Stötdämpare - fjädring bak

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
maua
500cc
500cc
Ålder: 43
Hoj: Varadero -99

Re: Stötdämpare - fjädring bak

#41 Inläggav maua » ons 26 feb 2014, 19:16

Nice *thumb_up*

Jag har insett att jag inte ska borra i ramen. Jag vill inte försvaga den med ett hål. Jag har istället lånat en liten bärbar svets och köpt ett plattjärn som jag ska bocka till ett fäste av! Vi får jämföra infästningar sen när vi är färdiga!

Jag fick tillbaka min dämpare med min nya fjäder på idag så i morgon blir det meck!

kaptenpetter
Cykel
Cykel
Hoj: Varadero XL1000 -01

#42 Inläggav kaptenpetter » tor 27 feb 2014, 18:08

Har kollat lite nu och tror att jag bara kommer att borra ett hål igenom ramen och dra en skruv rätt igenom. Är inte orolig att det kommer att försvaga något, grannen har egen svetsfirma och han menar att det kommer att gå helt fint.
Så det blir projektet imorgon tillsammans med service av motorn. Perfekt fredag!

Användarvisningsbild
maua
500cc
500cc

#43 Inläggav maua » tor 27 feb 2014, 20:35

Ja, det är ju helt klart ett enklare handgrepp som lockar. Men det gnager i själen... Jag kör nog på svets nu när jag fixat material och färg och svets :) Vi får hoppa över samma hinder 100 gånger var och se vems ram som håller bäst? :lol:

kaptenpetter
Cykel
Cykel
Hoj: Varadero XL1000 -01

#44 Inläggav kaptenpetter » tor 27 feb 2014, 21:49

Haha
Ja det låter som en plan! Tänk på att koppla bort batteriet innan du svetsar i ramen bara. Läste någonstans att det kan bli överslag i elsystemet om man har otur annars. Vet inte om det stämmer men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Användarvisningsbild
maua
500cc
500cc

#45 Inläggav maua » tor 27 feb 2014, 21:57

Jo, det vet jag att det är en bra idé. En brandsläckare är en annan!! Jag har ju faktiskt hetarbetstillstånd och då ser det illa ut att elda ner garagelängan även om det i praktiken inte spelar någon roll att man har tillstånd för heta arbeten som privatperson.

Nu kanske vi ska sluta prata sönder den här tråden tror jag *thumb_up*

Användarvisningsbild
Nysse
500cc
500cc
Ålder: 57
Hoj: VFR1200XD

Stötdämpare - fjädring bak

#46 Inläggav Nysse » tor 25 sep 2014, 08:35

En fundering. Vad händer med hojens geometri när man monterar en dämpare bak som är 25mm högre? Blir styrning annorlunda och i så fall på vilket sätt?

Förändras bara avståndet mellan dynan och mark eller blir det även förändring i avstånd mellan dyna och fotpinnar?

Svarar själv. Det är klart att det inte blir någon förändring i avstånd mellan dyna och fotpinnar. Där hade jag otur när jag tänkte.
Serendipity

Användarvisningsbild
maua
500cc
500cc

#47 Inläggav maua » tor 25 sep 2014, 12:01

Geometrin blir annorlunda. Mer lutning framåt. När man sänker hojen måste man även sänka ner den på framgaffel också. Blir nog svårt att höja den fram med orginalgaffel då den redan är i sitt högsta läge så att säga.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Nysse
500cc
500cc
Ålder: 57
Hoj: VFR1200XD

#48 Inläggav Nysse » tor 25 sep 2014, 14:17

Är det en nackdel att den lutar mer framåt? Beter den sig annorlunda?
Serendipity

Återgå till "Mek och teknik - Varadero"