och det jag har till fugge modellen känns inte rätt, nån som har länk till -04:ans kretsschema? För på det gamla så verkar ju klockan och trippmätaren dela signal, jorden går tillsammans med blinkers/oljetryck/helljus/bränsle/neutral indikatorn så fungerar dom normalt så är det inget fel där... men som sagt det kan ju fela då det är ett gammalt schema :( (dock väldigt litet och enkelt :shock: )
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Jimmy.s »

förresten har du mätt upp signalen från givaren ännu?
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Masterjojo »

Kan detta vara något?
[image=800]http://i4.photobucket.com/albums/y129/c ... 1227376579[/image]
Är det skillnad om det är blött eller inte?
Mät signalen.
Ta loss gör rent.
Ryck och slit lite i kablarna för att se om det gör skillnad.(Ev glapp)
Kontaktrengörning i kontaktstyckena. (Oxide clean) Tänk bara att även spruta på efterbehandlaren med annars återkommer det snart igen.
Du kan också testa att simulera en signal ifrån givaren för att se om det finns något fel på vägen eller rent utav själva hastighetsindikatorn som fallerar.
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Jimmy.s »

ja det kretsschemat skiljde sig lite :) (dock jäkligt svårt att läsa pga den lilla bilden) men det finns ju ett kontaktstycke som delar trip och hastighetsignal och det verkade väl vara ok? kolla stiften med så dom inte är utvidgade eller korriderade precis som masterjojo är inne på, och skickar givaren signal så är det bara att lägga på en lagom volt (3V? borde ju vara en 5volts givare??) och börja leta var felet är, finns det spänning hela vägen fram till instrumentet så är det väl bara att montera ett nytt, på bilar är det ju inte helt ovanligt att mätarna lägger av/visar fel... Och en hoj är ju betydligt mer utsatt av fukt så det är ju ett under att det inte strular oftare.

Men oftast är det väl givaren som lägger av, prova att låna din kompis givare så kan du ju lätt se om det gör skillnad
Stejoh
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 22:11
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Borlänge

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av Stejoh »

Tack för alla tips och för inriktningen emot kontroll av elfel!

(Felsökningen drog ut lite på tiden, behövde byta däck innan Adventure Days)

Jag har nu kollat signalen från givaren = 5 V vilket stämmer men jag tyckte den reagerade konstigt när jag vred bakhjulet sakta framåt, 5V höll i sig ovanligt mycket vilket tyder på ...vad? Nu skall givaren ur och rengöras enligt era tips. Gällande elen så har jag kollat matningen fram till mätaren, kollat jorden och kollat alla kontakter, rent okulärt ser det ok ut. Allting funkar utom hastighetsmätare och trip.

Försökte ta en genväg, åkte till verkstad för att de skulle ansluta med "datorn". Deras dator hade givetvis packat ur, ny var på väg hem.

Har för mig att jag sett ett ohm-tal som givaren skall ge, men jag får kolla manualen igen.

Återkommer!

/Stefan
MrBald
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 09 jun 2014, 13:52
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA 07
Ort: Gånghester

Re: Hastighetsmätare - Problem

Inlägg av MrBald »

Hej,

Jag har sedan 3 veckor tillbaka exakt samma problem med hastighetsmätare/trippmätare. Den fungerar 2-3 minuter vid varje start.

Hittade ni någon lösning på denna någon gång? Jag har för övrigt en Varadero -07.

Var sitter förresten sensorn? Hittar bara kablar till ABS och Bromsar.

:conf:

//Christer
"Vågar inte meka loss hur som helst på saker jag inte kan"
Skriv svar