Olja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Olja

Inlägg av maua »

Ang Biltemaolja så har jag information från en källa, nära källan så att säga, att Biltemaolja är lika med Statoilolja.

Det finns olika teorier runt varför Biltema-oljan är så billig som den är. En av dessa är att tillverkaren vill få upp volymen och således tappar olja i dunkar med olika priskategori. Samma gäller för många andra reservdelar som bromsskivor, bromsbackar, fjädrar till bilar etc.
En mer djuplodande teori kring Statoil-oljan är att de troligtvis inte har samma höga krav på validering och testning av sina produkter som de dyrare producenterna av olja har. På Statoil är antagligen labbet inte akrediterat. Dom måste fortfarande kalibrera sina analysinstrumen och dom måste garanterat uppfylla de krav som dom påstår att oljan har men antagligen kör dom inte referensolja vid alla sina tester, de kör fler analyser osv. Att det skulle vara tal om så kallade "sloppar" dvs felblandningar, felkok osv är helt uteslutet. Dessa blandningar blir till motorsågsolja och liknande produkter. Eller säljs till Afrika :shock: Det sista vet jag inte om det är sant men likväl uttalat av min källa som arbetar på ett oljeproducerande företag i Sverige.

I en Varadero SD01 ska det vara olja som uppfyller kraven API SG JASO vilket Biltemas delsyntet och helsyntet uppfyller.
Detta kanske har avhandlats i tidigare trådar men för att avkoda några av bokstavskombinationerna så betyder:
API: American petrolium Institute
S: Betyder att oljan är ämnad för bensinmotorer
Den sista siffran är själva oljekvaliteten som ska gå från A till M där M avser högsta kvalitet, dvs en siffra senare i alfabetet indikerar högre funktion. Siffrorna på Biltemas oljor är är SL för deras 15W40 delsyntet samt SM för 10W40 helsyntet dvs högsta kvalitet enligt API-standarden.
Olika tillverkare gör olika typer av olja. Antagligen har dom olika additiv som ger annorlunda egenskaper. Men om man ser till själva grundoljan som utgörs av ca 80-85% enligt Castrol Sverige http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=6008153" onclick="window.open(this.href);return false; så kan man utgå från att kvaliteten är snarlik. Sen kan man ju spekulera i om hur mycket de olika additiven gör för prestandan av oljan. Svaret är antagligen ganska mycket. Det är det som utgör prisskillnaden på produkten.

Min sammanfattning av det hela blir att Biltemas olja garanterat inte är skadlig för motorn men man kan inte anta att oljan har samma höga egenskaper när det gäller rengörande egenskaper eller kontinuitet i viskositet vid hög temperatur osv.

Biltemas helsyntetolja kostar 89.90 kr per liter jämfört med tex Castrols Power 1 delsyntet för ca 149:- per liter. Halva priset är rätt stor skillnad och frågan är om man inte är dum som väljer bort Biltema i detta fall? Jag börjar vackla i min övertygelse om att en dyr olja är värt de extra pengarna. Antagligen förlänger dyr olja livet på hojen och jag tror att additiven gör stor skillnad. Antagligen mer i en MC än i en bil med tanke på våtkopplingens funktion för att nämna ett exempel.
En gyllene medelväg kanske kan vara att köra billig olja vid 600mila bytet och en dyrare vid 1200milabytet? Eller så accepterar man att det är dyrt att köra hoj och köper den dyra oljan. Inget är ju gott nog för din älskling, eller hur :)