Klassiker i repris. Soppapump!!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Masterjojo »

Om inte annat så har jag elschema till det så ny el går att lösa.

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Fibern »

Kan det vara så att hojen går med hjälp av bara självtrycket från tanken (typ fallförgasare) och att det är därför den går när du har nytankat då trycker är högst vid full tank.
Pump DF52-73 ser ut precis som pumparna i 70-tals encylindriga Ockelbo skotrar. Och den fyrkantiga som den jag har i min. Alltså vaacum-tryck pumpar.
Bilderna ovan är dessutom på Mikuni skoterpumpar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Fibern:
Jo så är det. Det är därför jag vet att det är pumpen och inget annat som strular. Går fint på fulltank men knappt alls efter 12 mil.

Läst om diskussioner på nätet där dom tar vacuum från insuget på något sätt?

Masterjojo:

Gött! Elen är en del som jag behöver hjälp med och jag lär få riva av tanken för att se vad dom gjort för anslutningar mot förgasarna. Hade varit trevligt med lite support i garaget när tanken ska av. Alla hugade får gärna anmäla sitt intresse :)

Jag kan tänka mig att köpa den flashiga mekonomenpumpen. (Art nr 14-133000)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Fibern »

Ja, det är ju så att med den typen av pump räcker det ju inte med endast vaacum, så på din står membranet still i vaacum-läge medan bensinen rinner sakta med självtryck från tanken. Inte undra på att 1000-kubikarn inte orkar när du drar på.
Tror rent av den skulle gå bättre helt utan pump.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Skoogsnisse »

På generalagenten för Mikuni Stibo Motors http://www.mikuni.se/ hemsida står det i kontaktuppgifterna att de besvarar tekniska frågor per telefon.
Du kan ju ring dit och fråga innan ringer mcfirman.

Idag hade jag tänkt ta premiärturen men när tittar ut är det vitt på marken. :ffs
Nisse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Då har jag rivit lite!

Reläet sitter kvar och dom har bara dragit ur kontakten vid delningen på vänster sida. Ungeför vid soppakranen finns ju ett kluster med kopplingar under ett plastskydd. Har 9.2volt där när hojjen går och det är samma färg på kablarna som vid relät!! En kabel fattas men jag gissar att det är jordkabeln till relät som inte går ner i kontakten.

Dom har inte fulkopplat någon av bränsleslangarna på förgasarna heller för orginalslangen finns där som dom bara har kopplat på nya pumpen direkt på orginalslangen. Pumpen har två utgångar och dom har dom loopat ihop och skickar soppan i en slang.

En sak jag inte kollade (dum f*n) är var dom har tagit vacuumslangen ifrån. Kan bli lurig att hitta då den försvinner upp i virrvarret.

Om jag byter till elpump vill jag nog gärna veta vart den slangen går. Tips om var dom kan ha anslutit den någon?

Det blir en Mekonomenpump. Vill ha kvalitet den här gången. I och för sig så fungerade min biltemapump fint på min gamla hoj. Blir inte så mkt billigare att köpa från tyskland.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Masterjojo »

Ånej då fick jag ju inte komma och briljera med mina elkunskaper ;-)

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Åhhh, synd :)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Jag skiter i att mecka med vacuumpumpen. Det verkar ändå döfött. Jag har idag beställt en Mekonomenpump. Den kommer i morgon bitti så förhoppningsvis blir det en mekarkväll i garaget i morgon :)
Senast redigerad av maua den mån 08 apr 2013, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Bønne »

Jeg kører med Mikuni DF52-82 vacuum pumpe på min Africa Twin, det fungerer fint, også ved fuld gas, ingen problemer.
Den ser sådan ud:
Bild, og den leverer også 35 liter i timen (ikke i minuttet :D ).
Jeg købte den hos AfricanQueens i Tyskland, http://www.africanqueens.de/" onclick="window.open(this.href);return false;, de sælger den til både TransAlp, Africa Twin
og Varadero karburatormodel: https://ssl.kundenserver.de/s74270419.e ... 3D3B7%3D29" onclick="window.open(this.href);return false;.

Der kan med tiden dannes skidt i membranen (som på det lille billede), og så pumper den ikke ordentlig, derfor er der indsat
den klare slangestump på vacuumslangen (øverste billede), den skal opfange skidtet før det når membranen. Du kan fint skrue
de 6 skruer ud, adskille pumpen og se om der er skidt i den, der er kun en fjeder og membranen i den. Er der skidt i den, så tør
det af med en klud og skru pumpen sammen igen. Du kan så montere en stump klar slange på vacuumslangen som på billedet, det
skulle afhjælpe problemet fremover.
Vacuumet er taget fra en studs på indsugningen på den ene cylinder, mellem karburator og topstykke, samme sted som bruges
ved synkronisering af karburatorerne.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Tack för ditt svar!

Nu har jag redan köpt en elektrisk pump. Installerar den i morgon!

Nu kommer jag bara plugga vacuumslangen för jag har ingen lust att riva av tanken. Det verkar inte som att det gör någon skillnad på hur motorn går om man låter den suga i sig luft fast det känns ologiskt?
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Bønne »

maua skrev:Nu har jag redan köpt en elektrisk pump.
Da kan du jo fint skille vacuumpumpen, kan den fungere har du den som reserve :D .

Jo, du må plugga vacuumslangen, ellers vil den suge "falsk luft" gennem den, hvilket
giver for mager blanding (for meget luft ift. benzin), på den cylinder og det har den
ikke godt af. Du kan altid fjerne den en gang når du har tanken af.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Då var nya elpumpen på plats! Allt fungerar och jag är väldigt nöjd :)
Antagligen fungerar vacuumpumpen som den ska. Det var en av förgreningarna som var helt ihopklämd av slangklämman. Bilden är lite suddig men jag tror det går att se. Vacuumslangen finns ju kvar på hojen så jag tror jag sparar vacuumpumpen som reserv!!

Det är lite dåligt med plats bakom kåpan så jag ska fundera ut ett bättre sätt att montera den på.

Bild

Ihopklämd kan man säga. Inte mycket soppa som kom igenom det där hålet!!

Bild
Användarens profilbild
pastorn
Cykel
Cykel
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 28 sep 2012, 16:22
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 1999
Ort: KÖPING, Västmanland

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av pastorn »

Hej!
Vad bra att få se hur Mekonomens pump funkar!
Jag tänkte handla in en sådan, passar original slangarna, ser ut som om du bytte ut dem?
Går det att sätta fast den på orginalplatsen/fästet?
Beställde du den på nätet eller i en Mekonomen butik?

Ja, det var lite frågor svara när du har tid

Med vänlig hälsning Holger S (pastorn)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Jag har monterat pumpen i orginalinfästningen. Men den passar lite halvdåligt där. Den kommer lite för långt fram så man får klämma på skyddskåpan. Jag ska fundera på ett bättre sätt att montera den.
Skulle tro att orginalslangarna passar. Diametern på in och utlopp på pumpen är 8 mm. Orginal är större men slangarna är mjuka så det borde gå.
Pumpen får man be dom ta hem. Dom har den ej på hyllan. Tar en dag bara!
Användarens profilbild
pastorn
Cykel
Cykel
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 28 sep 2012, 16:22
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 1999
Ort: KÖPING, Västmanland

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av pastorn »

Idag fredag byte jag bort den gamla pumpen emot Mekonomens Hardi, det gick väldigt bra, orginalslangarna var lite stora så man behövde nya slangklamer för att få dit den. Satte pumpen tvärtom emot vad du gjorde med elsanslutningen fram emot skyddskåpan, då passade orginalgummi upphägningen bra. Jag böjde bara ut plåtfästet för gummiupphägningen lite. Det blev då bra med plats och pumpen verkar fungera jättebra, har dock bara testat någre mil ännu.

Ha en bra MC sommar önskar Holger S (pastorn)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Min pump läcker lite i packningen. Kolla gärna hur din ser ut efter ett tag. Det är inte så det blir fläckar på golvet i garaget men det är bensin på insidan plastkåpan. Direkt när jag installerat min pump och satte på bensinkranen så bleb min packning blöt och det kom ett par droppar bensin. Jag tajtade skruvarna en del och det slutade att droppa. Men som sagt. Lite läcker den. Funderar på om jag ska reklammera den. Det är tre års garanti på pumpen!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Fibern »

Jag skulle nog överväga det ordentligt. En läckande bensinpump kan ju vara rena bensinbomben.
Skulle läckaget öka längre fram är ju risken att ett hett avgasrör t.ex. antänder en droppe och POFF!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Bensinpump

Inlägg av christer »

I går fick jag hjälp av en vänlig själ Per Hedlund, fick tips om honom här på forumet.
Han hjälpte mig och koppla till ett relä till pumpen,så nu hoppas man på många sköna mil utan att behöva tänka på brytarna ska paja :)
HarriU
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 09:08
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -99
Ort: Kyrkhult

Bensinpump igen!

Inlägg av HarriU »

Hej alla!
Är ny här på forumet så det här blir mitt första inlägg!
Som dom flesta med lite äldre Varadero så har jag också åkt på bensinpumshelvetet och blev stående "in the middle of nowhere" men var ändå så förutseende att jag köpt en bensinpump modell samma som Mekonomens men från Tyskland och kunde byta på plats. Den funkar bra men när jag drar på lite längre med fullgas på lägre växel så känns det som motorcykeln inte får tillräckligt med bränsle och börjar hacka och bluddra, kör jag normalt går den hur fint som helst. Någon annan som upplevt det samma?
Nu har jag hittat en pump som är väldigt lik orginalet så min fråga är om det är värt att byta eller finns det något jag kan göra med "Mekonomenpumpen"?
Här är en länk:
http://www.motorradteile-service.de/Ben ... 56930.html

Presentation av mig själv kommer senare :rock-on

mvh
Harri

Inlägget flyttat till tidigare tråd i ämnet. //moderator
Skriv svar