Sida 2 av 4

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: ons 12 feb 2014, 20:30
av Jimmy.s
Det var förspänningen det.. Hur är det med returen då?
Jag kommer tyvärr inte ihåg hur det var på min men det var ju hans andra fråga :P

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: ons 12 feb 2014, 20:37
av Jokern
Ja när jag tittar med mobilen :-)
Men inte på datorn :-(
Fick bara en massa text, ingen bild.


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 13 feb 2014, 19:34
av ROLLE
Titta på Retur-skruven, längst ner på dämparen (borsta rent),,
några mm upp på vänster sida på "benet" vid skruven står det, ""S"",,, Högra sidan ""H""

Denna skruv går 3,5 varv vid fullt utslag,,(kan ej trilla ut)
skruva i botten, eller tvärtom,, prova,,,,,, sedan är det bara gunga på hojen,,eller åk
skruva UT/in, tills du tycker det funkar för dig,

Tidigare hojar,,,är inte säker,, men ca 99-02,,finnes ej denna skruv.
2003 uppdaterades även fjädern i framgaffel,,,efter klagomål...

Rolle,,, kör ÖHLIN

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 13 feb 2014, 23:24
av Muller2
Jag har hyfsad koll på hur det fungerar med inställningarna, har också haft Öhlins dämpare på ett par tidigare motorcyklar och provat mig fram till en inställning som fungerat för mig och min körstil.
Fast ibland kan det vara bra att ha något att utgå ifrån, ett slags normal eller default läge och det var därför jag undrade om det fanns någon info i manualen om detta.

Den rekommendation som finns om förspänningen i manualen har jag legat väldigt nära med mina egna inställningar, 2 klick ifrån om jag kommer ihåg rätt.

Det är riktigt att det inte finns någon justeringsmöjlighet på min -99 vad gäller returdämpningen, och det är den som ska bytas till en nyare med den möjligheten.

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: fre 21 feb 2014, 21:43
av kaptenpetter
Nu har fjädringen anlänt :)

Ska bli spännande att se hur den nya dämparen fungerar. Är ju från den senare modellen så någon form av fästanordning ska göras för justerskruven. Blir säkert bra. Planen är att montera i veckan när jag hämtat hojen.

Kommer gärna förbi dig Skye så kanske du kan hjälpa mig att löda bättre element i en scala rider g9. Som tack får du provköra så mycket du vill och jag kan säkert slänga in ett flak öl eller något i affären :).

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: mån 24 feb 2014, 11:03
av maua
Skulle ju lagt ut en bild här... Har ju inte blivit av. Sorry för det. Men till mitt försvar så har jag bara precis själv fått tummen ur och kollat hur det ser ut med infästningen på farsans hoj.
För att fästa justeringen till förspänningen har dom helt enkelt svetsat dit ett vinkeljärn. Järnet ligger uppepå ramen med vinkel uppåt så att säga. sen är justeraren skruvad i järnet. Jag hade tänkt mig att göra samma sak men istället borra ett hål i ramen, uppifrån och dra fast järnet med en försänkt skruv uppifrån med mutter i botten. Försvagar man allvarligt ramen om man borrar ett hål?? Jag känner mig osäker, men jag har inte tillgång till svets tyvärr.

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: mån 24 feb 2014, 12:20
av kaptenpetter
Om ramen blir mycket försvagad eller inte får någon annan svara på.
Tror jag förstår ur du menar, ska åka och hämta min hoj imorgon tänkte jag och känner jag mig själv rätt så kommer det inte ta lång tid innanför det blir dags att montera dämpare. Ser nästan mest fram emot att göra en bra lösning för fästet, sånt är kul :).

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tis 25 feb 2014, 20:57
av kaptenpetter
Då var den nya dämparen monterad. Blev ju lite öl vid monteringen så provkörning får vänta tills imorgon :). Gick ganska enkelt med hjälp av en polare, bra att vara två. Imorgon ska det ordnas ett fäste för justerskruven, just nu sitter den med en strips bara. Ska nog hålla för en provkörning!
image.jpg

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: ons 26 feb 2014, 19:16
av maua
Nice *thumb_up*

Jag har insett att jag inte ska borra i ramen. Jag vill inte försvaga den med ett hål. Jag har istället lånat en liten bärbar svets och köpt ett plattjärn som jag ska bocka till ett fäste av! Vi får jämföra infästningar sen när vi är färdiga!

Jag fick tillbaka min dämpare med min nya fjäder på idag så i morgon blir det meck!

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 27 feb 2014, 18:08
av kaptenpetter
Har kollat lite nu och tror att jag bara kommer att borra ett hål igenom ramen och dra en skruv rätt igenom. Är inte orolig att det kommer att försvaga något, grannen har egen svetsfirma och han menar att det kommer att gå helt fint.
Så det blir projektet imorgon tillsammans med service av motorn. Perfekt fredag!

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 27 feb 2014, 20:35
av maua
Ja, det är ju helt klart ett enklare handgrepp som lockar. Men det gnager i själen... Jag kör nog på svets nu när jag fixat material och färg och svets :) Vi får hoppa över samma hinder 100 gånger var och se vems ram som håller bäst? :lol:

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 27 feb 2014, 21:49
av kaptenpetter
Haha
Ja det låter som en plan! Tänk på att koppla bort batteriet innan du svetsar i ramen bara. Läste någonstans att det kan bli överslag i elsystemet om man har otur annars. Vet inte om det stämmer men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 27 feb 2014, 21:57
av maua
Jo, det vet jag att det är en bra idé. En brandsläckare är en annan!! Jag har ju faktiskt hetarbetstillstånd och då ser det illa ut att elda ner garagelängan även om det i praktiken inte spelar någon roll att man har tillstånd för heta arbeten som privatperson.

Nu kanske vi ska sluta prata sönder den här tråden tror jag *thumb_up*

Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 25 sep 2014, 08:35
av Nysse
En fundering. Vad händer med hojens geometri när man monterar en dämpare bak som är 25mm högre? Blir styrning annorlunda och i så fall på vilket sätt?

Förändras bara avståndet mellan dynan och mark eller blir det även förändring i avstånd mellan dyna och fotpinnar?

Svarar själv. Det är klart att det inte blir någon förändring i avstånd mellan dyna och fotpinnar. Där hade jag otur när jag tänkte.

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 25 sep 2014, 12:01
av maua
Geometrin blir annorlunda. Mer lutning framåt. När man sänker hojen måste man även sänka ner den på framgaffel också. Blir nog svårt att höja den fram med orginalgaffel då den redan är i sitt högsta läge så att säga.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 25 sep 2014, 14:17
av Nysse
Är det en nackdel att den lutar mer framåt? Beter den sig annorlunda?

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 25 sep 2014, 16:25
av anderss
frampå lördagskvällen när man lutar lite mer framåt kan det bli lite vingligt , men det brukar gå över av sej själv :)

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tor 25 sep 2014, 17:33
av Jimmy.s
genom höjning av bakdelen gör hojen mer kvickstyrd då framgaffellutningen blir brantare och försprånget minskar, trevligt på kurviga vägar, på grusväg ser jag det som en nackdel då det är bra med längre försprång så hojen blir stabilare och inte ålar/understyr, även vid höga farter så kan motorcykeln bli lite instabil tydligen.

Sen skiljer det ju från hoj till hoj hur pass stor förändring det blir, kör man en sportis så märks det tydligt, en transa kanske inte blir sån markant skillnad?

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tis 30 dec 2014, 19:44
av rydde
Lyfter denna tråd lite... Är det svårt komma åt att ta ur och i stötdämparen på en 2006:a (med combibromsar och Abs osv)? Kan ju vara läge att serva dämparen tänker jag...

Re: Stötdämpare - fjädring bak

Postat: tis 30 dec 2014, 23:57
av maua
Ett tips är att lyfta upp svingen så lång det går med bakdäcket på. Då blir det lättare att få i och ur dämparen!


Sent from my iPhone using Tapatalk