Hjullager bak
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Hjullager bak
£21,40 + frakt från Wemoto är nog svårslaget.
Bäst att byta alla lager medans man håller på. Jobbigt att riva ned allt igen ett par hundra mil senare.
Bäst att byta alla lager medans man håller på. Jobbigt att riva ned allt igen ett par hundra mil senare.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Hjullager bak
Har faktiskt aldrig bytt på en Varadero. Har bytt på en massa andra hojar och de flesta ser ju ganska likadanna ut.
Av med hjulet, knacka försiktigt ut lagrena från andra sidan med hjälp av dorn/skruvmejsel.
Finns säkert någon variant av lagerutdragare på t.ex. Biltema för en billig peng som funkar.
Jag brukar ta av bromsskiva/drev när jag håller på. Mindre risk att skada dem under processen.
Eventuellt kan man värma fälgen lite innan man försöker få ut den. Har personligen aldrig behövt göra detta när jag skall få ut lagrena.
Sen när man skall ha in det nya lagret så brukar värme på fälgen och kyla på lagret hjälpa redigt. Lägg lagret i frysen en stund och värm på fälgen med värmepicka.
Går ju att få in den utan värme/kyla också.
Lite lagerfett på lagret, se till att lagret är rakt mot hålet och sen lägger du en stor hylsa ovanpå lagret och bankar in den i hålet. Hylsan skall driva emot yttre metallringen på lagret. Sen till att den går ned rakt, annars blir det problem.
Borde finnas några Youtubeklipp på dylika byten.
Sen det viktigaste, lägg upp en bra beskrivning med bilder här sen
Av med hjulet, knacka försiktigt ut lagrena från andra sidan med hjälp av dorn/skruvmejsel.
Finns säkert någon variant av lagerutdragare på t.ex. Biltema för en billig peng som funkar.
Jag brukar ta av bromsskiva/drev när jag håller på. Mindre risk att skada dem under processen.
Eventuellt kan man värma fälgen lite innan man försöker få ut den. Har personligen aldrig behövt göra detta när jag skall få ut lagrena.
Sen när man skall ha in det nya lagret så brukar värme på fälgen och kyla på lagret hjälpa redigt. Lägg lagret i frysen en stund och värm på fälgen med värmepicka.
Går ju att få in den utan värme/kyla också.
Lite lagerfett på lagret, se till att lagret är rakt mot hålet och sen lägger du en stor hylsa ovanpå lagret och bankar in den i hålet. Hylsan skall driva emot yttre metallringen på lagret. Sen till att den går ned rakt, annars blir det problem.
Borde finnas några Youtubeklipp på dylika byten.
Sen det viktigaste, lägg upp en bra beskrivning med bilder här sen
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Hjullager bak
Jag tror inte du behöver bry dig om kvaliteten på dessa lagar, då 90% av alla kullagar görs på SKF licens
Special verktyg = med en dorn ( mesing ) slår du försiktig lagarna ut, passformen är ungefär 5 hundringar och ytterbanan är ju i aluminium ( hjulet ), så dom sitter inte så hårt
Vid montering så lägger du en "klick" fett ( vanligt lagar fett, som du säkert har på jobbet i nån fettspruta ) på tätningsytan, fast det finns damtätning på...
Detta för att hindra att vatten och dam tränger in i lagret.. Mera som att köra hängsle och livrem..
Special verktyg = med en dorn ( mesing ) slår du försiktig lagarna ut, passformen är ungefär 5 hundringar och ytterbanan är ju i aluminium ( hjulet ), så dom sitter inte så hårt
Vid montering så lägger du en "klick" fett ( vanligt lagar fett, som du säkert har på jobbet i nån fettspruta ) på tätningsytan, fast det finns damtätning på...
Detta för att hindra att vatten och dam tränger in i lagret.. Mera som att köra hängsle och livrem..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Hjullager bak
Eller så kyler man ner lagret med flytande nitrogen (-196grC) så är det inga problem att få i.
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Re: Hjullager bak
Jag bytte bakhjulslager 2 ggr på förra hojen.
Mitt tillvägagångssätt stämmer till 100% med Wiseguys beskrivning.
Håller även med ang lager. Det är alldeles för små pengar och för liten prisskillnad för att hålla på och mecka med "pirat"-lager.
Mitt tillvägagångssätt stämmer till 100% med Wiseguys beskrivning.
Håller även med ang lager. Det är alldeles för små pengar och för liten prisskillnad för att hålla på och mecka med "pirat"-lager.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Hjullager bak
När du bankar ur de gamla lagren är det bra att lägga an typ en lagom stor hylsa för att sedan knacka försiktigt med en rejäl dorn eller dylikt på denna.
Då minskar risken för att man slår lagret snett i navet och får små grad-anvisningar i aluminiet.
Då minskar risken för att man slår lagret snett i navet och får små grad-anvisningar i aluminiet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Hjullager bak
Lagren heter i skf 6204, 6304 samt drevlagret 6305. Brukar köpa skf lager hos momentum till cirka halva priset jämfört med tex hos Honda.
I Götebborg finns Momentum på von Utfallsgatan 16. Ganska vanliga lager så dom finns säkerligen på hyllan också. (inkapslade om dom frågar vilken sort)
http://www.toolsmomentum.com
I Götebborg finns Momentum på von Utfallsgatan 16. Ganska vanliga lager så dom finns säkerligen på hyllan också. (inkapslade om dom frågar vilken sort)
http://www.toolsmomentum.com
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Hjullager bak
Får man handla där som privatperson?
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Re: Hjullager bak
Det förutsätter jag......
Jag har varit o handlat lager på momentum i Luleå ett flertal gånger och det är samma firma.
Jag har varit o handlat lager på momentum i Luleå ett flertal gånger och det är samma firma.
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Hjullager bak
Vet bara att vissa av dessa firmorna vänder sig bara till företag och då kan det vara lite stökigt att få handlat som privatperson.
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 679
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Hjullager bak
Lager med 2Z ( ZZ) är damskyddade från fabrik. Det bör gå att köpa direkt från en industrileverantör, storleken skall stå på lagret annars mät med skjutmått.
jan-Olov
Re: Hjullager bak
Köp hellre 2RS-lager då de är gummitätade. 2Z är plåttätade. Om du vill kan du köpa av mig. Jag jobbar på Momentum. Vi är Nordens största SKF-partner och finns på 28 ställen i landet. Packboxar (radialtätningar) ska du ha oavsett tätade lager. Kolla måtten bara (står på) annars kolla inner- & ytterdiameter och bredd så löser jag det. Borde finnas ett Momentumkontor nära dig där du kan hämta ut grejorna.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Hjullager bak
Härligt med egna leverantörer på detta forum
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Hjullager bak
Du bor ju i rätt stad oxå pne...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Hjullager bak
Säker på måtten 34/62.2/7 ??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Hjullager bak
Säker på måtten 34/62.2/7 ??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Hjullager bak
Det är aldrig bytt på min vare sig fram eller bak...6800 mil i skrivande stund. Dom anmärkte ingenting på det när jag besiktigade hojen, är det så att det bör bytas vid speciellt miltal, eller väntar man tills man känner att det glappar
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Hjullager bak
Ser onekligen ut som om det är hög tid att byta
Då är det bara att spetsa öronen alltså! Hör ingenting nu iaf så då är det väl lugnt antar jag
Då är det bara att spetsa öronen alltså! Hör ingenting nu iaf så då är det väl lugnt antar jag
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse