Klassiker i repris. Soppapump!!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Nu e jag lite sur faktiskt.

Har ju en Mikuni vaccumstyrd bensinpump på hojen. Ditsatt av Stigefelts mc i anderstorp. Har vid ett tidigare tillfälle märkt att hojen bluddrade och höll på att dö efter kraftigt gaspådrag. Det försvann när jag lugnade ner mig lite. Jag trodde då att det berodde på att det var vatten i tanken som den sörplade i sig. Jag körde då på soppan som var i tanken vid köpet. Körde in på tappen och tankade 98 oktan och vipps så funkade allt bra igen! Idag när jag gick ut på motorvägen och gasade upp rätt snabbt i 130 så började den hosta å hacka och gick i princip inte alls. Ville inte alls på gaspådrag och höll på att dö ett par gånger. Den gick på båda cylindrarna, helt klart. Kom in på en bensinstation i alla fall och fick tankat den full och då fungerade den igen.
Därav min slutsats att bensinpumpen inte fungerar. Jag ska höra med firman som installerat pumpen men dom lär väl anse att garantin är förverkad eftersom hojen bytt ägare. Fasen. Det som kändes så gött att ha en "riktig" pump monterad och så fungerar skiten inte :evil:
Någon som vet hur en vacuumpump fungerar rent mekaniskt så jag vet jag ska kika efter? Det finns ju ingen el som kan strula. Drar den vacuum från någon av förgasarna?
Bild på min pump finns här:
http://s678.photobucket.com/user/maua76 ... 5.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars blir det till att sätta dit en Biltemapump igen! Problemet är att det inte går några elkablar fram till pumpen längre. Dom ska väl gå via något relä också som stänger av soppan om hojen välter osv? Blir spännande att återställa till elpump. Hmm, not.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Skoogsnisse »

Vacumdriven bensinpump kan inte vara nån höjdare.
Jag hade en Pv 444 -55 när jag var ung. Den hade vacumdrivna torkare och de stannade varje gång man gasade på för att köra om.
Det ända som hjälpte var att släppa på gasen.
Det blir samma sak med en vacumdriven pump för ju mer gasspjället öppnas destå mindre vacum.
Vid full gas är det nästan inget vacum. så när du har mycket gas och motorn behöver som mest med bränsle så pumpar den inte.
Nisse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Fast det kan inte stämma. Denna pump, en Mikuni DF52-73 som beskrivs som en puls vacuum fuel pump finns överallt på nätet och används i allt från go carts, snöskotrar och motorcyklar. Så principen lär väl fungera?
Jag får riva i morgon och titta efter hur det ser ut.
Något tips på hur jag kan kolla funktiionen utan att spruta bensin i hela garaget? Jag har lyft upp tanken lite i bakkant. Kanske har jag klämt någon ledning?
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Skoogsnisse »

Det är på tvåtaktsmotorer där de tar vacum och tryck från vevhuset.
Nisse
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av mattias_wennberg »

Du har iallafall knappast klämt någon ledning. I övrigt så har jag tyvärr inte så mycket att bidra med då jag inte har någon kunskap om vacuumpumpar..
Mattias
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Skoogsnisse »

Det här fann jag på internet.
http://www.mikunipower.com/Catalog/Miku ... g34-35.htm
Untitled-1.jpg
Vad jag förstår är pumpen avsedd för tvåtaktsmotorer där du tar omväxlande vacum och tryck från vevhuset.
Det verkar att firman som monterat pumpen inte kan sin sak.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Fibern »

Det kan väl knappast vara en sådan, Pulse-fuel pump. Eftersom den arbetar med ett membran som av vehuskompression respektive vaacum, när kolven på en tvåtaktare vänder, pumpar bensinen till förgasaren när membranet rör sig fram o tillbaka. I snöskotrar av äldre snitt, då de flesta/alla idag har annat system, typ insprutning o dyl.
Dessa pumpar har ju anslutningen på vevhuset och på fyrtaktaren får du ju ingen vevhuskompression. (förhoppningsvis) Vaacum som tas ur förgasare/insugningsrör och som Skogsnisse beskriver, minskar ju desto mer gaspådrag man ger, så det kan knappast röra sig om en pulse-pump. För på dessa måste membranet pulsera för att den ska pumpa. En mycket enkel och funktionssäker modell, sitter i min gamla skoter t.ex. men inte anpassad till fyrtaktare.
För dom har väl för g..s skull inte monterat en slang-anslutning på vevhuset?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Låter ju riktigt spännande detta. Tack alla som bidrar *thumb_up*
Jag har letat runt på nätet efter en pump som ser ut som den jag har monterad och det är helt klart en DF52-73. Finns inga andra pumpar som liknar den.
Det finns videos på nätet som visar några KTM950 som installerat en liknande pump (den fyrkantiga på bilden ovan) Dom pratar om att vissa koplat en loop mellan båda uttagen och skickat en slang till förgasarna men att detta inte funkar. Man måste tydligen ha två slangar. En till varje fugge.
Men om det är som ni säger så är det ju inte så konstigt att det inte fungerar!

Nu när jag sovit på saken så trodde jag att dom bara kopplat fel eftersom det ser ut som att dom loopat de båda utloppen.

Eftersom hojen går utan pump bode jag kunna dra av vacuumslangen från pumpen och se om där är något sug? Då lär jag också känna om suget minskar vid ökat gaspådrag.

Jaja. Spännande men riktigt irriterande. Jag ska ringa nämnda firma på måndag och kolla med dom vad dom gjort. Jag har fördelen av att veta vem som gjort jobbet och när! Han jag köpte hojen av är känd på stället. Däremot lär dom väl knappast reklammera sitt jobb då hojen bytt ägare. Eller vad tror ni om det?
Synd också att orginalslangarna och ffa elen är borttagen. Annars hade jag åkt och köpte en biltemapump.

På biltemas pump står det angivet 110l/min är inte det mycket? Mikunin anger 35 l/minut. Är inte det lite :D
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Masterjojo »

Om inte annat så har jag elschema till det så ny el går att lösa.

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Fibern »

Kan det vara så att hojen går med hjälp av bara självtrycket från tanken (typ fallförgasare) och att det är därför den går när du har nytankat då trycker är högst vid full tank.
Pump DF52-73 ser ut precis som pumparna i 70-tals encylindriga Ockelbo skotrar. Och den fyrkantiga som den jag har i min. Alltså vaacum-tryck pumpar.
Bilderna ovan är dessutom på Mikuni skoterpumpar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Fibern:
Jo så är det. Det är därför jag vet att det är pumpen och inget annat som strular. Går fint på fulltank men knappt alls efter 12 mil.

Läst om diskussioner på nätet där dom tar vacuum från insuget på något sätt?

Masterjojo:

Gött! Elen är en del som jag behöver hjälp med och jag lär få riva av tanken för att se vad dom gjort för anslutningar mot förgasarna. Hade varit trevligt med lite support i garaget när tanken ska av. Alla hugade får gärna anmäla sitt intresse :)

Jag kan tänka mig att köpa den flashiga mekonomenpumpen. (Art nr 14-133000)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Fibern »

Ja, det är ju så att med den typen av pump räcker det ju inte med endast vaacum, så på din står membranet still i vaacum-läge medan bensinen rinner sakta med självtryck från tanken. Inte undra på att 1000-kubikarn inte orkar när du drar på.
Tror rent av den skulle gå bättre helt utan pump.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Skoogsnisse »

På generalagenten för Mikuni Stibo Motors http://www.mikuni.se/ hemsida står det i kontaktuppgifterna att de besvarar tekniska frågor per telefon.
Du kan ju ring dit och fråga innan ringer mcfirman.

Idag hade jag tänkt ta premiärturen men när tittar ut är det vitt på marken. :ffs
Nisse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Då har jag rivit lite!

Reläet sitter kvar och dom har bara dragit ur kontakten vid delningen på vänster sida. Ungeför vid soppakranen finns ju ett kluster med kopplingar under ett plastskydd. Har 9.2volt där när hojjen går och det är samma färg på kablarna som vid relät!! En kabel fattas men jag gissar att det är jordkabeln till relät som inte går ner i kontakten.

Dom har inte fulkopplat någon av bränsleslangarna på förgasarna heller för orginalslangen finns där som dom bara har kopplat på nya pumpen direkt på orginalslangen. Pumpen har två utgångar och dom har dom loopat ihop och skickar soppan i en slang.

En sak jag inte kollade (dum f*n) är var dom har tagit vacuumslangen ifrån. Kan bli lurig att hitta då den försvinner upp i virrvarret.

Om jag byter till elpump vill jag nog gärna veta vart den slangen går. Tips om var dom kan ha anslutit den någon?

Det blir en Mekonomenpump. Vill ha kvalitet den här gången. I och för sig så fungerade min biltemapump fint på min gamla hoj. Blir inte så mkt billigare att köpa från tyskland.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Masterjojo »

Ånej då fick jag ju inte komma och briljera med mina elkunskaper ;-)

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Åhhh, synd :)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Jag skiter i att mecka med vacuumpumpen. Det verkar ändå döfött. Jag har idag beställt en Mekonomenpump. Den kommer i morgon bitti så förhoppningsvis blir det en mekarkväll i garaget i morgon :)
Senast redigerad av maua den mån 08 apr 2013, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Bønne »

Jeg kører med Mikuni DF52-82 vacuum pumpe på min Africa Twin, det fungerer fint, også ved fuld gas, ingen problemer.
Den ser sådan ud:
Bild, og den leverer også 35 liter i timen (ikke i minuttet :D ).
Jeg købte den hos AfricanQueens i Tyskland, http://www.africanqueens.de/" onclick="window.open(this.href);return false;, de sælger den til både TransAlp, Africa Twin
og Varadero karburatormodel: https://ssl.kundenserver.de/s74270419.e ... 3D3B7%3D29" onclick="window.open(this.href);return false;.

Der kan med tiden dannes skidt i membranen (som på det lille billede), og så pumper den ikke ordentlig, derfor er der indsat
den klare slangestump på vacuumslangen (øverste billede), den skal opfange skidtet før det når membranen. Du kan fint skrue
de 6 skruer ud, adskille pumpen og se om der er skidt i den, der er kun en fjeder og membranen i den. Er der skidt i den, så tør
det af med en klud og skru pumpen sammen igen. Du kan så montere en stump klar slange på vacuumslangen som på billedet, det
skulle afhjælpe problemet fremover.
Vacuumet er taget fra en studs på indsugningen på den ene cylinder, mellem karburator og topstykke, samme sted som bruges
ved synkronisering af karburatorerne.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av maua »

Tack för ditt svar!

Nu har jag redan köpt en elektrisk pump. Installerar den i morgon!

Nu kommer jag bara plugga vacuumslangen för jag har ingen lust att riva av tanken. Det verkar inte som att det gör någon skillnad på hur motorn går om man låter den suga i sig luft fast det känns ologiskt?
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Klassiker i repris. Soppapump!!

Inlägg av Bønne »

maua skrev:Nu har jag redan köpt en elektrisk pump.
Da kan du jo fint skille vacuumpumpen, kan den fungere har du den som reserve :D .

Jo, du må plugga vacuumslangen, ellers vil den suge "falsk luft" gennem den, hvilket
giver for mager blanding (for meget luft ift. benzin), på den cylinder og det har den
ikke godt af. Du kan altid fjerne den en gang når du har tanken af.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar