Bygga om avgassystemet

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Bygga om avgassystemet

Inlägg av mattias_wennberg »

Hej kära vänner!

Idag har jag demonterat hela avgassystemet. Jag är så fruktansvärt trött på att det inte blir tätt och att det bara är krångligt att komma åt.
Enligt mig själv har jag kommit på en fantastisk idé!

Nämligen: Jag tänker kapa bort den sammanlänkande delen som sitter under bakre cylinder, vända och vrida lite och "klippa och klistra" så att det blir ett avgasrör från den främre cylindern till 1 ljuddämpare och ett avgasrör från den bakre cylindern till ljuddämpare 2. Således kommer jag slippa den notoriska packningen efter cylle 2 då jag tänker svetsa ihop dem till ett längre rör. Det kommer även bli lättare då jag inte måste demontera allt ifall jag behöver åtgärda nåt på endast ett av systemen. Vidare tänker jag mig att eftersom det blir mindra att passa in kommer det vara mycket lättare att få allt på rätt plats och således mycket lättare att få skiten tätt!!

Alltså kommer jag ha packningar endast vid avgasportarna och vid ljuddämparnas anslutningar.

Vad tror ni? Det kan väl knappast påverka prestandan eller motorn då jag egentligen inte tar bort nåt mer än nån decimeter rörhärva?
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av mattias_wennberg »

Skye skrev:Har en tråd från det Brittiska forumet. Handlar väl mer eller mindre om att hitta en bronslegering av koppar och tenn och sen ska det vara tätt och bytesintervallet är mer än aldrig
http://www.honda-varadero-uk.org/forum/ ... topic=8941

Skye, nu fattar jag inte ett skvatt av vad du menar?! Denna tråd har jag tidigare läst och hanlar om att ersätta Hondas originalpackning av asbest till en i metall istället.

Mitt problem är inte denna packning då jag satt min korrekt i pipan och således exponeras den inte för avgaser, nej problemet för mig är att passa in allt så att det sitter tätt i avgasporten då allt sitter ihop i ett enda system (urkorkat)!

Dessutom är jag trött på att behöva skruva upp och ort klämman som håller den vanligt felande packningen som sitter mitt emellan svingen och motorn. Nej, jag tänker kapa hela avgasröret så att det blir ett rör från varje cylinder till varsin dämpare och således få två separata system! Dessutom ska den vanligt felande packningen bort, även om den är hel, och svetsas ihop till ett längre rör så att jag slipper skruva ur nånstans mer än i avgasporten om jag vill ha loss det!

Vad har detta med saken att göra? Bytesintervallet?

Konfunderad.. Minst sagt ! :D
Mattias
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Separerar du cylindrarna på avgassidan lär du märka av det - antagliugen får du en effektsvacka kanske i mellanregistret - avgaspulserna hjälper varandra på traven.

Därför finns sådana här ihopkopplingar 4 till 2 till 2,2 till 1 till 2 osv.

Jag fixa mitt med en riktig avgasklammer från Mekonomen och 2 original packningar - verkar hålla.
2 original packningar korta en me 50% - och stapla dom på varandra så de blir tätt - sen den riktiga klammern - inte den veka original.

Problemet är tydligen att en är lite svår att få till tät, och börjar det läcka så blästrar den fort sönder den.

Har diskuterats på Internationella forumet
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av mattias_wennberg »

Klosterdalens stora fasa skrev:Separerar du cylindrarna på avgassidan lär du märka av det - antagliugen får du en effektsvacka kanske i mellanregistret - avgaspulserna hjälper varandra på traven.

Därför finns sådana här ihopkopplingar 4 till 2 till 2,2 till 1 till 2 osv.

Jag fixa mitt med en riktig avgasklammer från Mekonomen och 2 original packningar - verkar hålla.
2 original packningar korta en me 50% - och stapla dom på varandra så de blir tätt - sen den riktiga klammern - inte den veka original.

Problemet är tydligen att en är lite svår att få till tät, och börjar det läcka så blästrar den fort sönder den.

Har diskuterats på Internationella forumet

Exakt det kom vi fram till, svetsmästarn och jag, så det får vara kvar. Jag har iaf smärglat rent allt och fått med mig lite avgaspasta.. Är inte säker på att jag kommer använda det men ska ut och se om jag kan få skiten tätt nu när allt ändå är nere. Jag tror mina problem beror på att jag inte lät systemet vara tillräckligt löst då jag bytte packningen som alla pratar om som sitter efter bakre cyllen.

Så nu ska vi se om jag inte kan få igen skiten.. Dubbla kopparpackningar har jag!
Mattias
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Torbjörn »

mattias_wennberg skrev:
Klosterdalens stora fasa skrev:Separerar du cylindrarna på avgassidan lär du märka av det - antagliugen får du en effektsvacka kanske i mellanregistret - avgaspulserna hjälper varandra på traven.

Därför finns sådana här ihopkopplingar 4 till 2 till 2,2 till 1 till 2 osv.

Jag fixa mitt med en riktig avgasklammer från Mekonomen och 2 original packningar - verkar hålla.
2 original packningar korta en me 50% - och stapla dom på varandra så de blir tätt - sen den riktiga klammern - inte den veka original.

Problemet är tydligen att en är lite svår att få till tät, och börjar det läcka så blästrar den fort sönder den.

Har diskuterats på Internationella forumet

Exakt det kom vi fram till, svetsmästarn och jag, så det får vara kvar. Jag har iaf smärglat rent allt och fått med mig lite avgaspasta.. Är inte säker på att jag kommer använda det men ska ut och se om jag kan få skiten tätt nu när allt ändå är nere. Jag tror mina problem beror på att jag inte lät systemet vara tillräckligt löst då jag bytte packningen som alla pratar om som sitter efter bakre cyllen.

Så nu ska vi se om jag inte kan få igen skiten.. Dubbla kopparpackningar har jag!
Vet inte om du gör så redan men du ska nog dra fast rören i toppen först.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av mattias_wennberg »

Torbjörn skrev:
mattias_wennberg skrev:
Klosterdalens stora fasa skrev:Separerar du cylindrarna på avgassidan lär du märka av det - antagliugen får du en effektsvacka kanske i mellanregistret - avgaspulserna hjälper varandra på traven.

Därför finns sådana här ihopkopplingar 4 till 2 till 2,2 till 1 till 2 osv.

Jag fixa mitt med en riktig avgasklammer från Mekonomen och 2 original packningar - verkar hålla.
2 original packningar korta en me 50% - och stapla dom på varandra så de blir tätt - sen den riktiga klammern - inte den veka original.

Problemet är tydligen att en är lite svår att få till tät, och börjar det läcka så blästrar den fort sönder den.

Har diskuterats på Internationella forumet

Exakt det kom vi fram till, svetsmästarn och jag, så det får vara kvar. Jag har iaf smärglat rent allt och fått med mig lite avgaspasta.. Är inte säker på att jag kommer använda det men ska ut och se om jag kan få skiten tätt nu när allt ändå är nere. Jag tror mina problem beror på att jag inte lät systemet vara tillräckligt löst då jag bytte packningen som alla pratar om som sitter efter bakre cyllen.

Så nu ska vi se om jag inte kan få igen skiten.. Dubbla kopparpackningar har jag!
Vet inte om du gör så redan men du ska nog dra fast rören i toppen först.
Jodå.. Problemet är nästan det att jag inte längre vet om jag inbillar mig ljudet av läckande avgaser eller om det är så..
Mattias
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av mattias_wennberg »

Klosterdalens stora fasa skrev:[image=400]http://www.oronpropp.se/picz/pp-01-002_ ... ic_Box.jpg[/image]

Haha, tack för tipset! :lol:
Mattias
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Torbjörn »

mattias_wennberg skrev:
Klosterdalens stora fasa skrev:[image=400]http://www.oronpropp.se/picz/pp-01-002_ ... ic_Box.jpg[/image]

Haha, tack för tipset! :lol:
Du kan känna med handen om det läcker någonstans, känns tydligt om det puffar ut avgaser någonstans.
Akta bara så att du inte bränner dig :?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Man kan också se det om du har tillgång till ett absolut kolsvart utrymme - får stänga av allt o tejpa neutrallampan o så få lite mörker seende - se be nån gasa så kan du flukta vart.

Blåa eller gula små eldflames - kör dock inte för länge om det är inomhus...
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Jimmy.s »

ja främre måste väck, sitter en koppar ring mot cylindern och den bör bytas, fick dock efterdra min efter ett par dagar, jag bytte nästan omgående då det läckte mycket från skarvarna till sliponen när jag köpte hojen, lät som en trasig grenrörspackning på bilen om du har hört det ljudet innan? lite tickande ljud vid gasstötar om man kan förklara det så.
Jag köpte på min lokala hondahandlare och ja, där var det beställningsvara men dom brukar åandra sidan inte ha så mycket prylar hemma.... Men slå en pling till din åf o kolla läget, var väl inte helt hutlösa summor har jag för mig.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Jimmy.s »

ja jag läste div. trådar om klämman och jag kan hålla med, håller sådär... var det inte avgasklämma till någon vw transporter eller dylikt man kunde använda istället? i såna fall ta reda på vilken det är så kan jag kolla priset på måndag så får du veta vad dom kostar i Sverige
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Jimmy.s »

alternativt mått, rörets diameter och längd på klämman så kan jag mäta på dom som vi har hemma på jobbet, och har vi dom inte hemma så får reservdelssnubben lite extra att kika efter ;)
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Jimmy.s »

he he, ja det ÄR billigt :)
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Laffe »

@Skye - kan inte se bild nr två, men var den i samma skick som den första bilden så verkar det ha varit dags att byta ett tag :wink: *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Bygga om avgassystemet

Inlägg av Peter »

@Skye. Skönt att man har nåt att göra

skickat från S3-luren
Skriv svar